За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
yavooor
Рейтинг: 785 НеутралноКогато някой цивилен превиши скоростта с 20 км веднага се говори за Война по пътищата.
Когато ченге застреля някой за кеф това е грешка.
Няма глоба, няма уволнение, няма затвор.
Няма война!
Мисирки???
ЗаНиЗа
Рейтинг: 1911 Любопитно"Всички участници са тествани за употреба на алкохол и наркотици, като пробите им са отрицателни." - а колко ли други нощни "участници" в Плевен са се промъкнали покрай тези "доста едри мъже", които пък са показали мускОли пред децата? Г-н министърът хубаво, че е разговарял с бащата на простреляното момче, че адекватно определя действията на подчинения му полицай, но едва ли ще се усети някаква промяна в начините, по които действа родното ни МВР. Синьо-жълтите коли по времето на соц-а и "цивилните" полицаи на смяна с лично оръжие, като по "ония" филми - нищо, което да е по-различно в прочутите им методики.
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.danvan
Рейтинг: 7136 РазстроеноКлючовата дума е дори.
Мутрите от 90-те поеха открито държавата, а ние ги последвахме. Sapienti SatЯсно е колко други безобразия са минали за нещо нормално според охранителите и бухалката.
penetrating
Рейтинг: 5592 НеутралноПолицаите са изглеждали като и са се държали като мутри-рекетьори.. Първото нещо, което трябва да направят е да се легитимират така, че да няма двусмислие. Дори това не са направили. А стрелбата с лично оръжие без да са заплашени с нещо е върхът на наглото им поведение. Да не говорим за последващите лъжи. Предполагам досега им се е разминавало безнаказано.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertпРезидента!
Рейтинг: 2764 Неутрално"дори вътрешният министър и прокуратурата видяха произвол"
Нейсе ...
anty
Рейтинг: 921 НеутралноМилиционера комунист герберопитек министър сега се прави на строг,но справедлив.
Като минат изборите на престъпника милиционер стрелял и ранил без причина младежа вероятно в най тежкия случай ще се размине с мъмрене и забележка.
Комунистическата руZZка мафия БКП-ДПС, БКП-ГЕРБ е превзела държавата и дерибейства по почина на оня бункерния мишок,който им издава заповедите на тиквата и шиши.
Нужна е ТОТАЛНА реконструкция на службите,прокуратурата,но това с този мат`рял едва ли ще ......
Материала,материала.
Korpik
Рейтинг: 330 Весело....произвол дъге...у Пуевен дъге ...е нещо средно между празня се ...и вол...за справка баче Иван от полюцията...хаха
Неграмотен съм...,.за тая раота ., обвинявам само себе си ..,..,и най-вече комунизъма .... .- - .extraCACA
Рейтинг: 1410 Неутрално"...Калин Стоянов каза, че е разговарял с бащата на простреляния младеж. "Казах му, че по никакъв начин не толерираме това поведение от страна на полицейските служители. И го уверих, че всеки ще си понесе отговорността", отбеляза служебният вътрешен министър..."
извън настоящия случай за няма и година министерстване тоя нещастник записа в сметката си двама екзекутирани от минцифайки на улицата... но той не го толерира това, не, в никакъв случай
yavooor
Рейтинг: 785 НеутралноПолицаи на дежурство с лично оръжие?
Не мисля.
По-скоро са си пазели дилърите.
Липсата на реакция от началниците и министъра говори точно за това.
Пешо
Рейтинг: 916 НеутралноОбаче проверяват жертвите за алкохол и наркотици - дано да намерят нещо да отърват техния човек.
yavooor
Рейтинг: 785 Неутралноьтв няма ли да направи репортаж със стрелеца?
Чакам въпроса:
-Как се почувствахте, когато застреляхте детето?
Smoke
Рейтинг: 884 НеутралноХайде бе, кажете какво е било оръжието, защо мълчите!
Когато ставаше въпрос за случая със сина на Явор Божанков, всички медии подробно и напоително ни запознаваха с оръжието - револвер Smith & Wesson .357 Magnum. А сега - медиите не искат да са подробни, понеже става въпрос за любимата милиция на Бойче.
Korpik
Рейтинг: 330 НеутралноДо коментар [#12] от "Smoke":
Неграмотен съм...,.за тая раота ., обвинявам само себе си ..,..,и най-вече комунизъма .... .- - .Ей туй и аз искам да го знам....залагам на личен рузки Макаренко...за справяне със подрастващи пионерчета....
Hawaii
Рейтинг: 2700 НеутралноТой е служител на "Криминална полиция" той е стрелял с лично оръжие, въпреки че е бил на смяна. Бил е цивилно облечен. Колата, в която е бил с още един полицай, не е била обозначена с полицейски знаци.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Типичен МИЛИЦИОНЕРСКИ ЧАСТ-ПРОМ.
КАКВА "СМЯНА" е това с ЦИВИЛНИ ДРЕХИ,
ЛИЧНО ОРЪЖИЕ !!!! и
НЕОБОЗНАЧЕН автомобил
БЕЗ ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА КАМЕРА НА НЕГО ?!?!
Тук трябва да хвърчат ОСТАВКИ
като се почне от
МИНИСТЪРА,
мине се пред ОБЛАСТНИТЕ НАЧАЛНИЦИ на МИЛИЦИЯТА
та до най-долните нива отдельонни командири,
допуснали този ОТКРОВЕН РАЗВРАТ В ПОЛИЦИЯТА
ЧАСТНИЦИ ЧУКАЩИ ЧАСТ-ПРОМ
ама НА ДЪРЖАВНА ЗАПЛАТА.
Н а р о д е ????
Антирашистки Октопод
Рейтинг: 8 НеутралноХора, купувайте си видеорегистратори!!! 150 лева с предна и задна камера, може да се инсталира от всеки лаик. Ако тук децата имаха видео, щяха да ударят мощно по тъпата милицонерска система. Сега просто пушек и едно простреляно момче.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
лизард
Рейтинг: 915 НеутралноУшев. Както обикновено няма две мозъчни клетки
Бай Ганьо
Рейтинг: 439 НеутралноНаглеца от милиционер ще става най-много СОТаджийче
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Роси
Рейтинг: 5587 НеутралноИ като видяха, какво ще се промени!
