Обжалването на прокурорските откази за завеждане на дело не нарушава Конституцията

Обжалването на прокурорските откази за завеждане на дело не нарушава Конституцията

Конституционният съд даде свобода на парламента да решава как да се избират и освобождават главният прокурор и председателите на върховните съдилища, с което е отворен пътят за избор на титулярен обвинител № 1
constcourt.bg
Конституционният съд даде свобода на парламента да решава как да се избират и освобождават главният прокурор и председателите на върховните съдилища, с което е отворен пътят за избор на титулярен обвинител № 1
Обжалването на отказите на прокуратурата за образуване на дело, механизмът за разследване на главния прокурор при данни за престъпление и намаленото мнозинство за избор на главен прокурор, въведени м.г. в Наказателно-процесуалния кодекс /НПК/ и Закона за съдебната власт /ЗСВ/, не противоречат на Конституцията.
Конституционният съд публикува днес /29 юли/ пълния текст на решението си по дело №10, за което "Дневник" информира в петък , с което отхвърли искането на бившия главен прокурор Иван Гешев и потвърди единодушно конституционосъобразността на промените в НПК и ЗСВ, приети през юни 2023 г. , които Гешев атакува.
Преди промените в двата закона на съдебен контрол подлежаха само постановленията на прокурора за прекратяване, не и отказите за образуване.
Съдебният контрол върху постановлението за отказ не нарушава независимостта на прокурора
- посочва КС. Това е така, защото "не се изземва нито едно изключително конституционно правомощие на прокуратурата по чл. 127 от Конституцията, тъй като не се отнема нито възможността на прокурора да ръководи разследването и да упражнява надзор за законосъобразното му провеждане; нито възможността му сам да извършва разследване; нито да привлича към отговорност лицата, които са извършили престъпления, и да поддържа обвинението по наказателни дела от общ характер".
КС уточнява: "При съдебния контрол върху отказа да се образува досъдебно производство указанията относно прилагането на закона изключват възможността да се дават указания за определен конкретен резултат при решаване на преписката. /.../ Прокурорът, на когото е върната преписката за продължаване на проверката или за правилното приложение на материалния закон, е овластен да разреши тези въпроси суверенно, т.е. самостоятелно по свое вътрешно убеждение /.../ Съдът при осъществения контрол не замества прокурора, тъй като не образува вместо него досъдебно производство, нито дава указания за образуването му."
С други думи, въведена е само възможността да съществува контрол за обоснованост и законосъобразност върху акта на прокурора, но не и намеса в неговато незавикимост и вътрешно убеждение.
Механизмът за разследване на главния прокрор не е противоконституционен
- казва Конституционният съд, независимо че в решението по дело №1 за промените на конституцията разпоредбата беше заличена, като КС разрешава на законово ниво да бъде уреден механизмът на разследването на главния прокурор. И отхвърля тезата на Иван Гешев, че въвеждането на специален прокурор за разследване на главния прокурор е противоконституционно. "За да е противоконституционен , механизмът трябва да засяга основни конституционни права на главия прокурор или да засяга до такава степен принципите, въз основа на които е устроена и функционира прокуратурата, че да прави невъзможно осъществяването на конституционната ѝ задача да следи за спазване на законността", казват конституционните съдии.
Парламентът може със закон да определя с колко гласа да се избира главен прокурор и председатели на ВКС и ВАС
- посочва КС, отвърляйки виждането на Гешев, който намира за противоконституционно намаляането на квалифицраното мнозинство до обикновено мнозинство от 13 гласа /в 25-членния ВСС/, небоходими за избор и освобождаване на главния прокурор. Конституционният съд дори подчертава, че Народното събрание е свободно да определи не само с колко гласа да бъде избиран и освобождаван главният прокорор, но и председателите на двете върховни съдилища, както и изборните членове на съвета.
"Тази негова дискреция /на парламента/ му дава свобода и да уреди въпроса за мнозинството, с което се приема решение за отправяне на предложение до президента за освобождаване на председателите на върховните съдилища и на главния прокурор, макар и същите да са били избрани с различно, предвидено в закона (по-голямо или по-малко) мнозинство", казва още КС.
В това решение Конституционният съд подробно мотивира защо
защо главният прокурор и председателите на върховните съдилища не могат да бъдат еднакво третирани, Народното събрание е свободно да решава
"Не е налице произтичаща от Конституцията необходимост главният прокурор и председателите на ВКС и ВАС да бъдат третирани от законодателя еднакво при уреждане на процедурата (включително мнозинството) за вземане на решение от ВСС да се предложи на президента тяхното назначаване и освобождаване. Още повече като се има предвид, че този въпрос не е уреден в Конституцията и следователно попада в произтичащата от чл. 133 от Основния закон дискреция на обикновения законодател да уреди със закон "дейността на Висшия съдебен съвет", се посочва в решението. И обяснява защо: "Докато главният прокурор е уреден като самостоятелен конституционен орган с посочени в основния закон правомощия, председателите на ВКС и ВАС са само административни ръководители на върховните съдилища и на конституционно ниво нямат самостоятелни функции. За разлика от тях, главният прокурор осъществява правомощия по отношение на дейността на всички прокурори и на прокуратурата в цялост", посочва КС.
Пълният текст на решението на КС можете да прочетете тук.