Крайбрежните заведения отново останаха извън обхвата на шумовата карта на Варна

Крайбрежните заведения отново останаха извън обхвата на шумовата карта на Варна

Нито едно от крайбрежните заведения във Варна, които в продължение на години през месеците от май до октомври са източник на завишени нива на шум в тъмната част на денонощието, не е попаднало в Стратегическата карта за шум, гласувана на последното заседание на общинския съвет в града, състояло се вчера. Това показва съдържанието на документите, приети от съветниците, с които "Дневник" разполага. Попълването на пропуските в картата, възложена от бившия кмет на града Иван Портних (ГЕРБ), може да стане едва през лятото на тази година, през което тормозът от нощния шум във Варна очевидно ще продължи.
Изработването на актуализирания вариант на картата е било възложено от Портних през 2022 г. и е била предложена за съгласуване с министерствата на околната среда и водите и на здравеопазването няколко месеца преди изтичането на мандата му. Така за новия състав на Общинския съвет във Варна, формиран след местните избори през октомври м.г., е останала единствената възможност - да я приеме в предложения вариант, за да не влезе в конфликт с изискванията на закона. Това каза председателят на временната комисия по "Опазване и възпроизводство на околната следа" Евгений Станимиров ("Продължаваме промяната - Демократична България").
При това положение заведенията в крайбрежната част на Варна, които системно тормозят гражданите му с високите нива на музиката си в нощните часове, отново остават извън обхвата на мерките, които администрацията на новия кмет на града Благомир Коцев ("Продължаваме промяната - Демократична България") трябва да осъществява за ограничаването на шума в града. Така беше и в годините при управлението на Портних, когато дирекцията по опазване на обществения ред в администрацията му непрекъснато намираше
оправдание за бездействието
си в липсата на законови основания за противодействие на шума от заведенията по крайбрежието.
Стратегическата карта за шум, която всяка община е длъжна да изготвя, представлява план-карта "на основните пътища, на основните железопътни линии и на основните летища, върху която се нанасят шумовите нива от транспорта, от промишлени дейности и от други източници на шум". Тя е задължителен документ според директива на Европейския парламент и Европейския съвет от 2001-2002 г. Цел на картата е чрез измерване, изчисление и картографиране на шумовите нива да се определи степента на шумово натоварване в околната среда. Така приетата актуализирана карта на шумовите замърсители би трябвало да отразява действителното състояние на акустичната среда на територията на агломерация Варна. На практика обаче това изискване не е изпълнено, тъй като в нея са отразени шумови замърсители като автомобилния и железопътния трафик, различни индустриални дейности, но не и десетките крайбрежни заведения в града, останали извън обхвата на картата, изработена в последния мандат на Портних.
"Изискването на закона е картата да бъде актуализирана на всеки пет години, каза за "Дневник" Евгений Станимиров. Последният й вариант е обхващал периода 2017 - 2022 г. (втория и третия мандат на Портних - бел. ред.). След изработването на актуалния вариант на картата той е бил изпратен за съгласуване в екологичното и здравните министерства, но не е бил приет от предходния състав на Общинския съвет във Варна."
Голяма част от заведенията по крайбрежната зона във Варна са разположени в сградата на някогашните Морски бани.
Голяма част от заведенията по крайбрежната зона във Варна са разположени в сградата на някогашните Морски бани.
Изборите през октомври м.г., както и периода на структуриране на новия общински съвет и кметска администрация допълнително са забавили обсъжданията и приемането на картата, каза още Станимиров. Тя е била изпратена от Благомир Коцев до новия председател на общинския съвет Христо Димитров ("Алтернативата на гражданите") с предложение от 29 ноември т.г. В същото време
срокът за приемане на картата е изтекъл на 31 декември м.г.
"Така на практика нямаше никаква възможност да бъде поискана преработка на картата, възложена от Портних, каза Евгений Станимиров. Това би означавало няколко месеца допълнителна работа по нея, след което и още няколко за съгласуване със съответните министерства. Сроковете, залегнали в Закона за защита от шума в околната среда, със сигурност щяха да бъдат сериозно нарушени."
Въпреки това при одобряването на картата от Общинския съвет във Варна нейното съдържание и липсата на т.нар. точки за контрол в крайбрежната част на града беше атакувано именно от съветниците на ГЕРБ, сред които сега е и Иван Портних.
"Приемането на исканията на ГЕРБ предполагаше извършването на нови замервания на нивата на шум във Варна и нови съгласувателни процедури, каза още Станимиров. Това, разбира се, нямаше да има никакъв смисъл по отношение на крайбрежните заведения, тъй като в този период от годината те не работят."
Законът за защита от шума в околната среда все пак дава
възможност за преработка на стратегическата карта
на шума във Варна на по-късен етап. Според неговите разпоредби актуализации на картите трябва да бъдат правени от местните администрации "най-малко веднъж на пет години", което означава, че този срок би могъл да е и по-кратък.
Ако бъде използвана тази възможност, нови замервания на шума от крайбрежните заведения във Варна могат да бъдат направени още с началото на тазгодишния туристически сезон, а след това да се мине отново по цялата процедура по съгласуване и приемане от общинския съвет в града. Добрата новина в случая е, че "пропуските", допуснати от администрацията на Иван Портних, макар и със закъснение, могат да бъдат поправени. Лошата - че очевидно за поредно лято тормозът от шума на крайбрежните заведения във Варна ще продължи.