Според военните грешка на пилотите е довела до авиокатастрофата, други виновни няма

Основните причини за катастрофата на учебно-бойния самолет L-39 ZA на 13 септември в района на авиобаза "Граф Игнатиево" са поемането на неоправдано висок риск от двамата военни пилоти Петко Димитров и Венцислав Дункин при изпълнението на елементи от сложния пилотаж, нарушаването от тяхна страна на мерките за безопасност и на реда на изпълнение на задачата, както и неправилна оценка на запаса от височина при вземането на решение за начина на извеждането на самолета от фигура във вертикална равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин.
Това е заключението на разследващата комисия от военни експерти, представено на пресконференция от полковник Петко Василев, който е държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" във "Военна полиция".
По думите му комисията е отхвърлила версията за технически проблем на машината, както и тази за проблеми в организацията на полета. Според Василев ръководителят на полета не е имал задължение и възможност да уведоми пилотите, че има проблем с изпълнението на фигурата, а освен това той е обяснил пред комисията, че самолетът е бил управляем през цялото време и не е забелязал нещо, което да го притесни.
Освен това Петко Василев отбеляза, че Петко Димитров е летял над 1500 часа на падналия самолет, достатъчно летателни часове е имал и Венцислав Дункин.

Двама са загиналите при катастрофата с военния самолет
Военните летци подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин загинаха по време на тренировъчен полет ден преди планирано авиошоу в "Граф Игнатиево" по повод 20-ата годишнина от приемането на България в НАТО. По думите на Василев двамата са имали секунда и половина да катапултират, но засега неизвестно защо не са го направили.
В началото на октомври данните от "черната кутия" на самолета бяха разчетени в Чехия и бяха предоставени на разследващия екип от военната прокуратура.
Служебният министър на отбраната Атанас Запрянов отбеляза, че разследването на комисията не посочва кой е виновен или отговорен за инцидента и то е различно от съдебното или досъдебното разследване.

Според военен експерт авиошоуто с разбилия се самолет е трябвало да бъде през юни
"Стремим се да изясним причините. Министерството на отбраната не е съд, нито прокуратура и не вменяваме вини", отбеляза Запрянов и определи като "спекулации" информациите, че ще има кадрови смени в ръководството на военновъздушните сили (ВВС), докато не се произнесе окончателно комисията, която проверява катастрофата и цялостната дейност на ВВС и която е оглавявана от заместник-началника на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, който е бивш командир на ВВС.
Сянка на съмнение върху безпристрастността на разследващите
"Медиапул" отбелязва, че Стойков се познава добре със сегашните началници на ВВС, намеквайки за проблем от гледна точка на безпристрастността му като проверяващ. Освен това изданието припомня, че президентът Румен Радев има силно влияние във ВВС като бивш техен началник и той вече отклони настояванията за оставки на бивши негови колеги. Евентуални кадрови промени на висши военни изискват президентски указ.
Стойков уточни, че 31 октомври е срокът оглавяваната от него комисия да приключи работа. Целта ѝ е да посочи дали са необходими кадрови промени в ръководството на ВВС заради авиокатастрофата на 13 септември.