Пътищата през 2023: пари има, строителство и ремонти (почти) няма

Втора поредна година приключи с неизпълнени обещания за хиляди километри отремонтирани пътища и заявки през настоящата нещата рязко да се променят.
От падането от власт на третото правителство на Бойко Борисов през май 2021 г. досега няколко правителства направиха опит за спиране на "корупционните кранчета" при строителството и ремонтирането на пътища, включително за разбиване на т.нар. пътен картел, оформен през годините на управление на ГЕРБ. Договорите за текущ ремонт и поддръжка на пътищата, сключени по времето на Борисов, бяха обявени за порочни от първото служебно правителство на Стефан Янев и прекратени предсрочно. Това обаче блокира процеса, след което качеството на пътищата се влоши още. През 2023 г. основно са ремонтирани само 67 км пътища, за 2024 г. заявката на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е процесът да бъде отпушен и забързан.
АПИ не е осъществила инвестиционната си програма през изминалата година за текущ ремонт и поддържане на 3000 км пътища, обявиха от пътната агенция в отговор на въпроси от "Дневник". Не е изпълнена и заявката в началото на 2023 година на предишния председател на пътната агенция Венцислав Ангелов за "ударно" строителство на магистрали. Според АПИ причината е липсата на договори за текущ ремонт и поддържане на пътната мрежа в страната, по които "законово да бъдат възложени планираните текущи ремонти".
Липсата на резултати с пътните ремонти и пътното строителство през 2023 г. е налице, въпреки че Ангелов беше сменен от регионалния министър Андрей Цеков още на 8 юни и оттогава пътната агенция е управлявана от сегашния си шеф Ясен Йорданов.

През 2022 г. са ремонтирани под една трета от обещаните километри
От АПИ уточняват, че са възлагани само аварийни дейности съгласно настоящите договори за зимно поддържане и възстановителни работи при аварийни ситуации по пътищата. Допълват, че през 2023 г. са изпълнявани текущи дейности: изкърпване на асфалт, подобряване на отводняването, отстраняване на крайпътна растителност, възстановяване на маркировка и сигнализация, подмяна и ремонт на ограничителни системи.
Новото ръководство на пътната агенция прекрати през юли обявените през февруари от техните предшественици по време на служебното правителство с премиер Гълъб Донев обществени поръчки за около 4 млрд. лв. за текущ ремонт и поддръжка на пътищата през следващите 4 г. (по 1 млрд. лв. годишно) заради "ограничителни критерии и изисквания, чрез които се създават предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства". Първоначално Цеков даде заявка да бъдат довършени поръчките на служебното правителство и да понесе политическата отговорност за крайните решения, но впоследствие се отказа.
На 9 август бяха пуснати новите седем обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на обща стойност близо 850 млн. лв. без ДДС, но със срок от 18 месеца. "Икономически най-изгодна оферта, въз основа на най-ниска цена" е определящият критерий за избор на изпълнител по всички седем поръчки за поддръжка и ремонт на пътищата в 28-те области на страната. Това е новост за търговете на АПИ, защото досега изпълнителите се избираха по технически критерии. Това стана по разпореждане на Цеков. Срокът за кандидатстване беше до 7 септември. "Целта на обявените процедури е във възможно най-кратък срок според законовите разпоредби да бъдат сключени договори за поддържане на републиканските пътища", обявиха тогава от АПИ. Заради обжалвания на фирми, решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и съдебни битки между фирми и пътната агенция търговете не са приключени и съответно няма сключени договори за ремонти. През ноември стана известно, че АПИ не е внесла съдебни такси по делата, въпреки че обжалва решения на КЗК.
Превозвачите плащат за "отвратителни" пътища
Докато държавата опитва да изглади процедурите за подбор на фирмите-изпълнители превозвачите продължават да карат по разбити пътища, а това им излиза все по-скъпо. Описват състоянието на пътищата като "отвратително" и "плачевно", възмущават се, че качеството им е ниско, а цените, на които се изграждат - високи, а обходите на ремонтираните участъци - скъпи и недообмислени.
"Магистрала "Тракия" от Нова Загора до Стара Загора е в отвратително състояние и ние плащаме за това нещо 12.67 лв. (тол такса) за камион," даде пример пред "Дневник" председателят на сдружението на малките транспортни фирми "Аз имам камион" Владимир Майсторов. По думите му в регионалното министерство мнението на малките превозвачи "малко не се чува и не се зачита, въпреки че като брой фирми и транспортни средства малките превозвачи са много повече, отколкото големите".