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 3215 НеутралноСтранен случай, с потиворечива информация за него (поне в Дневник).
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! ***** ************************************************************************************************************************************************************************************ ****-П.С. -"КРАТКИЯТ" СПИСЪК С ЛЪЖИТЕ НА ФОРУМНИЯ ТОП'ЛЪЖЕЦ И КЛЕВЕТНИК- В КОМЕНТАР № 1 В ТЕМАТА https://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2024/04/03/4609231_otkrivaneto_na_festivala_one_dance_shte_postavi_fokus/comments#comment-1 **************************************************************************************************************************************************** ПРЕДУПРЕЖДАВАМ-ДА НЕ СЕ ЧЕТЕ С НАПИТКА В РЪКАТА!!!В тази статия пише "...Според прокуратурата той е стрелял с лично оръжие, въпреки че е бил на смяна. Бил е цивилно облечен. Колата, в която е бил с още един полицай, не е била обозначена с полицейски знаци...."
В друга статия тук прочетох че бил В ЛИЧНАТА си кола!
И нещо друго ми е странно: Ако е бил на смяна-ЗАЩО е ползвал личното си оръжие, а не служебното-служебното ТОЛКОЗ ли е калпаво? И защо въобще си носи И ЛИЧНОТО оръжие на смана? За да спретва разни гадории, като тези по филмите?
П.С. Пиша този коментар преди да съм прочел другите!
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 3215 НеутралноУместен въпрос!, Е, без "детето" (на 19 г).
ОК. за родител синът им остава "дете" и след като навърши 40+ г., ама... THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! ***** ************************************************************************************************************************************************************************************ ****-П.С. -"КРАТКИЯТ" СПИСЪК С ЛЪЖИТЕ НА ФОРУМНИЯ ТОП'ЛЪЖЕЦ И КЛЕВЕТНИК- В КОМЕНТАР № 1 В ТЕМАТА https://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2024/04/03/4609231_otkrivaneto_na_festivala_one_dance_shte_postavi_fokus/comments#comment-1 **************************************************************************************************************************************************** ПРЕДУПРЕЖДАВАМ-ДА НЕ СЕ ЧЕТЕ С НАПИТКА В РЪКАТА!!!
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 3215 НеутралноПо полека, моля! Има полицейска дейност която ЗАДЪЛЖИТЕЛНО се прави с цивилно'облеченои полицаи в коли без обознавателни знаци за полицейска кола.
НЕ В ТОВА е проблемът! THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! ***** ************************************************************************************************************************************************************************************ ****-П.С. -"КРАТКИЯТ" СПИСЪК С ЛЪЖИТЕ НА ФОРУМНИЯ ТОП'ЛЪЖЕЦ И КЛЕВЕТНИК- В КОМЕНТАР № 1 В ТЕМАТА https://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2024/04/03/4609231_otkrivaneto_na_festivala_one_dance_shte_postavi_fokus/comments#comment-1 **************************************************************************************************************************************************** ПРЕДУПРЕЖДАВАМ-ДА НЕ СЕ ЧЕТЕ С НАПИТКА В РЪКАТА!!!
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 3215 НеутралноМНОГО УМЕСТЕН съвет, РЕСПЕКТ! THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! ***** ************************************************************************************************************************************************************************************ ****-П.С. -"КРАТКИЯТ" СПИСЪК С ЛЪЖИТЕ НА ФОРУМНИЯ ТОП'ЛЪЖЕЦ И КЛЕВЕТНИК- В КОМЕНТАР № 1 В ТЕМАТА https://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2024/04/03/4609231_otkrivaneto_na_festivala_one_dance_shte_postavi_fokus/comments#comment-1 **************************************************************************************************************************************************** ПРЕДУПРЕЖДАВАМ-ДА НЕ СЕ ЧЕТЕ С НАПИТКА В РЪКАТА!!!
Йордан Димитров
Рейтинг: 85 НеутралноДо коментар [#1] от "yavooor":
Това,че е полицай него прави по-малко човек от хирурга
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 3215 НеутралноХирург не стреля по хората! THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! ***** ************************************************************************************************************************************************************************************ ****-П.С. -"КРАТКИЯТ" СПИСЪК С ЛЪЖИТЕ НА ФОРУМНИЯ ТОП'ЛЪЖЕЦ И КЛЕВЕТНИК- В КОМЕНТАР № 1 В ТЕМАТА https://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2024/04/03/4609231_otkrivaneto_na_festivala_one_dance_shte_postavi_fokus/comments#comment-1 **************************************************************************************************************************************************** ПРЕДУПРЕЖДАВАМ-ДА НЕ СЕ ЧЕТЕ С НАПИТКА В РЪКАТА!!!
Ivan Peev
Рейтинг: 330 НеутралноТака ще е, докато милиционерът не разбере, че мястото му е в долните стъпала на стълбизата за управление.
Два дебила это сила!Държавен служител - да служи и да не мрънка, ако не - мотиката и в полето.
Заплата - половината от средната в образованието.
nt
Рейтинг: 221 НеутралноСещам се само за нецензурни думи за престъплението на полицаите... Цивилни, с цивилен автомобил, засичат друг автомобил и стрелят по него. Полицаи или мутри? Второто, разбира се! Вън от опасност за живота не означава, че момчето ще се възстанови напълно. Тъпи, нагли, безнаказани милиционери!
Sandokan
Рейтинг: 221 НеутралноХубаво ги каканижеш ама милиционерите не правеха такива неща...
Hawaii
Рейтинг: 2700 НеутралноДай ни, ако обичаш ЛИНК от Закона за МВР,
в който да е посочена ТАКАВА ДЕЙНОСТ, за която пишеш !!!!
НЯМА ТАКАВА !
Или ще кажеш, че това са някакви тукашни Джеймс Бондовци,
на които само МАЦКИ, ФРАКОВЕ и ПАПИЙОНКИ им липсват
за да изпълняват такива дейности.....
Айде малко по-сериозно.
