Авиоинженер и рали пилот: Изключен от партията си, Георги Гвоздейков ще остане министър

Авиоинженер и рали пилот: Изключен от партията си, Георги Гвоздейков ще остане министър

Февруари 2024 г. Георги Гвоздейков на първия хеликоптер за спешна медицинска помощ.
Февруари 2024 г. Георги Гвоздейков на първия хеликоптер за спешна медицинска помощ.
Георги Гвоздейков е от тези министри, които са предложени да продължат от действащото правителство в служебния кабинет на Димитър Главчев.
Часове след като името му беше обявено, партията му "Продължаваме промяната" го изключи от редиците си. "Политическите кабинети трябва да са политически неутрални, а не балансирани", коментира по този повод Кирил Петков, съпредседател на "Продължаваме промяната".
Засега Гвоздейков не е посочил конкретна причина за решението си да бъде служебен министър на транспорта и съобщенията. Неотдавна той пусна повторно коригираната обществена поръчка за купуване на 35 електрически жп мотриси. Стойността ѝ е 1.1 млрд. лв. и се финансира по Плана за възстановяване и устойчивост. В първия ѝ вариант тя бе оспорена с жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Подготвя се и поръчка за 20 скоростни влака, които развиват 200 км/ч и са с капацитет 300 седящи места. Завършването на тези проекти може да са мотивът му да се съгласи да остане.
Това потвърди и самият кандидат за премиер Димитър Главчев. При разговорите с него той ми сподели, че предстои буквално до седмици да се завърши работа по проекта за вагони, които са по договор с "Дойче бан" и има опасност да не се състои тази сделка. В момента в който тя се осъществи, ще поканим всички да видите за какво става въпрос. Това са действащи закони на "Дойче бан". Мисля, че всеки, който е бил в Германия, знае какво е качеството на железопътния състав там", каза Главчев в президентството при представянето на структурата и състава на проекта на кабинет.
Гвоздейков е възпитаник на Висшето военновъздушно училище "Георги Бенковски" в Долна Митрополия, какъвто е и президентът Румен Радев. Министърът е доста по-млад от него, роден е през 1976 г., и не е военен пилот, а е авиоинженер.
На младини Гвоздейков е бил професионален автомобилен състезател, дори е печелил шампионата на страната за 2003 г., носител е и на Адриатическата купа, както и на награди от ралита. Родом е от Твърдица, Сливенско, и е организатор на високопланинското рали "Твърдица".
Като авиоинженер той конструира новаторски модели за подготовка на млади рали автомобилни пилоти. Негов проект за рали шампионат с коли от една и съща марка привлича интереса на участници от Швеция, Дания, Полша, Италия, Грузия и Турция според БНТ.
Гвоздейков е бил главен секретар на федерацията по автомобилизъм до 2014 г., а до 2021 г. работи в "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта и съобщенията. Преди да стане министър на транспорта през юни 2023 г., той ръководеше държавното дружество "България хели мед сървиз", чиято задача е да осигури медицински хеликоптери за нуждите на спешната помощ.
Беше депутат от "Продължаваме промяната" в 47-ото Народно събрание, когато през юли 2022 г. беше избран за шеф на "България хели мед сървиз".
Първият хеликоптер линейка вече е доставен от Италия, макар и със съпътстващи критики за някои липси в оборудването. Темата скара Гвоздейков с министъра на здравеопазването Христо Хинков. "Когато не разбираш от нещо, просто не говори", препоръча той на колегата си по този повод.
Неговата идея да се облагат с екотакса минимум 500 лева при внос колите на старо предизвика недоволство у фирмите вносители. Само през 2022 г. в страната са докарани за продажба 350 хил. автомобила втора ръка. Ако екотаксата се приложи, това би осигурило приход 175 млн. лв. годишно, с които може да се учреди фонд за подпомагане на хората при покупка на електрически автомобил, обясни Гвоздейков.