По-натоварен трафик или слаба организация - какви са причините за задръстванията на Кулата

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

По-натоварен трафик или слаба организация - какви са причините за задръстванията на Кулата

По-натоварен трафик или слаба организация - какви са причините за задръстванията на Кулата
"В час пик минах за 15 минути при опашка, която изглеждаше, че ще отнеме поне час. Или поне отне толкова на идване. Като дойде нашият ред, забелязах, че има повече полицаи и че просто по-бързо ни поглеждат личните карти. После по радиото чух, че министърът (по това време Калин Стоянов - бел. ред.) е дошъл на проверка.
Това споделя пред "Дневник" шофьор, който в края на август се прибира със семейството си от Гърция. Темата за това какво предизвиква задръстванията и опашките на граничния пропускателен пункт "Кулата" - основният вход към т.нар. гръцко море, стана повод за редица коментари от експерти и шофьори, а тогавашният вътрешен министър Калин Стоянов дори отиде на място да провери ситуацията и да набележи мерки, които обаче не бяха оповестени публично.
Отговорът на въпроса за причината за задръстванията на пункта, които на моменти продължават с часове, е различен за различни групи хора.

За МВР организацията е добра

въпреки че се отчита ръст на трафика с 13% спрямо същия период през 2023 година.
Според шофьорите могат да бъдат взети още мерки за разделяне на потока от автомобили с регистрационни номера в държави - членки на Европейския съюз, и такива, които не са част от съюза. За служебния премиер Димитър Главчев ситуацията ще се промени, ако шофьорите карат по-бавно: преди пункта колите се движат по магистрала и пътят рязко се стеснява непосредствено преди границата.
"През юли 2023 г. през ГКПП "Кулата" са излезли 84 493 автомобилни превозни средства, влезли са 82 895. Общо преминалите през този пункт автомобили са 167 388. През юли 2024 г. през ГКПП "Кулата" са излезли 93 232 автомобилни превозни средства, влезли са 95 998. Общо преминалите през този пункт автомобили са 189 230. Наблюдава се увеличение на трафика с 13%", гласи официалният отговор на МВР до "Дневник".
По данни на гръцката телевизия ЕРТ, цитирани от сайта "Клуб З", през юли 2024 година през пункта с България "Промахон" са преминали 2.1 млн. души, от които 1.087 млн. са влезли в Гърция, а 1.013 млн. са излезли. През юни трафикът през пункта е бил 1.15 млн. души, т.е. общо през първите два летни месеца на годината от там са преминали 3.25 млн. души. Сходни са данните за 2023 г., когато през същите месеци са преминали 3,29 млн. души.
"Кулата" е един от най-натоварените пунктове. Освен българите през него преминават и много румънски и молдовски летовници. През август - най-натоварения месец, тогавашният министър Калин Стоянов беше казал, че българските и гръцките власти на пункта извършват реципрочно едни и същи действия, за да ускорят преминаването, но изпълняват стриктно проверките.
Все пак да не забравяме, че се намираме на граница и не би следвало който когато си поиска да премине, все още не сме в Шенген.

Облекчени проверки

Бивши служители на МВР, пожелани да останат анонимни, коментираха пред "Дневник", че скъсяването на времето за преминаване е във вземането на политическото решение за "вдигане на бариерата" - при което да се пропускат повечето автомобили, а да се правят засилени проверки само при ясен сигнал за данни за избягали или опитващи се да влязат в България лица.
По информация на "Дневник" от МВР вариант за "вдигане на бариерата" няма, но на моменти може да се въвеждат т.нар. облекчени проверки. Това е протокол, който се прави от специално обучени за целта служители, които правят оценка на риска на преминаващите коли. Въвежда се внезапно от компетентния служител на граничния пункт и приключва внезапно.
Подобен подход е въвеждан много често това лято по информация на "Дневник". В един от дните, в които задръстването е продължило близо 4-5 часа, причината е била, че е бил въведен 100% контрол заради информация за избягал човек.
"Това е вътрешна граница на Европейския съюз, но е граница между две държави. Документите трябва да бъдат проверявани на излизане и на влизане. Туристите искат да стигнат по-бързо до морето, но полицията трябва да изпълни задълженията си и да има предвид, че през тази граница може да има опит за бягство на човек, който иска да се укрие, или в България да влезе човек, който се издирва в друга държава", коментират неофициално от МВР.
Оттам казват, че работят при 100% капацитет и няма ситуация, в която да е имало опашка и да е нямало достатъчно служители на място, които да извършват проверките. "В зависимост от потока работят или всички гишета и служителите в тях или освен гишетата и служители, които им помагат извън", коментират още от вътрешното ведомство.
Петър Петров е шофьор, който пътува често и има наблюдения върху границата, смята, че в препоръката на Главчев да се кара по-бавно има логика, защото пътят от магистрала "Струма" точно преди пункта с Гърция се стеснява бързо. Той препоръчва пътната полиция да поеме организацията преди пункта - "да се сложат пилони и знаци, които стесняват двете ленти някъде след разклона за Мелник в една лента, т.е. стесняването да не е рязко, а постепенно.
"Както и да се обособят две колони за преминаване; една за коли от Европейския съюз и една за други - от Молдова, Босна, Сърбия, чиято проверка не е 30 секунди, а 2 минути на пътник. "В момента няма разделяне и като минат три молдовски беемвета пред тебе - чакаш като на опашка за сирене", казва още шофьорът.
Темата за инвестиция в промяна на инфраструктурата около граничния пункт не стои заради очакваното приемане на България в т.нар. сухопътен Шенген, когато граничният контрол ще отпадне.