Става въпрос не за кино, а за най-обикновена
полицейска дейност по Закона за МВР.
Изо Дзадзе
Рейтинг: 2174 НеутралноЯвно тоя ченгел няма връзки, щом министъра и прокуратурата видяха произвол! А нямаше произвол когато други милиционери биеха протестиращи в центъра на София.
Медведев, Дмитрий Анатольевич, очевАдно е решил след време като го съди международния трибунал в Хага да се обяви за НЕВМЕНЯЕМ, и затова в момента дрънка такива безумици, подготвя си защитата.Изо Дзадзе
Рейтинг: 2174 НеутралноГолемия проблем е че след изборите милиционерщината ще стане пак норма.
Медведев, Дмитрий Анатольевич, очевАдно е решил след време като го съди международния трибунал в Хага да се обяви за НЕВМЕНЯЕМ, и затова в момента дрънка такива безумици, подготвя си защитата.HUMANOID
Рейтинг: 2070 Неутрално"абсолютна необходимост" - за да защити себе си (или трети лица) от смъртоносна опасност...
излишната (ненаситната) алчност ще погуби човечеството ...До коментар [#30] от "Hawaii":
До коментар [#26] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
хм
Рейтинг: 1337 Неутралномутрите в униформа са културно надледство от герберастията и ерго национално богатство.
Georgi
Рейтинг: 31 НеутралноДо коментар [#6] от "anty":
аз пък ти казвам, че куката е била избирател на киртака и лъже като киртака, завря ли си сега бункерния ентусиазъм в ду*ака???
Georgi
Рейтинг: 31 НеутралноДо коментар [#27] от "Ivan Peev":
Велика логика, я отиди я обясни на полицаите на запад, приемам че е от жегите, а не от вродена простотия.
30 години нали клоуни като Гнома все реформират службите и образованието, ей ти ги резултатите от реформите.
Hawaii
Рейтинг: 2700 Неутрално"Неизбежна отбрана"
Това е по НК и по Закона за МВР.
При отдалечаващ се от теб автомобил,
в какъвто е пътувал ЗАСТРЕЛЯНОТО МОМЧЕ,
"НЕИЗБЕЖНА ОТБРАНА" НЯМА и НЯМА КАК ДА ИМА.
МИЛИЦИОНЕРЪТ трябва да получи ОБВИНЕНИЕ
за ОПИТ ЗА УМИШЛЕНО УБИЙСТВО,
от ДЛЪЖНОСТНО ЛИЦЕ,
който ОПИТ НЕ Е ДОВЪРШЕН ВЪПРЕКИ НАМЕРЕНИЯТА
на МИЛИЦИОНЕРА ДА ГО ДОВЪРШИ.....
inn
Рейтинг: 997 НеутралноЕдинственият начин мутромилиционери като този стрелец да се научат на нещо, е като бъдат осъдени да плащат ЛИЧНО.
В случая пострадалият младеж има право и лесно ще реализира отговорността на държавата в лицето на МВР за причинените му имуществени и неимуществени вреди. Ще са минимум десетки хиляди левове. Само че в ЗОДОВ има една разпоредба, която всички се правят, че не забелязват: Държавата има право на регрес срещу виновното длъжностно лице за това, което тя е била осъдена да плати на пострадалия гражданин. Накратко: ако момчето осъди държавата да му плати 100 хил. лв. обезщетение (операцията му е била животоспасяваща), държавата има право на регресна претенция срещу полицая за тези 100 хил. лева той да ѝ ги възстанови.
Това е единственият начин тези мутри в системата да се научат на нещо...
HUMANOID
Рейтинг: 2070 НеутралноДо коментар [#38] от "inn":
излишната (ненаситната) алчност ще погуби човечеството ...„Абсолютна необходимост” от употреба на полицейска сила/ оръжие
„Абсолютна необходимост” от употреба на полицейска сила/ оръжие
05.04.2012
Днес (05.04.2012) парламентът прие на първо четене промените в закона за МВР, които предвиждат полицаите да използват сила и помощни средства само при "абсолютна необходимост". Измененията, които се предвижда да влязат в сила от 01.07.2012 година, бяха приети без дебати.
Защо се налагат промените? Думи на Маргарита Илиева, директор на Правната програма на БХК:
„Абсолютна необходимост” е легално понятие от текста на чл. 2 ЕКПЧ, развито в практиката на ЕСПЧ по дела срещу всички страни от СЕ, вкл. България.
Като въвежда „абсолютна необходимост” в ЗМВР, обсъжданият ЗИД пряко инкорпорира във вътрешното законодателство правно понятие на ЕКПЧ и практиката на ЕСПЧ. Това понятие е правно безспорно. Обемът му се определя от съдийската преценка по всеки конкретен случай, а структуриращите тази преценка принципи се извличат от пространната практика на ЕСПЧ по въпроса.
Един от тези структуриращи принципи е това, че няма „абсолютна необходимост” от употреба на животозастрашаваща сила, когато полицията има за задача да залови бягащ от нея заподозрян, ако а) деянието, за което е заподозрян не включва насилие и б) като бяга, той не е опасен за други хора, в това число полицаите. Така, не може да бъде застрелян беглец, заподозрян за автокражби, който при бягството си не застрашава никого. Спрямо такъв беглец полицията не може да употреби животозастрашаваща сила, защото задържането му не представлява цел, която може да оправдае дори рискуването, още по-малко отнемането на живота му. Изпълнението на това правомощие на полицията в подобен случай не е „абсолютно необходимо”, ако е на цената на (риск за) живота на заподозрения.
Напротив, ако беглецът стреля по полицията, докато бяга, или заплашва живота или здравето на граждани, тогава полицията е длъжна да го неутрализира и има право да употреби оръжие, защото е „абсолютно необходимо” такъв опасен човек да бъде заловен и така обезвреден. Същото важи, когато този беглец е заподозрян в насилствени престъпления, например, изнасилване или грабеж, дори в момента на бягството да не застрашава никого.
От гл. т. на полицая прилагането на теста „абсолютна необходимост” се свежда до прост въпрос: Опасен ли е този беглец? Ако го оставя да избяга, има ли опасност да пострадат физически други хора?
