След шест години широко затворени очи: държавата пак ще спира опасните стари коли

На живо
Заседанието на Народното събрание

След шест години широко затворени очи: държавата пак ще спира опасните стари коли

След шест години широко затворени очи: държавата пак ще спира опасните стари коли
Черни облаци от ауспусите на автомобили в пенсионна възраст, трясъци като насред буря и задушливи газови атаки...
Няма жител на голям град в България, който да е бил лишен от подобни преживявания. Сигурно не са много и тези, които не са чували от приятели колко по-евтино е да се премахне пречистващият филтър на колата, за да не се задръства и поврежда. През 2017 г. години държавата обяви война на неизправните автомобили и се закани да ги спира от движение при редовните технически прегледи. Шест години по-късно войната ... пак започва.
Данни на Министерството на транспорта, получени от "Дневник", показват, че при увеличаващ се и силно застаряващ автопарк, спрените от движение след технически прегледи превозни средства прогресивно намаляват и през последната година са едва 501, или 0.01% от всички регистрирани. В същото - според сведения на неправителствения сектор - всяка четвърта катастрофа е причинена от неизправност. В опит да затегне режима и прекрати фалшивите прегледи, ведомството въведе поредни промени в прегледите, чиято цел е данните да не могат да се манипулират. Те трябва да заработят ефективно пред тази година и първи резултати ще могат да се видят вероятно следващата.
Усилията идват на фона на световни проучвания за качеството на въздуха, според които запрашеността в България е сред най-високите в Европа, а проблемът е особено голям в София, където е и основната част от автопарка.
Хем стари, хем здрави и незамърсяващи
По закон първото условие, за да може превозно средство да се движи по пътя, е да е технически изправно. Това се установява с преминаване на годишен технически преглед, който е задължителен и се извършва в пунктове, лицензирани от Министерството на транспорта.
Периодичните прегледи изискват поредица от проверки:
  • на изправността на уредбите, които имат връзка с безопасността на движението
  • на отделянето на отработените газове
  • на нивото на шума и изправността на шумозаглушителните устройства
За всеки елемент има минимален списък на възможните неизправности. А сериозността им се определя в три категории (незначителни, значителни и опасни.) в зависимост от въздействието им върху безопасността на превозното средство, въздействието им върху околната среда и риска, който пораждат за участниците в движението.
При установяване на опасни неизправности, които представляват пряк и непосредствен риск за безопасността на движението или оказват въздействие върху околната среда, временно се отнема регистрацията на превозното средство и не се допуска движението му по пътищата. След отстраняването им, то преминава повторен преглед и тогава регистрацията може да се поднови.
Към края на 2023 г. регистрираните автомобили в страната са малко над 3.5 милиона, като над 50% от автомобилите са над 20-годишни, сочат данните на МВР. Над половината (54.5%) от тях се движат с по-замърсяващото дизелово гориво, обратно на тенденцията в Западна Европа.
Въпреки това през 2023 г. временно са отнети регистрациите на едва 501 автомобила. През 2019 г. при регистрирани 160 хил. коли по-малко, броят на спрените е почти двойно по-голям - 971.
"Тази бройка е нереална. Всички виждаме на пътя коли, които трябва да бъдат спрени. Някои пунктове вкарват произволни данни в системата, разпечатват ги и прегледът е преминат. Ако пък пункт, в който работата се върши коректно, открие проблеми, то собственикът отива в друг и преминава прегледа", коментира пред "Дневник" Малинка Бондаренко, управител на учебно-техническия център на Съюза на българските автомобилисти в столичния кв. "Младост".
Според анализ от 2018 г. на експертите от Института за пътна безопасност, в който са включени подобни данни, над 25% от катастрофите стават заради техническа неизправност на автомобилите.
Новите мерки на държавата
В края на ноември 2023 г. министърът на транспорта Георги Гвоздейков обяви въвеждането на нови изисквания, които значително ще повишат контрола при техническите прегледи. Промяната е, че от тази година техническите пунктове задължително трябва да осигурят свързаност на уредите за измерване с информационната система на агенция "Автомобилна администрация", така че данните да постъпват автоматично по електронен път.
