Двама са загиналите при катастрофата с военния самолет

При подготовката на планирано за събота, 14 септември, авиошоу в базата в Граф Игнатиево учебно-боен самолет L-39 ZA катастрофира днес в 12:30 ч., обявиха властите. Екипажът, състоящ се от двама пилоти, е загинал. Заради инцидента ресорният министър Атанас Запрянов отмени утрешното авиошоу.
По информация на БНТ самолетът се е разбил при изпълнение на сложна маневра на пределно малка височина. При инцидента не се е задействал катапултът, респективно парашутите не са се отворили.
Първоначално беше обявен ден на траур във Въоръжените сили. По-късно дойде съобщение, че във всички структури на министерството на отбраната е обявен тридневен траур.
На въпрос ще подаде ли оставка командирът на Военно-въздушните сили ген. Димитър Петров отговори, че е загубил едни от най-добрите си приятели и в момента не може да коментира. Оставката му обаче беше поискана от политици.
Загиналите са майор Петко Димитров, роден през 1973 г., и ст. лейтенант Венцислав Дункин, роден през 1996 г. Прекият им ръководител ги обяви за отлични пилоти и със сериозна подготовка. Командирът на Военно-въздушните сили ген. Димитър Петров поясни, че това е бил рутинен тренировъчен полет отдавна, и за който двамата пилоти са се готвили от месеци.
"Тази задача беше изпълнена многократно в Долна Митрополия и днес трябваше да бъде изпълнена като генерална репетиция за утрешното мероприятие. Майор Димитров е един от най-опитните летци на L-39 в България въобще, а ст. лейтенант Дункин е млад, с отлични заложби, и беше една от надеждите на базата", посочи той.
"Това са инструкторите в 12 база, които обучават пилоти. Това са най-добрите ни пилоти в 12 база по отношение на този самолет L-39. Самолетът е излетял технически изправен. Той е реновиран", обясни военният министър Атанас Запрянов. |
Първите версии за катастрофата
Военният министър посочи, че причините за инцидента ще бъдат обявени, когато военната прокуратура и военната полиция, които са вече в базата да разследват случая, приключат. Малко след катастрофата беше открита черната кутия на самолета, като предстои да се свалят данните на полета от нея.
Според военни пилоти най-вероятните причина за катастрофата са две - техническа неизправност или пилотска грешка при изпълнението на сложна фигура на ниска височина.
Последната катастрофа с военен самолет беше през септември 2022 г. когато "Су-25" се разби край авиобазата "Безмер". Пилотът тогава успя да катапултира. Преди това през юни 2021 г. военен самолет падна в Черно море, а пилотът загина. За този инцидент четете долу в текста. Повече за инцидентите с военни самолети в България четете тук.
По-рано днес президентът Румен Радев участва в демонстрационен полет на изтребител F-16 в авиобазата по покана на Военновъздушните сили на САЩ. Президентът не е бил на територията на авиобазата, когато става инцидентът, съобщи пресслужбата на държавния глава. Видео от неговото участие гледайте в края на текста. По-късно пред деня Радев изказа съболезнования на семействата, близките и приятелите на загинали и обяви, че очаква възможно най-скоро да бъдат изяснени всички обстоятелства, довели до трагичния инцидент.

Военната прокуратура вече е започнала разследване на инцидента. За образуваното досъдебно производство е информиран и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов. Предстои извършването на оглед на местопроизшествието, установяване и разпит на свидетели, както и на всички длъжностни лица, съпричастни към планирането, осъществяването на тренировъчния полет, поддръжката на летателната и наземната техника. Предстои назначаването и на множество експертизи.

Кадри от мястото на катастрофата с военния самолет (видео)
Какво представлява самолетът
L-39ZA "Албатрос" е учебно-тренировъчен самолет с един реактивен двигател, минимални експлоатационни разходи, притежаващ отлични летателно-тактически характеристики, показва информация на интернет страницата на Военновъздушните сили. Предназначен е за първоначално летателно обучение и за усъвършенстване и поддържане на летателно-тактическата и бойната подготовка на летци-пилоти. Максималната му скорост е 760 км/ч. Максималната височина на полета му е 11 500 м., а минималната далечина на полета - 980 км. Бойният радиус е 200 км.

Самолетът е на въоръжение от 1994 г. Тогава страната получава от Чехословакия 36 самолета, като през 2014 г. от тях остават да летят само 6, които са ремонтирани в завод "Авионамс", припомня БНТ.
През 2022 година България сключи рамково споразумение с чешка корпорация за ремонт на две машини. През 2024 година беше сключено ново споразумение за останалите машини, които са базирани в учебната база в Долна Митрополия.
Според телевизията самолетите, които са били предвидени да участват в авиошоуто, са ремонтирани и техният летателен ресурс след ремонта в Чехия е увеличен на 7 години и половина и на практика те са съвременни учебно-тренировъчни машини.
Какво бе планирано
За събота, 14 септември, в района на авиобазата беше планирано провеждането на летателен ден по случай 20 години от приемането на България в НАТО и 35 години от приемането на самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили (ВВС).

Авиошоуто на българските ВВС трябваше да е с участието на Военноморските сили и Главна дирекция "Гранична полиция" - МВР. Специални гости има от военната авиация на Германия, Гърция, Унгария, САЩ, както и от швейцарската компания Pilatus Aircraft.
За 4 часа - между 10:30 и 14:30, плановете предвиждаха демонстрации на различни самолети и хеликоптери, включително разбилият се днес L-39 ZA, съобщи в сряда Министерството на отбраната.

Останалите машини са: армейски МиГ-29, Су-25К, C-27J "Спартан", PC-9M, Z 242L, както и Ми-24, Ми-17, AS-532AL Cougar и Бел-206, както и А109Е на "Гранична полиция". Както и гостуващи РС-21 на "Пилатус", унгарски многоцелеви изтребител JAS-39 GRIPEN, германски военнотранспортен А-400М и гръцки F-16 от групата за демонстрации "Зевс".
Беше подготвено и отблизо на земята да може да се разгледат българска и чуждестранна авиационна техника.
"Граф Игнатиево" е неофициално име на базата, макар да се използва и в съобщенията на самата база. То идва от построеното през 1937-1940 г. летище до село Граф Игнатиево в Пловдивско. Преди 30 години съединението на ВВС бе наречено Трета изтребителна авиационна база, а от 1 декември 2012 г. - само Трета авиационна база.

Докъде е разследването на последния инцидент със загинал
Изтребител "МиГ-29", излетял от авиобаза "Граф Игнатиево" и участващ в международното учение "Шабла 2021", се разби през нощта на 9 юни в Черно море на около 5 км от брега при изпълнение на задача, част от занятието. Загина пилотът майор Валентин Терзиев - началник щаб на ескадрила в 3-а авиационна база Граф Игнатиево.
Разследването за катастрофата бе подновено през март 2024 г. с решение на Военно-апелативния съд. "Въпреки много събрани факти не са разследвани всички обстоятелства. Едно от тях е подготовката на пилота. Те изобщо нямат полети. Често съм си мислела, че със сина ми имам повече полети", обясни тогава пред Би Ти Ви Димитрина Попова, вдовицата на майор Терзиев.
Първоначалното разследване стигна до обвинения за причиняване на смърт при немарливо изпълнение на занятие на полк. Методи Орлов (отговарял за стрелбите на пилотите по време на учението) и на полк. Юрий Луканов - зам.-началник на Щаба на ВВС по операциите. През есента на 2023 г. прокуратурата свали обвиненията и прекрати разследването.
Военно-апелативният съд реши, че прекратяването е необосновано, неправилно и преждевременно.