Ако отговорът на този въпрос е „да”, а това преценява полицаят от гл.т. не само на своята лична професионална подготвеност, но и на базата на точни и ясни указания от страна на ръководителите му, планирали и контролиращи съответната полицейска операция – ако отговорът е „да”, тогава следва втори прост въпрос: Мога ли да го обезвредя и спра, без да го убия? Мога ли да стрелям в такава част на тялото му, която не е жизненоважна? Мога ли да го ударя/ да му приложа помощни средства така, че да не умре от това? Това са въпроси, на които житейски зрял човек, още повече професионалист от органите на реда може да си отговори дори когато полицейската операция е непредвидена и съответно не е предварително планирана. Това са въпроси на здрав разум, за целите на императивно дължимия самоконтрол, за да бъде зачетено най-висшето право на човека – правото на живот.
За повече информация посетете специалния сайт на БХК http://policebrutality.bghelsinki.org/ .
HUMANOID
Рейтинг: 2070 НеутралноДо коментар [#37] от "Hawaii":
излишната (ненаситната) алчност ще погуби човечеството ...Стандартът абсолютна необходимост при употреба на оръжие, сила и помощни средства от полицейски органи
ПРОФ. Д-Р ВЕСЕЛИН ВУЧКОВ 27 НОЕМВРИ 2023
Проблемът с полицейското насилие е многоизмерен. Настоящият текст има за цел да представи един ключов момент от институционалната история на Министерството на вътрешните работи. Точно преди десет години – на първи юли 2012 г. – влезе в сила важна промяна в Закона за МВР. Тази промяна е резултат от членството на Република България в Съвета на Европа, чийто 30-годишен юбилей отбелязахме неотдавна.
Вярно е, че коментираната промяна се „случи“ след поредица решения с осъдителен диспозитив от страна на Съда по правата на човека в Страсбург поради неспазени ангажименти по прилагане на Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи. Вярно е също така, че тази промяна в законовите правила бе извършена в условия на осъзната необходимост от тогавашното ръководство на МВР и политическото мнозинство в българския Парламент. За период от четири години (2009 – 2013 г.) имах честта да изпълнявам длъжността на заместник-министър на вътрешните работи и именно в тази роля поех инициативата за реформата, за която пиша. Тази реформа, макар и с известни съпътствaщи напрежения, бе проведена успешно и доказателство за това е присъствието на непроменени законови текстове в правното пространство за период от десет години.
Убеден съм, че законовите правни норми в това отношение няма да бъдат коригирани дори минимално и през следващи периоди от време. А това е така, защото въведеният стандарт „абсолютна необходимост“ при употреба на огнестрелно оръжие, физическа сила и помощни средства от страна на полицейски органи при осъществяване на техни професионални (полицейски) правомощия бе преценен изключително внимателно през призмата на необходима симбиоза между охрана на фундаментални човешки права и качествена полицейска охранителна дейност.
Импулс за промяна даде несъмнено Съдът по правата на човека в Страсбург. Ала всичко започна с организирането на Кръгла маса относно полицейското насилие, която бе дело на Българския хелзинкски комитет, Асоциацията за европейска интеграция и права на човека и Фондацията „Български адвокати за правата на човека“. Тя се проведе на 16 февруари 2011 г. Това бе последвано от подробна публикация с автор адв. Маргарита Илиева – заместник-председател на БХК и директор на неговата правна програма.[1] Публикацията бе отлична първооснова: представяше 27 осъдителни решения на Съда в Страсбург по 26 дела за проявено и несанкционирано полицейско насилие за период от 12 години (1998 – 2010 г.); описваше случаите с явно прекомерна сила на полицейски служители или просто насилие; представяше хронологично отделни случаи; представяше критичния поглед на Комитета на министрите на Съвета на Европа по този повод; очертаваше пътя напред. Публикацията завършва с категорична позиция за необходимост от реформа на Закона за МВР и други закони, третиращи употреба на полицейски или квази-полицейски правомощия (към онзи момент това бяха Законът за отбраната и въоръжените сили и подзаконови актове за дейност на военна полиция и др. под.). Отделно от това бе предложено провеждане на сериозно обучение на полицейските служители относно стандарта „абсолютна необходимост“ за употреба на сила/оръжие. Третото предложение визира необходимостта от реформиране на практиката на прокуратурата и следствието по отношение проявена полицейска бруталност и нейното справедливо разследване.
Правозащитната кампания в началото на 2011 г. бе оповестена под мотото „Полицейското насилие: стоп сега!“, в резултат на което политическото ръководство на МВР пое обещание да организира широко обществено обсъждане по този повод.[2] Проведе се специална среща и дискусия във вътрешно-ведомствена Комисия за защита правата на човека в МВР, на която голяма част от ръководители на областни дирекции на МВР се противопоставиха на всякакви идеи за промяна (за разлика от ръководителя на тази комисия Милчо Енев, който ръководеше и охранителната полиция на цялата страна). Това ясно показа трудностите, пред които е изправена всяка реформаторска идея, когато срещу нея се изправят наслоения и инерции от миналото.
През пролетта на 2011 г. авторът на настоящия текст организира широка обществена дискусия в заседателната зала на МВР по въпроса за необходими законови и организационни промени за преодоляване на явлението „полицейско насилие“. Дискусията се ръководеше от мен, от страна на вътрешното министерство участваха Милчо Енев (директор на ГД „Охранителна полиция“), Бойка Чернева (декан на факултет „Полиция“ на Академията на МВР) и Добрин Руменов (директор на дирекция „Инспекторат“ в МВР). Активно участие взеха Гроздан Илиев – зам.-председател на Върховния касационен съд, както и Галина Тонева – зам.-главен прокурор. Висшият адвокатски съвет бе представен от адв. Динко Кънчев. Неправителственият сектор бе представен от адв. М. Илиева от БХК, И. Иванова от институт „Отворено общество“, адв. Ал. Кашъмов от програма „Достъп до информация“ и др. Дискусията бе многочасова, на нея не бе спестена изява на нито една критична нагласа.
