Авиоинженер и рали пилот: Изключен от партията си, Георги Гвоздейков ще остане министър

Георги Гвоздейков е от тези министри, които са предложени да продължат от действащото правителство в служебния кабинет на Димитър Главчев.
Часове след като името му беше обявено, партията му "Продължаваме промяната" го изключи от редиците си. "Политическите кабинети трябва да са политически неутрални, а не балансирани", коментира по този повод Кирил Петков, съпредседател на "Продължаваме промяната".
Засега Гвоздейков не е посочил конкретна причина за решението си да бъде служебен министър на транспорта и съобщенията. Неотдавна той пусна повторно коригираната обществена поръчка за купуване на 35 електрически жп мотриси. Стойността ѝ е 1.1 млрд. лв. и се финансира по Плана за възстановяване и устойчивост. В първия ѝ вариант тя бе оспорена с жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Подготвя се и поръчка за 20 скоростни влака, които развиват 200 км/ч и са с капацитет 300 седящи места. Завършването на тези проекти може да са мотивът му да се съгласи да остане.
Това потвърди и самият кандидат за премиер Димитър Главчев. При разговорите с него той ми сподели, че предстои буквално до седмици да се завърши работа по проекта за вагони, които са по договор с "Дойче бан" и има опасност да не се състои тази сделка. В момента в който тя се осъществи, ще поканим всички да видите за какво става въпрос. Това са действащи закони на "Дойче бан". Мисля, че всеки, който е бил в Германия, знае какво е качеството на железопътния състав там", каза Главчев в президентството при представянето на структурата и състава на проекта на кабинет.
Гвоздейков е възпитаник на Висшето военновъздушно училище "Георги Бенковски" в Долна Митрополия, какъвто е и президентът Румен Радев. Министърът е доста по-млад от него, роден е през 1976 г., и не е военен пилот, а е авиоинженер.
На младини Гвоздейков е бил професионален автомобилен състезател, дори е печелил шампионата на страната за 2003 г., носител е и на Адриатическата купа, както и на награди от ралита. Родом е от Твърдица, Сливенско, и е организатор на високопланинското рали "Твърдица".
Като авиоинженер той конструира новаторски модели за подготовка на млади рали автомобилни пилоти. Негов проект за рали шампионат с коли от една и съща марка привлича интереса на участници от Швеция, Дания, Полша, Италия, Грузия и Турция според БНТ.
Гвоздейков е бил главен секретар на федерацията по автомобилизъм до 2014 г., а до 2021 г. работи в "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта и съобщенията. Преди да стане министър на транспорта през юни 2023 г., той ръководеше държавното дружество "България хели мед сървиз", чиято задача е да осигури медицински хеликоптери за нуждите на спешната помощ.
Беше депутат от "Продължаваме промяната" в 47-ото Народно събрание, когато през юли 2022 г. беше избран за шеф на "България хели мед сървиз".
Първият хеликоптер линейка вече е доставен от Италия, макар и със съпътстващи критики за някои липси в оборудването. Темата скара Гвоздейков с министъра на здравеопазването Христо Хинков. "Когато не разбираш от нещо, просто не говори", препоръча той на колегата си по този повод.
Неговата идея да се облагат с екотакса минимум 500 лева при внос колите на старо предизвика недоволство у фирмите вносители. Само през 2022 г. в страната са докарани за продажба 350 хил. автомобила втора ръка. Ако екотаксата се приложи, това би осигурило приход 175 млн. лв. годишно, с които може да се учреди фонд за подпомагане на хората при покупка на електрически автомобил, обясни Гвоздейков.