Регионалният министър: Близо 30% от републиканските пътища са за основен ремонт
Проблем за малките превозвачи според Майсторов са и обходите на участъци, затворени за ремонт. По думите му всеки такъв обход в другите държави е безплатен, допълвайки, че "те направиха така, че като тръгнете от София за Видин, да ви трябва един ден каране с камион - обходът през Долни Дъбник и Плевен е 150 км и ние го заплащаме, като ни налагат по-скъп маршрут без алтернатива".
Превозвачът дава пример със собствения си камион: в Италия в района на Алпите, където има много по-сериозни географски препятствия, харчи 30 л гориво на 100 км, докато в България - 35 л на 100 км със същия товар. Освен това и амортизацията е по-голяма в България, а пътните такси са същите като в Италия. |
Затварянето на този участък и обходът са направили "двойно и тройно критично" тази година положението и на големите транспортни компании, коментира пред "Дневник" и Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи.
Превозвачите се оплакват и от лошото състояние на отделни участъци на главния път между Велико Търново и Русе, на пътя между Бяла и Плевен, а ако човек тръгне от Свиленград и иска да стигне до Русе Майсторов не може да намери подходящите думи да опише "трагичното" положение.
Като друг голям проблем транспортните предприемачи изтъкват и непрозрачното харчене на приходите от тол такси. Напомнят за обещанието на Цеков да има одит на тол системата. "Без този одит при нас остават едни много дълбоки съмнения, че тези средства се изразходват не по предназначение, а именно за строителство и ремонти на пътища", изтъква Майсторов.
Димитров коментира, че "навсякъде в Западна Европа първо се оправят пътищата, а след това се събират тол такси и не трябва да се сравняваме с техните такси при липса на адекватни пътища". Според него пътищата в България, включително магистралите, не са построени достатъчно качествено, за да успяват да издържат на по-тежки камиони и товари. Уточнява, че често заданията на АПИ, включително за магистрали, не отговарят на осевото натоварване на тежките камиони. Казва, че самите превозвачи са против претоварването на пътищата, защото то, първо, създава нелоялна конкуренция между тях, и второ - създава сериозни рискове и за шофьорите, и за пътната инфраструктура. Но държавата няма воля да си свърши работата, смята той.
Колко (малко) пътища бяха пуснати
"Дневник" получи от Агенция "Пътна инфраструктура" справка за извършеното през 2023 г. и график на проектите, които предстои да бъдат завършени тази година.
- През октомври завърши изграждането на 14.5-километровия участък от магистрала "Европа" между Калотина и Драгоман. Първите 17 км между Драгоман и Сливница бяха пуснати през 2020 г. От АПИ увериха за "Дневник", че целта им е през 2024 г. да завърши строителството и на последния участък между Сливница и Софийския околовръстен път (16.5 км), при връзката със Северната скоростна тангента.
- През май 2023 г. беше завършен 4.7-километровият Северен обходен път на Бургас. Чрез новото трасе трафикът на пътуващите от Западна и Северна България се изнесе извън Бургас, като намалява времето на пътуване за Несебър и Слънчев бряг.
- През април се пусна движението по първите 7.3 км от новото трасе на пътя Мездра - Ботевград, в участъка между Новачене и Скравена. Отсечката на бъдещия четирилентов е разделена на две - лот 1 Лютидол - Ботевград (19.3 км), и лот 2 Мездра - Лютидол (13.4 км). Отсечката между Мездра и Лютидол трябваше да бъде пусната в средата на декември 2023 г., но откриването се отлага, засега, за януари 2024 г.
- В отчета за построените обекти е включен и доизграденият пътен възел "Кресна" на магистрала "Струма", повишил безопасността в натоварения участък при включването на трафика от двулентовия габарит на път E-79 в магистралното трасе Кресна - Сандански, пуснато преди пет години.
Колко (малко) километри пътища са ремонтирани
През 2023 г. по Оперативна програма "Региони в растеж" са основно ремонтирани 67.2 км пътища. Рехабилитираните отсечки са участъци от пътя Русе - Кубрат (43,8 км) и пътя Полски градец - Тополовград - Устрем в област Хасково (23.4 км).
Подготовка за основен ремонт
От отговорите на АПИ се разбира, че през годината е работено по подготовката на техническите проекти за основен ремонт, провеждането и завършването на обществените поръчки за избор на изпълнители на строително-монтажните работи и строителния надзор. Като пример от АПИ дават започналия през ноември основен ремонт в тръбите за Варна на тунелите "Топли дол" и "Правешки ханове" на магистрала "Хемус". Планирано е строително-монтажните работи да продължат до юли и движението през летните месеци да бъде възстановено, за да не се затруднява трафикът. Ремонтът в тръбите за София трябва да започне през есента. "Топли дол" и "Правешки ханове" не са основно ремонтирани от построяването им преди около 40 години.
АПИ провежда търг за изпълнител на основния ремонт на Дунав мост при Русе. Съоръжението не е ремонтирано от изграждането си до момента. Преди повече от 22 години е правено укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка.
През 2023 г. се проведе и обществена поръчка за избор на изпълнители на рехабилитацията на 23 км от първокласния път София - Ботевград и на 58 км от София - Пловдив, които са дублиращи трасета на "Хемус" и на "Тракия". В момента върви търгът за изпълнител на ремонта на 58.6 км от второкласния път Царево - Малко Търново. При липса на обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) той ще може да започне през тази година.
Магистралите са доникъде
През 2023 г. единствената нова магистрална отсечка, пусната за движение, беше 14.5-километровият участък от магистрала "Европа". Общо над 800 млн. лева са предвидени за магистралите "Европа", "Струма" и "Хемус" за тази година в държавния бюджет. Магистрала "Европа" вероятно няма да има проблеми и ще може да бъде завършена до края на годината. "Струма" и по-специално трасето през Кресненското дефиле е много вероятно да се забави отново и парите да не бъдат усвоени заради дългогодишния казус откъде да минава трасето заради съхраняването на уникалното му биоразнообразие. Колкото до "Хемус", ще се работи по подписаните още при последния кабинет на ГЕРБ инхаус договори. За основни ремонти на първокласни пътища, моста над Дунав, тунели и по-малки мостови съоръжения също са предвидени средства.