В продължение на обществената дискусия бе създадена работна група под мое ръководство, която да подготви текстове на законови редакции. В работата на групата се включиха активно представители на Омбудсмана на републиката, на Върховната касационна прокуратура и на неправителствените сдружения. Периодично промените бяха консултирани с професионалното ръководство на МВР.[3]
Промените в Закона за МВР бяха подготвени внимателно и обявени за обществено обсъждане в началото на 2012 г. (м. февруари).[4] Подготвителният период отне около година: от момента на оповестяването на доклада на неправителствения сектор за проблема с полицейското насилие, провеждането на откритата дискусия пред медиите в МВР, създаването и дейността на работната група, поставянето на прецизния проект на сайт за обществено обсъждане, внасянето на законопроекта в Народното събрание през изпълнителната власт.[5]
Законопроектът бе разгледан (сравнително) безпроблемно в постоянните парламентарни комисии и в пленарната зала на НС (на две четения). Особено показателни бяха разискванията преди първо гласуване в комисията по правни въпроси[6] и в комисията по вътрешна сигурност и обществен ред. Дебатите завършиха с относителен консенсус, а на заседанието на правната комисия адв. М. Илиева от БХК изказа безрезервна подкрепа за проекта, което не е често срещано явление, особено когато проект се внася от правителството. „МВР е показало безпрецедентната воля на държавата да се съобрази с Европейския съд по правата на човека“[7]. Идентична бе атмосферата и при обсъжданията в КВСОР.[8]
Какви бяха основните акценти на промяната?
Първо, бе въведено законово задължение за полицейските служители да вземат всички необходими мерки за опазване живота и здравето на лицата, срещу които са насочени физическата сила и помощните средства (като полицейски правомощия).
Второ, въведе се забрана за използване на животозастрашаваща сила за задържане или предотвратяване бягството на лице, извършващо или извършило ненасилствено деяние, освен ако лицето не представлява опасност за живота и здравето на другиго (идентична забрана е въведена и при използване на оръжие в този случай).
Трето, въведе се задължение за преустановяване употребата на оръжие незабавно след постигане на нейната законна цел.
Четвърто, бе разписано правило за предварително планиране на полицейските операции и тяхното контролиране в хода на изпълнението така, че всеки риск за човешкия живот и здраве да е минимален.
Ще си позволя по-дълго цитиране на мотивите към законопроекта, писани лично от мен в кабинета на заместник-министър: „Необходимо е да се отчете също така, че промяната на правната уредба не би била достатъчна, за да се ограничат проявите на превишени полицейски правомощия. Допълнителните мерки са: качествена предварителна и последваща подготовка на полицейските служители, структуриране на ефективен и независим орган за разследване на твърдения за превишени правомощия (например: следователи, съответно специализирани прокурорски звена), своевременни вътрешноведомствени проверки при твърдения за превишени правомощия, възпиращи санкции за нарушителите (административни и наказателни)“[9]. Действащият по онова време Закон за МВР отрази коментираните промени в разпоредбите на чл. 72, 73 и 74, както и в новия чл. 74а, а измененията влязоха в сила на 01-ви юни 2012 г.[10] Няколко други разпоредби допълниха систематиката на правните норми относно коментирания стандарт.[11]
По този начин бе завършена институционална реформа, която бе възможна с оглед на съответна политическа обстановка и която бе обявена предварително в предизборна и правителствена платформи. Ще припомня, че преди това – в началото на 2010 г. – за първи път в по-новата история ръководството на МВР „разсекрети“ щатната численост на МВР (до тогава щатната численост бе класифицирана информация) и така се отвори пътят за попълване на единствената празна позиция в данните на Евростат. Освен това (и отново за първи) път в началото на 2010 г. чрез правна норма (Правилник за приложение на Закона за МВР) изрично бе вписана щатната численост на МВР (61 170 щатни бройки по това време, последвани от няколко редукции)[12].
Ще препотвърдя убеждението си, че въведеният стандарт на абсолютната необходимост при употреба на оръжие, физическа сила и помощни средства от страна на полицаи имаше и ще има дълготрайни последици. Всички текстове бяха подготвяни внимателно от представители на МВР, прокуратурата, неправителствения сектор и Омбудсмана. Това продължи дълго и бе изморително. Но, струва ми се, усилията си заслужаваха.[13] Позволявам си да изразя прогноза, че в бъдеще няма да се намери политически или професионален ръководител, който да промени (дори в минимална степен) въведения законов стандарт.
Скептичен съм към споменатата тези дни идея от страна на председателя на НС за законови промени – не бива първото институционално действие да е насочено към „пипането“ на правните норми. Не е случайно и това, че този стандарт бе „копиран“ без никакви промени и в други нормативни актове, когато се въвеждат квази-полицейски правомощия на други държавни органи при осъществяване на професионална дейност.[14] Дори през лятото на 2014 г., когато се „създаде“ абсолютно ненужно „нов“ Закон за МВР, „преписващ“ почти изцяло стария, нормите относно стандарта „абсолютна необходимост“ останаха непокътнати в новите разпоредби на чл. 85, 86, 87 и 88.[15]
Тази политическа постъпка имаше и благотворни политически последици за страната ни. Състоянието на пост-мониторингов диалог, установено за Република България по линия на Съвета на Европа, бе на път да бъде преустановено. За съжаление само два гласа при гласуване на Парламентарна асамблея на СЕ на 22-ри януари 2013 г. не достигнаха за подобно постижение. Ала коментираната реформа в МВР бе изцяло аплодирана: показателят за полицейското насилие (и някои други) отпаднаха като предмет на наблюдение. Имах честта да ръководя този диалог с ПАСЕ по линия на вътрешното министерство, да общувам в напрегнати разговори с редица делегации и ръководители по линия на СЕ, да давам разяснения: Серхий Холовати (Украйна) през 2009/2010 г., Лука Волонте (Италия) през 2011/2012 г., Мевлют Чавушоглу (Турция) и т.н.
Накрая, ще си позволя да изложа някои мисли върху перспективите.
