Липсата на техника, финансиране и дисциплина са основните проблеми пред военната авиация

Липсата на техника, финансиране и дисциплина са основните проблеми пред военната авиация

Липсата на техника, финансиране и дисциплина са основните проблеми пред военната авиация
Пет основни групи проблеми е открила проверката на дейността на Военновъздушните сили (ВВС), разпоредена от служебния министър на отбраната Атанас Запрянов, след последния авиоинцидент на 13 септември, при който загинаха двама пилоти. Наред с липсата на годна летателна техника, средства за ремонт на самолети и вертолети се отчитат и проблеми с дисциплината и остарялата нормативна база.
Министърът обяви, че на база на доклада ще се вземат кадрови решения много скоро. Той допълни, че не говори за наказателна акция, но ще има размествания сред командващите. "Генералите ги предлагам на правителството и президента, офицерите са в моите правомощия да ги премествам на други дейности, да назначавам на техните места", посочи Запрянов.

Пилотите не трябва да поемат толкова рискове

"Не констатираме драматични нарушения на дисциплината, основният въпрос е в оценката и приемането на риска. По това трябва да се работи", каза министърът на отбраната. Неговият призив към командирите на авиобаза е бил да обърнат внимание на пилотите, че всяка задача в мирно време може да се повтори. "Не сме в бойна среда, за да се изпълняват задачите на всяка цена. Искаме да култивираме в пилотите чувството да не рискуват толкова в мирно време", допълни военният министър.
Той посочи, че анализът е направил много задълбочена и обективна оценка на състоянието на ВВС, но не може да обяви всички изводи, защото голяма част от информацията е класифицирана. В пълен обем докладът ще получат командващите във военната авиация и командирите на авиобази.

Големият проблем - липсата на изправна техника

В началото на изложението си като основен проблем пред военната авиация Запрянов посочи хроничния недостиг на изправна летателна техника през годините. "Наличният брой не е достатъчен за поддържане на нальота, особено на младите пилоти", подчерта министърът.
Отбеляза, че след началото на войната срещу Украйна е възникнал проблем с ремонта на самолетите МиГ-29 и Су-25, поддържани в Русия и Беларус. Същият проблем съществува и с вертолетите Ми-17, от които изправен в момента е само един.
При западните машини - транспортните самолети "Спартан" и хеликоптерите "Кугар" проблемът пък е липсата на пари за тяхната поддръжка и ремонт. "Щяхме да останем с три "Кугар", добре че бяха ремонтирани пет от тях. За още три взехме решение да се обновят", каза министърът.

Липсата на инвестиции създава рискове

"Забавеното превъоръжаване на ВВС ни доведе до настоящата криза. Проекта за нов изтребител се забави с десет години, а летателните часове зависят от изправността на машините", обобщи Атанас Запрянов.
"Десетилетието неинвестиране в системата за отбрана води до рискове, инциденти и авиокатастрофи", каза пък началникът на отбраната Емил Ефтимов.
Министърът каза също, че е факт и изтичането на кадри към други държавни структури, където заплащането е по-добро. Пилотите на вертолети например отивали в МВР или в министерството на транспорта.

Остарелите нормативни документи

"Докладът посочва, че са остарели част от нормативните документа за планиране, организиране и отчитане на летателната дейност. Има указания какво да се преработи", отбеляза друг проблем военният министър.
Като проблем посочи и недостатъчно добрата организаторска работа, работата по дисциплината, спазване на мерките за безопасност, правилата и развитието на кадри.
Проблем има и при подготовката на летците курсанти във Висшето военновъздушно училище (ВВВУ) "Георги Бенковски", което не е част от ВВС. "Във ВВВУ готвим пилотите, за да получат граждански сертификат, после трябва да доучват в базите нормативните уредби, които засягат работата на военните пилоти", отбеляза министърът.
Посочи, че това е грешка, допусната още през 2003 година, която трябва да се поправи. Комисия работи по тази тема, но за решението ѝ са нужни и промени в закона за висшето образование. "Ако ВВВУ е военно, не можем да обучаваме цивилни. Имаме правни пречки", каза още Атанас Запрянов. Обясни, че се работи по концепция за учебна авиация.

Не всичко е пари

Той обобщи, че ръководството на Министерството на отбраната и армията имат яснота какво трябва да се направи. "Не всичко е пари. Голяма част от проблемите искат командирска намеса", посочи Зафиров.
Не скри обаче, че очаква повишаване на заплатите в армията. Затова вече имало разбиране от служебния министър на финансите. Когато бюджетът стигне до парламента, военните ще защитят исканията си пред комисиите по финанси и отбрана. Министърът на отбраната не изключи и лични срещи с лидерите на партии.