Поръчките за новите влакове няма риск да бъдат провалени, увери Гвоздейков

На живо
Заседанието на Народното събрание

Поръчките за новите влакове няма риск да бъдат провалени, увери Гвоздейков

Георги Гвоздейков
Георги Гвоздейков
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков увери, че няма риск обществените поръчки със средства от Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) за купуването на нови влакове да бъдат провалени. Това стана по време на парламентарния контрол, в който той отговори на въпрос на депутата от "Възраждане" Димо Дренчев дали има главоломно закъснение при поръчките, срокът за изпълнението на които изтича след 28 месеца (април 2026 г.).
"В постоянна комуникация сме с Европейската комисия, уведомяваме ги за всеки един възникнал казус около тези поръчки. Като цяло нагласата на Европейската комисия е да съдейства процедурите да бъдат доведени до край, така че ние в момента правим всичко възможно това да се случи. За мен риск няма, съобразени са абсолютно всички срокове на производство и доставка, така че се надявам до края на март, началото на април да приключим с абсолютно всички процедури и да бъдат избрани изпълнители и подписани договори", коментира Гвоздейков.
По думите му обаче нямало как да се избяга от това, че Законът за обществените поръчки (ЗОП) дава право на всеки един участник или кандидат-участник в търговете да обжалва всеки един процес по хипотезите на ЗОП, но и "аз като министър се чувствам доста ангажиран и отговорен това да се случи и полагам немалко усилия да доведем нещата до край".
"За спецификата на поръчките - да, ние трябваше по всякакъв начин да защитим обществения интерес, тъй като все пак знаете, че става въпрос за немалък финансов ресурс от Европейската комисия. И може би това, залагането на спецификации, които по някакъв начин са затруднили производителите, беше може би причината, която ги е провокирала да дадат по-дълъг срок или по-висока цена или пък да не подадат документи. Това е така, защото процесът е чисто технологичен, тъй като всяко едно изискване, което залагаме като компонент или промяна в концепцията на така предлаганите от тях продукти, усложнява процеса заради това, че трябва да се хомологира наново самият тип влак, което удължава процеса - един път на производство, втори път на цена", уточни още Гвоздейков.
Обясни, че са съобразили всички рискове и проблеми и са оптимизирали спецификациите до ниво базови европейски изисквания и стандарти на производство, което облекчавало конкуренцията и давало възможност на много повече участници да участва в процедурите.
По думите на Гвоздейков нито един от търговете не е направен за определен изпълнител, тъй като "ако има такъв, то трябваше да бъде спечелена най-малкото" от него. Припомни, че съставът на комисиите, които работеха по предходните обществени поръчки за купуването на нови влакове, беше подменен и съставът на комисиите не е този, който е подготвил предните процедури.
Отбеляза, че процедурата за купуването на 35 мотрисни влака е започната, а срокът е един месец за подаване на оферти. За 20-те влака тип пуш-пул в момента тече процедура за избор на изпълнител.
Със средства по ПВУ е планирано купуването на 7 двуетажни и 35 едноетажни електрически мотрисни влака, 20 едноетажни пуш-пул влака, 18 електрически маневрени локомотива, както и доставката на бордово оборудване за 108 електрически локомотива и мотрисни влака.