Президентството препоръчва инвестиции във военна авиотехника за гасене на пожари, а не купуване на нова за МВР

"Инвестицията в наличните вертолети Ми-17 и Cougar, покупката на модулни системи за гасене на пожари за самолетите C-27J ("Спартан"), придобиването на допълнителни машини от същия тип и евентуалната покупка на амфибиите AT-802F ще е най-добро решение, от гледна точка на "стойност - ефективност". Така ще имаме гъвкав въздушен противопожарен флот, способен да действа ефективно не само у нас, но и да се изпраща на помощ на други страни. Тази позиция е изпратена от президентството до служебния премиер Димитър Главчев, до председателя на комисията по отбрана в НС Христо Гаджев и до председателя на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред Маноил Манев, пише в своята Фейсбук страница секретарят по сигурност и отбрана на президента Димитър Стоянов.
Посочва се, че при този подход ще са нужни два пъти по-малко пари, отколкото за реализацията на дискутираното закупуването на четири специализирани вертолета и два самолета от МВР.
От Министерството на отбраната вече коментираха, че не е оправдано да се създава от нулата структура за обслужване на летателна техника към МВР, при положение че военновъздушните сили разполагат с целия ресурс за осигуряването на жизнения цикъл на авиационна техника.

Еврокомисията ще плати 12 противопожарни самолета, които ще са собственост на ЕС
"Българските ВВС разполагат с достатъчно транспортни вертолета Cougar и Ми-17, които могат да се впрегнат в решаването на задачата. Тези вертолети, както и техните екипажи и сега се борят ежедневно с огнената стихия. Основното тук е да се осигурят средства за ремонти и подготовка на екипажите. Ако това се направи, може да очакваме, че в следващите години ще имаме средно осем изправни машини от двата типа, готови за противопожарна дейност", казва още Стоянов.
В момента военни хеликоптери периодично се включват в гасенето на горски пожари в различни части на страната, но на няколко пъти от тях имаше нужда да няколко места едновременно. Това наложи да се поиска помощ по линия на Механизма за гражданска защита на Европейския съюз, като такава дойде от Испания, Франция, Германия и Швеция.

Системите от типа MAFFS II, предназначени за транспортните самолети C-27J, са модулни, могат да се монтират и демонтират от товарните отделения на самолетите "Спартан", като позволяват изхвърлянето на 8 тона вода на един заход. Към момента ВВС разполагат с три самолета "Спартан" и обучен летателен и инженерно-технически състав за тях. През 2006 г. беше подписан договор за покупката на още пет броя C-27J, но през 2011 г. два от тях бяха отказани заради липса на финансиране. От президентството обаче считат, че е нужно да се планира придобиване на допълнителни бройки "Спартан". Подходящо оборудвани, те могат да изпълняват не само военно-транспортни и хуманитарни задачи, но и да се включат в гасенето на пожари.

Що се отнася до самолетите амфибии AT-802F Fire Boss те са едновитлови, могат да носят малко над 3 тона вода и могат да излитат и кацат от неголеми водоеми. Не на последно място цената им е сравнително ниска, а поддръжката евтина.