Първо, ще се зададе справедлив въпрос: нима проблемите с полицейското насилие са преодолени?[16] Не са преодолени, разбира се! Ала правната уредба е безупречна. Ако нещо трябва да се подобри, това е засилване на подготовката на полицейските служители и строг контрол по време на извършване на полицейски операции. Освен това сериозна реформа е необходима и по повод качеството на извършване на вътрешно-ведомствените проверки при твърдения за полицейско насилие. Вярно е, че ведомствената инерция не може (дори) да допусне наличие на „външен“ поглед, когато се извършват вътрешни проверки в МВР. Но може би е дошъл момент и за подобна реформаторска стъпка, например чрез наличие на представител на Омбудсмана в състава на комисиите, провеждащи такива проверки в МВР. А значението на своевременните и безпристрастни прокурорски проверки при данни за престъпление е изключително – включително и чрез навременно оповестяване на резултата.
Второ, десетгодишен период от време е повод за наличие на сериозни научни публикации по темата. За съжаление – това не се случи. Ако представителите на наказателноправната наука се постараха да осигурят научен дебат чрез (поне) две великолепни публикации[17], разположени в контекста на отношението между Закона за МВР и Наказателния кодекс, то представителите на науката за т. нар. Полицейско право напълно игнорираха новите разпоредби. Не мога да прикрия разочарованието си от подобна постъпка. Такова академично поведение от страна на преподаватели в Академията на МВР, които не могат да осмислят дори нелогичността на наименованието „Полицейско право“, вместо разумното наименование „Административна дейност на българската полиция“[18], въобще не ме учудва.[19] Почти никаква експертиза не можах да получа от висшето училище на МВР дори и при подготовката на тези важни законови текстове преди десетина години (единственото изключение бе доц. Марчо Марков). Това е твърда тъжна констатация. Добре е поне това, че някои от учебните помагала, разработени чрез различни проекти, ще бъдат от полза на редовите полицаи.[20]
И трето, не мога да прикрия учудването си отпреди десетина години по следния въпрос. Дълго време ръководех диалога на МВР с Европейския съюз и със Съвета на Европа, това бе мое политическо и професионално задължение като заместник-министър (2009 – 2013 г.) и като министър (2014 – 2015 г.). Темата на настоящата публикация синтезира мой професионален опит в това отношение. А въпросите за делата в Съда по правата на човека в Страсбург по повод действия на полицейски служители бяха в центъра на дейността. Не мога да скрия, че нито веднъж (за няколкогодишен период) на моето внимание не е поставян какъвто и да е въпрос, отправян от специалните процесуални правителствени представители на Република България (като държава) пред Съда в Страсбург. Струва ми се, че когато иде реч за действия на полицейски служители (и не само), чието поведение може да има за последица решение с осъдителен диспозитив, най-подробна информация може да предостави именно МВР в лицето на неговия политически ръководител. Така би се осигурила по-адекватна защита на интереса на държавата, равнопоставен с интереса на съответния жалбоподател.
[1] Вж. Илиева, М. Полицейското насилие в България през погледа ва Европейския съд по правата на човека – безправие и безнаказаност (анализ на осъдителните решения за полицейска бруталност срещу България). Адвокатски преглед, 2011, № 5-6, 3 – 37.
[2] Вж. например публикацията на журналиста Борис Митов в сайта Медиапул.бг от 15-ти март 2011 г. със заглавие „МВР мисли за промени в правилата за ползване на оръжие от униформените“. В нея ясно са изразени позициите на адв. М. Илиева от БХК и адв. Д. Доковска, която по това време ръководи Висшия адвокатски съвет.
[3] Това всъщност беше и най-трудната и деликатна за решаване задача, която стоеше пред мен като дългогодишен служител на МВР, който в този момент заема политически пост на заместник-министър. Трудни бяха разговорите например с тогавашния главен секретар на МВР, както и с ръководителя на СОБТ (специализирания отряд за борба с тероризма). Независимо от всичко, главният секретар по това време Калин Георгиев подкрепи подготвяната промяна и осигури сравнително безпроблемното й въвеждане в полицейската практика.
[4] Зам.-председателят на БХК М. Илиева споделя: “Моментът е изключителен. МВР прави нещо съществено ценно за правата на хората. За пръв път тази институция поема честно отговорност за полицейското насилие. Предизвикателството сега е пред другите институции да подкрепят това достойно усилие. Няма да имат оправдание пред гражданите, ако не го направят“. Вж. публикацията на сайта Медиапул.бг от 13-ти февруари 2012 г. с автор Б. Митов „МВР предложи промени срещу масовото използване на сила и оръжие при арест“. За общия политически и обществен контекст, в който се случваше реформата, вж. интервюто със зам.-министър В. Вучков за Дарикнюз.бг от 14-ти март 2012 г. „Полицията ни не бива да бъде беззъба“. Там е споделено и следното: „Освен това Съдът в Страсбург многократно е отчитал, че е необходимо да се структурира независим орган, който да разследва твърденията за упражнено полицейско насилие. Аз се радвам, че главният прокурор преди около три седмици структурира специални звена и във ВКП, и на ниво апелативни прокуратури …, които ще разследват сигналите за полицейско насилие“.
[5] Ще споделя за наличието на изненадващо писмо от заместник-главен прокурор, който не бе участвал в подготовката на текстовете, съдържащо отрицателно отношение. Бързата реакция на главния прокурор предотврати блокирането на цялата процедура.
[6] Внесеният на 06-ти март 2012 г. в НС проект на МС бе гледан в правна комисия на 15-ти март 2012 г. На заседанието (освен зам.-министър В. Вучков) участие взеха адв. Йонко Грозев от Център за либерални стратегии, адв. Маргарита Илиева от Български хелзинкски комитет и Любомир Крилчев като експерт при Обудсмана на Републиката. Вж. https://www.parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/members/226/reports/ID/3394 .
[7] Пак там.
[8] Тя се проведе на 21-ви март 2012 г., освен мен участваха и адв. Й. Грозев, адв. М. Илиева и Л. Крилчев. Вж. https://www.parliament.bg/bg/parliamentarycommittees/members/229/reports/ID/3402 .
