Без(крайните) закъснения: достатъчно локомотиви за влаковете ще има, но по-нататък

Валерия пътува с влак почти всеки ден. Живее в Искърското дефиле, няма автомобил и най-удобният транспорт до София, където работи, е железопътният. Разказва, че редовно влаковете закъсняват с минимум 10-15 минути, но понякога чака с часове, като рекордът ѝ е над шест часа.
Гарата, от която се качва, е необслужвана, т.е. няма персонал. Без представител на БДЖ на място няма как да се разбере защо влакът закъснява, колко минути ще е забавянето, дали въобще ще дойде, или ще бъде отменен. Когато пътува в обратната посока - от Централна гара в София причината се съобщава и често това е липсата на локомотив.
"Има недостиг на локомотиви, затова тръгването на нашия влак е пряко обвързано с пристигащ влак от друг дестинация, например от Пловдив. Когато влакът пристигне, свалят локомотива и го закачват на нашия влак. Лошото е, че в повечето случаи влакът вече е композиран на определен коловоз, на таблото пише 10 минути закъснение, пътниците се качваме в студения влак, в който няма парно, тъй като няма локомотив. Тогава закъснението започва да се увеличава с по 5-10 минути, като може да стигне до часове. Не можеш обаче да слезеш и да чакаш в гарата на топло, защото на място ни се казва, че след малко влакът тръгва", разказва Валерия пред "Дневник".
Добавя, че въпреки официалната информация, която се съобщава на таблото на гарата, представителите на БДЖ около влака на практика нямат представа кога ще тръгне. |
"Чака се да дойде един влак, за да му вземат локомотива за друг и това води до закъснения в разписанието", потвърждава пред Би Ти Ви Георги Статков от Гражданска инициатива за железопътен и релсов транспорт.
Друг проблем, който Валерия наблюдава, е закъснението на влакове сутрин, тъй като няма къде да бъдат композирани. "Не могат да влязат в Централна гара, защото няма място, тъй като друг влак закъснява и не е тръгнал".
Преди близо две години бившият министър на транспорта Николай Събев представи преструктурирането на железниците като част от мащабната промяна в транспортната система на България. В средата на 2023 г. настоящият министър Георги Гвоздейков обяви също амбициозни планове - през 2026 г. България да има обновена железопътна инфраструктура, по която влаковете да могат да се движат със скорост поне 160 км/ч, жп трасетата да са обезопасени с необходимото оборудване за сигурност и да има нови влакове.
В началото на 2024 г. обаче ситуацията съвсем не изглежда оптимистична, след като държавата в продължение на десетилетия не влагаше усилия в развитието на жп транспорта, докато частните автобусни линии процъфтяваха.
Къде са локомотивите
От "Холдинг БДЖ" съобщиха пред "Дневник", че за обслужването на графика за движение на влаковете са необходими 120 локомотива на ден. По данни на дружеството в периода януари - октомври 2023 г. средният недостиг на локомотиви е бил между 4 и 5 дневно.
От БДЖ съобщиха, че вече е сключен договор за доставка на нови 10 локомотива, които до две години трябва да покрият недостига на подвижен състав. Така се очаква да бъдат премахнати породените по тази причина закъснения. Промяната трябва да предотврати и голяма част от закъсненията, предизвикани от повреди в локомотива по време на път - най-честите след закъсненията, предизвикани от външни на железницата фактори. |
Локомотивите ще бъдат доставени от обединението "Сименс трон". Офертата е от 9 октомври с предложена обща стойност на изпълнение 91.1 млн. лв. без ДДС, съобщава седмичникът "Капитал".
Поетапното обновяване и запълване на недостига от локомотиви започна през 2020 г. когато след пауза от 34 години бяха поръчани 15 нови локомотива Siemens Smartron на два етапа за почти 100 милиона лева. През декември 2023 г. "БДЖ - Пътнически превози" подписа договор за 83.8 млн. лв. за поддръжката им за срок от 9 години. Изпълнител на поръчката отново е обединението "Сименс трон".
Последните от поръчаните тогава локомотиви бяха доставени към края на 2021 г. През 2022 г. повече от половината от чисто новите локомотиви бяха спрени от движение за около половин година за ремонт поради износването на моноблоковите колела, след което пуснати обратно в движение. Като причина беше посочена спецификата на трасето, която е довела до по-бързото изтъркване от предвиденото, а доставката на необходимите резервни части не е била договорена навреме. Преди ремонта на първите два те са изминали съответно 420 и 320 хил. километра. По данни на НСИ през 2022 г. пътническите влакове в страната са изминали малко над 20 милиона километра.
