Прокуратурата иска пилите и дрогираните убийци на пътя да могат да лежат повече в ареста

Прокуратурата иска пилите и дрогираните убийци на пътя да могат да лежат повече в ареста

Друго предложение е на такива шофьори да се отнема книжката.
Друго предложение е на такива шофьори да се отнема книжката.
Софийската градска прокуратура (СГП) предлага промени в законодателството, съгласно които шофьори, които са употребили алкохол и/или наркотици и са предизвикали катастрофи, довели до телесни повреди или смърт, да лежат в ареста или да пребивават под домашен арест много повече от предвидения към момента максимален срок.
СГП уточнява в изпратено до медиите съобщение, че предложенията ѝ са изготвени на база анализ на делата за катастрофи със смъртни случаи или телесни повреди и имали за цел ускоряване и подобряване ефективността на разследванията на този вид престъпления.
По-конкретно СГП предлага изменения в Наказателния кодекс (НК), Наказателно-процесуалния кодекс (НПК) и Наредбата за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, издадена от министъра на правосъдието в началото на 2023 г.
Ето и всички предложения на прокуратурата за законодателни промени:
  • въвеждането на критерии за срочност за изготвяне на експертиза;
  • въвеждането на мерки, които да подпомогнат ефективната работа на вещите лица, на които са възложени експертизи чрез избягване пренатоварването им и увеличаване на броя им;
  • увеличаване на срока на максималната продължителност на мерките за неотклонение задържане под стража и домашен арест от два месеца на осем месеца при обвинение за непредпазливо престъпление, при които е причинена смърт и които са с изключително висока степен на обществена опасност;
  • въвеждането на задължителна мярка за процесуална принуда временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство в случаите на причинена смърт;
  • установяването на възможност за незабавно изземване на образци за сравнително изследване с цел установяване на употребата на алкохол и/или наркотични вещества от водачи на моторни превозни средства с последващ съдебен контрол;
  • въвеждането на възможност за събиране на трафични данни от мобилните оператори при разследване на престъпления - включително извършени по непредпазливост, с които е причинена смърт.