[9] Законопроектът и придружаващите го мотиви са достъпни на официалния сайт на Народното събрание: https://parliament.bg/bills/41/202-01-14.pdf .
[10] Ще споделя още малка част от професионалния си и политически опит: винаги, когато съм подготвял промени в закони (било сам, било като част от колектив), съм предвиждал измененията да влизат в сила от конкретна дата, по възможност на първо число на съответен месец. Така се преодолява неудобство от изчисляване на конкретни срокове на период на узнаване на нормите, а това е по-разбираемо както за държавните органи, които ще прилагат правните норми, така и за гражданите. Бих могъл да дам пример и с четирите закона в сферата на сигурността, създадени за първи път в българската институционална история и влезли в сила на 01-ви ноември 2015 г. (Закон за функциониране на системата за защита на националната сигурност, Закон за Националната служба за охрана, Закон за военното разузнаване и Закон за Държавна агенция „Разузнаване“).
[11] Същият закон (и на същата дата) предвиди и други важни реформи в МВР: създаде се нова Главна дирекция „Национална полиция“ в МВР, обединила охранителна и криминална полиция; регламентира се съдържанието на реквизитите на писмените полицейски разпореждания – те представляват индивидуален административен акт, а не отговаряха на изискванията на чл. 59 АПК относно съдържанието на акта; регламентираха се правомощия на дирекция АФКОС-МВР да извършва т. нар. административни проверки за идентифициране на нередности и измами , засягащи финансовите интереси на ЕС; усъвършенства се правната база за работа с Шенгенската информационна система.
[12] Наред с това тогава бе вписано изрично задължение в правна норма за проверка за принадлежност към структурите на бившата Държавна сигурност на лица, кандидатстващи да заемат съответна позиция в МВР (от определена длъжност нагоре). МВР бе първото министерство, което въведе подобна предварителна проверка, допустима от Закона за досиетата.
[13] Вж. някои публикации по сродни теми: Екимджиев, М. Правни стандарти на ЕСПЧ, свързани с прилагането на антитерористичните мерки. Общество и право, 2016, № 7, 52 – 59; Маргаритова-Вучкова, Св. Решенията на ЕСПЧ през 2017 г. – българският контекст. Общество и право, 2018, № 2, 42 – 60; Вучков, В. Финализираме структурната реформа в МВР – В: Сборник „Секторът за сигурност в процес на трансформация: критични разсъждения“. Съавторство с Б. Славчев, София: Фенея, 2014, 111 – 115 (интервю за в-к „Класа“ от 07.02.2012 г.); Велчев, Ж. Задържане на лице, извършило престъпление – чл. 12а от НК. Велико Търново: Фабер, 2018, 308 с.; Велчев, Ж. Причиняване на вреди при задържане на лице, извършило престъпление по чл. 12а НК. Годишник на Департамент Право за 2017 г. – НБУ, година шеста, София, 2018, 403 – 415.
[14] Имам предвид Закон за НСО, ЗИНЗС, Закон за ДАНС (според това дали се въвеждат или отнемат полицейски правомощия за тази структура през различни периоди от време), Закон за военната полиция, новия Закон за противодействие на корупцията и др. под.
[15] Окончателният текст на проекта бе гласуван в НС в края на м. май 2012 г. За сайта “Правен свят“ зам.-министър В. Вучков коментира финализирането на проекта: „Измина точно година от публичното обсъждане МВР на проблема с полицейското насилие. Мисля, че много внимателно преминахме цялата траектория на нормотворческия процес: дефиниране на проблема, публично обсъждане, разработване на конкретни текстове от представители на МВР, прокуратурата и неправителствения сектор, обсъждане в комисии в НС и пленарна зала… Така постигнахме необходимия баланс между нуждата полицаите да действат активно срещу престъпните прояви и нарушенията на реда (от една страна), и ненакърняването на базови човешки права (от друга). Убеден съм, че бъдещето ще покаже правотата на тази промяна, изискуема от ЕКПЧ и Съда в Страсбург… Точно 20 години след приемането на България в Съвета на Европа доказахме, че обединените усилия на държавата и неправителствените организации могат да постигнат този полезен резултат“. Зам.-министър Вучков специално благодари за съдействието на Омбудсмана Константин Пенчев, ВКП, адв. Маргарита Илиева от Български хелзинкски комитет, адв. Йонко Грозев от Център за либерални стратегии и Иванка Иванова от „Отворено общество“. Вж. https://www.bghelsinki.org/bg/news/standartt-absolyutna-neobhodimost-pri-policejskoto-nasilie-okonchatelno-vleze-v-zakona/ .
[16] По линия на Съвета на Европа България следва да преодолява и други дефицити: специални разузнавателни средства и достъп до трафични данни; върховенство на закона; предотвратяване на изтезания; състояние на местата за лишаване от свобода; механизъм за разследване и евентуална углавна отговорност на главен прокурор и пр.
[17] Вж. Гиргинов, Ант. “Абсолютната необходимост“ за употреба на сила при задържане на престъпник (термини и тълкувания). Адвокатски преглед, 2012, № 7, 3 – 14; Петрова, Цв. Изискванията на ЕКПЧ спрямо националното законодателство и практиката по прилагане на полицейски правомощия – В: Сборник в чест на 70-годишнината на проф. Емил Константинов, БАН – ИДП, С., 2018, 225 – 266.
[18] Вж. по този въпрос: Вучков, В. Промените в НПК от ноември и декември 2020 г. Общество и право, 2020, № 10, 4 – 24.
[19] Срвн. Тимчев, Л. Задържане на лица от полицейските органи. София: Академия на МВР, 2020, 120 с.; Тимчев, Л. Правомощия на полицейските органи по Закона за МВР. София: Академия на МВР, 2020, 434 с.; Полицейско право – обща част. Учебник (авт. колектив), София: Академия на МВР, 2018, Академия на МВР, 359 с. и др. Все пак положителни моменти могат да се открият както в по-стари публикации, така и в по-нови: Бояджиев, Н. Административнопринудителните актове на органите на МВР и съдебният контрол върху тях. София: Академия на МВР, 2003, 160 с.; Йорданов, М. Задържане на лица от полицейски органи в РБ. Общество и право, 2021, № 4, 24 – 37.