"Локомотивите постоянно намаляват и от бездействащите локомотиви се свалят части за действащите, с което се върши кърпеж, стихиен кърпеж в депата", казва пред Би Ти Ви Георги Статков от Гражданска инициатива за железопътен и релсов транспорт.
Единственият завод за ремонт на локомотиви в България е "Експрес сервиз" в Русе. Фирмата е индиректен наследник на една от най-старите български частни компании - заводът за поддръжка на влаковете по първата жп линия в страната - Русе - Варна, създадена през 1866 г. През миналата година превозвачът "Булмаркет" започна да възстановява другия локомотивен и вагонен завод в Русе, който прекрати дейността си през 2013 г. Останалите профилирани заводи за ремонт на локомотиви в страната, или не функционират, или са напълно унищожени. Съвместното дружество на БДЖ за ремонт на локомотиви с хърватската "Кончар" пък фалира през 2022 г.
Какви са закъсненията
От началото на годината досега закъсненията на влаковете, предизвикани от недостиг на локомотиви са под 12% от общия брой на всички закъснения по вина на БДЖ, пишат от компанията в отговор на въпроси на "Дневник".
В края на декември Би Ти Ви съобщи, че от началото на 2023 г. до края на октомври при движението на общо 171 хил. влака, закъснелите в крайна гара са 15 хил. Времето, с което са се забавили, е общо 480 хил. минути, които се равняват на 8 хил. часа. В писмо до телевизията от БДЖ обясняват, че причината за закъсненията обикновено е силният снеговалеж, паднали дървета и клони, свличане на земни маси. Както и състоянието на инфраструктурата, за която не отговаря БДЖ, а друга държавна компания.
По повод информирането на пътниците за текущите закъснения от холдинга обясняват, че на официалния сайт на БДЖ съществува функция радар, чрез която може да се проследи движението на влаковете в реално време. В рубриката "Актуално" се публикува информация за причините за закъсненията на влаковете или за отменени композиции, а в рубриката "Live" могат да се проследят моментните закъснения на влаковете, които се очаква да пристигнат във всяка една гара или спирка на територията на страната. Актуална информация за движението на влаковете може да бъде получена и от националния информационен център на телефон 931 11 11.
Повече обещани решения, по-малко действия
Валерия казва, че вижда при всекидневните си пътувания много болни кондуктори, които работят в неподходящи условия и с разтеглено работно време заради закъсняващи влакове. По думите на министър Гвоздейков обаче с новия бюджет минималната заплата в железниците ще се увеличи с близо 20% през тази година и професиите в сектора ще станат привлекателни. Според разчетите на БДЖ заплатата на локомотивен машинист вече започва от 1654 лв., на началник влак - от 1519 лв. Минималната заплата на началник гара от 1 януари е 1725 лв, а на персонала, който отговаря за изправността на железния път - 2001 лв.
В началото на декември министърът заяви, че текат обществени поръчки по Плана за възстановяване и устойчивост и те са изцяло за покупка на нови вагони, мотрисни влакове, маневрени локомотиви, двуетажни вагони. "Предстоят процедури за ремонт на наличния подвижен състав и закупуване на нови мотрисни влакове и вагони, с което значително ще се подобри нивото на обслужване към клиентите на БДЖ", уверяват и от БДЖ.
От 4 мега поръчки за нови влакове за 3 млрд. лв. обаче е сключена само половин поръчка, съобщи "Капитал". |
Най-големият търг на Министерство на транспорта с индикативна стойност от 1.2 млрд. лв. без ДДС за доставка на 20 броя едноетажни нулевоемисионни електрически влака тип "push - pull", които развиват до 200 км/ч, с капацитет от минимум 300 седящи места, бе прекратен. Причината е, че офертите и на двамата участници не отговарят на условията на поръчката. Пред БНТ в началото на новата година Гвоздейков заяви, че ще започне нова процедура за пряко договаряне с двамата участници.
Вторият по мащабност търг за 1.1 млрд. лв. за 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места ще трябва да започне отначало с променени условия след жалба на "Шкода транспортейшън", приета за основателна от КЗК. В началото на тази седмица процедурата е открита отново.
8 януари е крайният срок за подаване на оферти по процедура за доставка на 8 двуетажни влака, заяви още министърът. Той даде заявка договорите да се подпишат до края на март.
Има обаче и друг проблем - в края на декември стана известно, че една от неизпълнените задачи, задължителни за получаване на второто плащане по плана за възстановяване и устойчивост, е сключването на договор за инсталиране в локомотивите на Европейската система за управление на жп трафик