На въпрос на "Дневник" дали досега държавата е имала механизъм да контролира данните, подавани от пунктовете за изправността на автомобилите, от Министерството на транспорта обясниха, че от 2012 г. в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" функционира информационна система за електронно регистриране на извършените прегледи. В първия вариант в информационната система се е отразявало само дали е преминат прегледът, след това е добавена информация за техническата изправност и констатираните неизправности на превозните средства.
"От 2022 г. контролно-техническите пунктове бяха задължени да въвеждат ръчно данни за измерванията на отработените газове. До настоящия момент контрола на въведени данни може да се извърши единствено при проверка на място в контролно-техническите пунктове и проверка на разпечатките от средствата за измерване. При над 1 000 контролно-технически пункта и 2 млн. извършени периодични технически прегледа на година контролът на място е изключително затруднен и недостатъчно ефективен", посочват от ведомството.
Уверяват, че със свързването на средствата за измерване с информационната система мониторингът на данните от измерване на спирачната ефективност и отработените газове ще се осъществява в реално време, а това до голяма степен ще елиминира фиктивните проверки.
Другата промяна, на която се разчита за подобряване на контрола, е, че въвеждането на изискванията от европейския Регламент 2019/621, според който производителите на автомобили са длъжни да предоставят техническа информация, необходима за извършването на периодичните технически прегледи, или директно на контролно-техническите пунктове, или на компетентния държавен орган. "Отчитайки, че вече имаме изградена информационна система за периодичните технически прегледи, България избра подхода информацията да се получава от агенция "Автомобилна администрация" и чрез информационната система да се предоставя на контролно-техническите пунктове", уточняват от транспортното министерство пред "Дневник".
Информацията, която ще се дава, включва данни за отработените газове, спирачната система, инструкции за използване на електронния интерфейс, светлините, гумите и др. на всяко конкретно превозно средство.
Ще поскъпне ли прегледът
Всички пунктове трябва да свържат системите си с "Автомобилна администрация" до средата на 2024 г., уточниха от агенцията. В края на 2023 г. изискването са изпълнили около 200 от общо 1 100 пункта в страната.
От Министерството на транспорта отказаха да коментират как и дали промяната ще се отрази на цената на периодичните технически прегледи с аргумента, че тя се определя на пазарен принцип.
"Реално надграждането на информационната система е направено. Част от контролно-техническите пунктове ще трябва да инвестират еднократно за актуализиране на софтуера на средствата за измерване, ако към момента тези уреди не могат да осъществяват комуникация с информационната система. Това актуализиране на софтуера трябва да се осъществи от фирмите, които извършват техническа поддръжка на тези средства за измерване", заявиха от министерството.
Пред "Дневник" Малинка Бондаренко от СБА заяви, че промените не би следвало да оскъпят прегледа за потребителите. Тя припомни, че изискването е в сила поне от година и сега просто е идва крайният срок: "Това са обичайни разходи, които са с цел предлагане на по-добра услуга. Може да са по-големи за пунктовете, които разполагат например със стари димомери и трябва да купят нови, но отново за това не би трябвало да платят потребителите".
Бондаренко смята, че въвежданите от властите промени са ефективни и наложителни. Според нея те би следвало да елиминират фалшивите прегледи, защото " ако някой от компонентите е над допустимите нива, прегледът не може да продължи, системата просто не позволява".
Промяна и при екокатегорията
Друга от промените е свързана с определянето на екологичните групи. То е важно, тъй като от 1 декември 2023 г. в центъра на София важи ограничение за най-замърсяващите коли. То важи през зимните месеци с цел подобрение качеството на въздуха. Глоби все още не се налагат, тъй като кметът Васил Терзиев определи гратисен период заради слаба информационна кампания. През януари той обяви, че нарушителите са между 800 и 1 000 на ден.
"Вече ще се отчитат реалните данни от измерването на съдържанието на емисиите в отработилите газове за всички автомобили. Досега, ако в свидетелството за регистрация не е отразена екологичната категория на автомобила, екогрупата се определяше в зависимост от датата на първата регистрация без да се вземат предвид измерванията", обясни Георги Гвоздейков.
Промяната ще засегне основно по-стари автомобили, при които няма посочена при производството екокатегория. Тя ще бъде определена от софтуер и председателят на пункта няма как да повлияе, обясни пред "Дневник" Малинка Бондаренко.