Едно наум: Иновативен предмет по родолюбие ще възпитава горди и компетентни българи

Едно наум: Иновативен предмет по родолюбие ще възпитава горди и компетентни българи

Министърът на образованието Галин Цоков на посещение в пловдивската хуманитарна гимназия "Св. св. Кирил и Методий".
Министърът на образованието Галин Цоков на посещение в пловдивската хуманитарна гимназия "Св. св. Кирил и Методий".
"Едно наум" е рубрика, в която "Дневник" публикува прессъобщения, откъси от текстове, изказвания и фото- и видеоматериали, които трябва да се четат или гледат с едно наум.
Въвеждането на иновативен предмет по родолюбие в училище, който да възпитава горди и компетентни българи, обмисля Министерството на образованието. Това е било съобщено от служебния министър на образованието Галин Цоков на форум, посветен на нова концептуална програма на министерството, наречена "Неразказаните истории на българите". По нея ученици от български училища зад граница събират информация за българи по цял свят и разказват историите им в презентации и доклади.
"Обмисляме с времето програмата да прерасне и в създаването на иновативен предмет по родолюбие и изследване на родовата памет в иновативните училища", каза още министърът. Идеята е първоначално новият предмет да се въведе като иновация, а след това евентуално да стане и учебен предмет във всички училища в страната, се казва в съобщението. "Това трябва да е интегриран предмет между история, география, политически и социални науки, гражданско образование, чрез който не само да възпитаваме горди българи, а и да подготвяме младежите с повече компетентности", каза проф. Цоков, цитиран от пресцентъра си.
По думите му програмата е нов модел на обучение, който преминава от възпроизвеждане на знания към формиране на умения и компетентности чрез участие и преживяване. Тя дава и нов подход на възпитание в родолюбие, който залага на ученето чрез правене и изследване на продукти с историческа и културна ценност",се казва в съобщението.
На фона на постоянните оплаквания от претовареност на учебните програми и липсата на практическа насоченост в тях, министерството още през лятото беше разработило визия за това какво те трябва да съдържат. Разработката на цялостна концепция за структурата на учебните програми по всички предмети тепърва предстои като не се очаква това да отнеме по-малко от 4- 5 години.
Предмет по родолюбие съществува, например, в Руската федерация, където е именован "Разговори за важното". Идеята е осъществена след нападението на Русия над съседна Украйна, а официално заявената цел е укрепване на т. нар. традиционни ценности на руското общество. Идеята е първият учебен час от седмицата да задава тона на обучението през останалите пет дни като темите от него се вплитат в преподаването по останалите предмети. Предстои "Разговори за важното" в близко бъдеще да започнат да се провеждат и в детските градини в Русия.