[20] Вж. например: Анализ на законодателството в областта на използването на физическа сила, помощни средства и огнестрелно оръжие от полицейските служители. Наръчник – АМВР, СЕ и Норвежки финансов механизъм (2009 – 2014), 113 с.; Прилагане на полицейски правомощия при спазване правата на човека – добри практики. Учебно помагало, София: АМВР – полицейска академия Саватан, 2015, 108 с.; В помощ на задържания от полицията и на обвиняемия в досъдебното производство. София: Институт Отворено общество, 2018, 64 с. Съвсем наскоро излезе от печат и ново помагало, подготвено от доцентите Станимир Илиев и Живко Велчев, което – макар и с качествено съдържание – би могло да отдели повече място на коментирания тук стандарт (исторически контекст, разграничения на режимите преди и след промяната, конкретики на поведение от страна на полицаи); това е важно, защото помагалото има огромен тираж и ще се разпространи във всички полицейски структури.
https://news.lex.bg/Стандартът-абсолютна-необходимост-при-употреба-на-огнестрелно-оръжие-физическа-сила-и-помощни-средства-от-полицейски-органи/
Авторът
Веселин Вучков е ръководител на департамент „Право“ на НБУ, преподава също в ЮЗУ – Благоевград и в Академията на МВР. От 2009 г. до 2013 г. е зам.-министър на вътрешните работи с ресорни отговорности по нормотворчеството в МВР (законово и подзаконово), работата с Народното събрание, диалога със Съвета на Европа и с Европейския съюз, архивното наследство в МВР, образованието и обучението, спортната дейност, дейността на дирекция АФКОС, сътрудничеството с ОЛАФ и др. Бил е народен представител и министър, подава оставка от двата поста през март 2015 г. Статията е публикувана в сборника на НБУ „30 години България в Съвета на Европа“. Препубликуваме адаптирана версия заради актуалността на темата.
Авторът
Веселин Вучков е ръководител на департамент „Право“ на НБУ, преподава също в ЮЗУ – Благоевград и в Академията на МВР. От 2009 г. до 2013 г. е зам.-министър на вътрешните работи с ресорни отговорности по нормотворчеството в МВР (законово и подзаконово), работата с Народното събрание, диалога със Съвета на Европа и с Европейския съюз, архивното наследство в МВР, образованието и обучението, спортната дейност, дейността на дирекция АФКОС, сътрудничеството с ОЛАФ и др. Бил е народен представител и министър, подава оставка от двата поста през март 2015 г. Статията е публикувана в сборника на НБУ „30 години България в Съвета на Европа“. Препубликуваме адаптирана версия заради актуалността на темата.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 3215 ВеселоИМА!
Скрито наблюдение на терен как се прави, според теб? С две униформени в кола с буркан и надписи "полиция"? Само 'дето бурканчето не се върти, за да не стряска дрог'дилърите?
П.С. Към всеки закон има правилник за неговото изпълнение, и там са описани подобни ситуации.
Законно е, Хавайски! Ама има правила, които ТОЗИ серсем не е спазил!
THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! ***** ************************************************************************************************************************************************************************************ ****-П.С. -"КРАТКИЯТ" СПИСЪК С ЛЪЖИТЕ НА ФОРУМНИЯ ТОП'ЛЪЖЕЦ И КЛЕВЕТНИК- В КОМЕНТАР № 1 В ТЕМАТА https://www.dnevnik.bg/razvlechenie/2024/04/03/4609231_otkrivaneto_na_festivala_one_dance_shte_postavi_fokus/comments#comment-1 **************************************************************************************************************************************************** ПРЕДУПРЕЖДАВАМ-ДА НЕ СЕ ЧЕТЕ С НАПИТКА В РЪКАТА!!!
HUMANOID
Рейтинг: 2070 НеутралноДо коментар [#37] от "Hawaii":
излишната (ненаситната) алчност ще погуби човечеството ...§ 43. В Закона за Държавна агенция "Национална сигурност" (обн., ДВ, бр. 109 от 2007 г.; изм., бр. 69 и 94 от 2008 г., бр. 22, 35, 42, 82 и 93 от 2009 г., бр. 16, 80 и 97 от 2010 г., бр. 9 и 100 от 2011 г., бр. 38 от 2012 г. и бр. 15, 30, 52, 65 и 71 от 2013 г.) се правят следните изменения и допълнения
:
1. В чл. 126:
а) в ал.(2) в текста преди т.1 думите "като крайна мярка" се заменят със "само когато това е абсолютно необходимо";
б) създават се нови ал.(3 и 4):
"(3) Забранява се употребата на оръжие за задържане или предотвратяване бягството на лице, извършващо или извършило ненасилствено деяние, ако лицето не представлява опасност за живота и здравето на другиго.
(4) Органите по ал. 1 преустановяват употребата на оръжие незабавно след постигането на законната и цел.";
в) досегашните ал.(3 и 4) стават съответно ал.(5 и 6).
2. В чл. 127:
а) в ал.(1) в текста преди т.1 думите "ако те не могат да бъдат осъществени по друг начин" се заменят с "когато това е абсолютно необходимо";
б) създава се ал.(9):
"(9) Забранява се използването на живото-застрашаваща сила или помощни средства, които могат да увредят здравето, за задържане или предотвратяване бягството на лице, извършващо или извършило ненасилствено деяние, ако лицето не представлява опасност за живота и здравето на другиго."
HUMANOID
Рейтинг: 2070 НеутралноДо коментар [#41] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
излишната (ненаситната) алчност ще погуби човечеството ...Закона за МВР
Чл. 126 ал.(3)
:
Забранява се употребата на оръжие за задържане или предотвратяване бягството на лице, извършващо или извършило ненасилствено деяние, ако лицето не представлява опасност за живота и здравето на другиго.
tuborg75
Рейтинг: 245 НеутралноДо коментар [#8] от "extraCACA":
Е Бат Бойко го пази този некадърен министър ! Защото вероятно и той знае това-онова....
Ще продължи да бъде министър и занапред..!