Разделение сред автоинструкторите: едните приемат промени в шофьорските курсове, другите - не

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Разделение сред автоинструкторите: едните приемат промени в шофьорските курсове, другите - не

Протестиращите не са съгласни включително с възможността за четири явявания на изпит в рамките на шест месеца, ако кандидатът не успее от първия път.
Протестиращите не са съгласни включително с възможността за четири явявания на изпит в рамките на шест месеца, ако кандидатът не успее от първия път.
Автоинструктори от цялата страна организириха две отделни демонстрации в центъра на София днес, като едната се обяви против, а другата - в подкрепа на промени в наредба на Министерството на транспорта, отнасящи се до обучението на кандидат-шофьорите и придобиването на шофьорски книжки, съобщават БТА и БНР.
Промените трябва да влязат в сила от 10 декември.
Учебни автомобили на протестиращи срещу измененията се събраха на пл. "Княз Александър I", като движението по бул. "Цар Освободител" не беше засегнато. "Искаме наново да се изпишат наредбите, да бъде съставена нова работна група, в която да има участие и бранша. Наредбите да бъдат така изписани, че да отговорят на съвременното оборудване на автомобилите", настоя председателят на Българския автоинструкторски съюз Трендафил Маринов, цитиран от БТА.
"След пет месеца в сила влиза една система, която още дори не е разработена, нито е тествана. Не се знае кой я разработва. Ние не знаем с какво и как ще работим, нито как ще функционира тази система", посочи той за предстоящата електронизация в обучението на кандидат-шофьорите, допълвайки, че по този начин направени нещата "може да наведат на мисълта за наличие на някаква корупционна практика".
Според Маринов предвиденото проследяването на учебните автомобили с GPS е безсмислено. "Ако ни проследят, че тръгваме от кв. "Люлин" в 10 ч. и пристигаме в кв. "Младост" в 11 ч. не виждам с какво ще подпомогне пътната безопасност", смята той.
Разделение сред автоинструкторите: едните приемат промени в шофьорските курсове, другите - не
Трендафил Маринов е отбелязал също, че е необходимо да се прецизират изискванията за квалификацията на преподавателите.
Протестиращите не са съгласни и с възможността за четири явявания на изпит в рамките на шест месеца, ако кандидатът не успее от първия път.
По повод на провелата се сутринта демонстрация в подкрепа на бъдещите промени, в която участваха автошколи и инструктори от страната, одобрявайки новите изисквания, Маринов коментира, че за пръв виждал някой в света да протестира в подкрепа на нещо.

Автоинструктори в подкрепа на промените

Демонстрацията в подкрепа на промените в наредбата също се проведе на пл. "Княз Александър I", но по-рано от протеста срещу нововъдеденията. Според Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, които подкрепят измененията, те ще допринесат за изсветляването на бранша, допълва БТА. Промените, които гарантират дигитализация на учебния процес и отпадането на хартиения учебен картон, според асоциацията ще гарантират обективен контрол върху подготовката и изпитите на новите водачи.
Разделение сред автоинструкторите: едните приемат промени в шофьорските курсове, другите - не
По думите на председателя на асоциацията Красимир Георгиев, цитирани от БТА, сивият сектор в бранша е около 90%. "Гражданите, които карат шофьорски курс и искат да станат водачи, ще могат да знаят във всеки един момент къде са карали, колко са карали, на какво са ги учили. Така ще знаят за какво дават парите за шофьорския курс, ще могат да търсят сметка, както и да извършват някакъв граждански контрол на автошколите, които не са съвестни", обясни той.
"Когато всичко се дигитализира и информационната система ще определя дали учебният час е даден правилно или не, мисля, че всичко ще бъде на светло", допълни Георгиев и обяви, че организацията подкрепя и ограничението курсист да се явява до четири пъти на изпит за половин година.

Министерството на транспорта защити промените

От Министерството на транспорта излязоха с позиция, изпратена до БТА по повод днешните две демонстрации. От ведомството уверяват, че с промените се гарантира по-голяма прозрачност при обучението на младите шофьори и по-ефективен контрол от страна на държавата, като целта е да се премахнат всички възможности за фиктивно или непълно обучение на водачите и да се гарантира по-висока теоретична и практическа подготовка.
В позицията се припомня също, че във вече обнародваните наредби има два отлагателни срока. Промените, свързани с електронния картон, влизат в сила пет месеца след публикуването им.
На среща с бранша служебният министър на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова пое ангажимент електронната система да бъде разработена до три месеца, за да има достатъчно време в останалите два месеца да бъде тествана заедно с бранша и възникналите проблеми да бъдат отстранени. След тези пет месеца са предвидени още пет месеца, в които автошколите могат да водят документацията и по двата начина - на хартия и електронно. Това е достатъчно време за плавно и безконфликтно преминаване към дигитализация в процеса на обучение, каквато отдавна е въведена успешно в много други образователни и обучителни сфери, посочват също от Министерството на транспорта и съобщенията.