Прокуратурата тихомълком е прекратила и делото срещу Иван Портних за замърсяването на Варненското езеро

Прокуратурата тихомълком е прекратила и делото срещу Иван Портних за замърсяването на Варненското езеро

През май-юни 2020 г. планктонът във Варненския залив цъфна, очертавайки ясно размера на предизвиканото замърсаване.
През май-юни 2020 г. планктонът във Варненския залив цъфна, очертавайки ясно размера на предизвиканото замърсаване.
Прокуратурата е направила опит тихомълком да прекрати делото срещу бившия варненски кмет Иван Портних за тежкото замърсяване на морските води в района на града през 2019 -2020г. Това обаче не е било публично обявено, а става ясно от определение на Варненския Окръжен съд от вчера, с което е разпоредено доразследване на случая. В мотивите към него е записано, че на 17 октомври т.г. с постановление на наблюдаващият прокурор наказателното производство срещу Портних е било прекратено. Според съда отговорност от Портних трябва да бъде търсена за това, че при настъпилата авария на 20 август 2019 г. в следствие на скъсване на тръбата, поради факта че съоръжението е било положено върху, а не под дъното на Варненското езеро, е било допуснато тежко замърсяване на водите му. В същото време бившият кмет на Варна не е потърсил гаранционна отговорност от строителя на съоръжението и в продължение на пет години не е предприел никакви действия за предотвратяване на аварията, въпреки, че е бил многократно информиран за опасността от нея.
Определението на съда от вчера на практика потвърждава всички факти, събрани в хода на разследването на "Дневник" по случая като добавя към тях и нови детайли за вината на Портних. Според Варненския Окръжен съд, прокуратурата трябва да извърши допълнително разследване по наказателно производство, образувано срещу бившия кмет на Варна, за това че след като на два пъти е бил уведомен, че е имало съществено нарушение по изпълнението на проект за изграждане на транспортиращия тръбопровод за фекални води, минаващ през Варненското езеро, "той не предявил абсолютно никакви претенции спрямо строителя на съоръжението, за да ангажира гаранционната му отговорност и с това причинил съществени вреди". Вредите се изразяват в това, че се е наложил допълнителен ремонт на въпросното съоръжение, финансиран с пари от националния и местен бюджет.

"В съответствие с одобрените проекти"

Строителството на съоръжението е започнало през 2008 - 2009 г., след проведена тръжна процедура от Министерството на околната среда и водите, чийто министър по това време е бил Джевдет Чакъров. За изпълнители са били избрани гръцката компания "Сфелинос" С.А. и подизпълнителя му "Струма имоти" ООД.
Напорният тръбопровод е който следвало да свързва помпената станция във варненския кв. "Аспарухово" с пречиствателната станция в с. Тополи на противоположния бряг на езерото. Общата дължина на тръбопровода възлиза на 2683 м., от които 983 метра следвало да бъдат изградени на сушата, а 1700 м. да бъдат положени под дъното на Варненското езеро. Във връзка с все още предстоящото по това време разширение и удълбочаване на навигационния канал на варненското пристанище в езерото тръбопроводът трябвало да бъде вкопан най- малко на 3 м. под дъно на навигационната зона след нейното удълбочаване или на 21 м. под повърхността на езерните води.
Един от поредицата ремонти на скъсания тръбопровод
Един от поредицата ремонти на скъсания тръбопровод
Стойността на строително-монтажните работи е възлизала на близо 6.2 млн. евро, от които 75% са били средства от европейско финансиране по програма ИСПА и 25% - от държавния бюджет. Обекта е бил приет и въведен в експлоатация през декември 2011 г. с решение на ДНСК, съгласно което строежът бил изпълнен в съответствие с одобрените проекти.
Иван Портних, бивш кмет на Варна
Иван Портних, бивш кмет на Варна
След проведените частични местни избори през юли 2013 г. кмет на града е бил вече Иван Портних, който през 2015 и 2019 г. спечели още два пълни мандата, а Община Варна е била собственик на фекалния тръбопровод.

По или под

Още в началото на февруари 2014 г. в присъствието на представители на Дирекция "Морска администрация и Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", две частни компании са представили нов уред за наблюдение и измервания на морското дъно- ехолот SeaBat 7125. В хода на демонстрацията и заснемането на морското дъно било установено, че тръбопроводът за отпадни води по цялата си дължина лежи по дъното на Варненското езеро на дълбочина от 15-16 м., а не под дъното, каквото е предвиждал проекта за изграждането му.
"Писмо за резултатите от направеното изследване на морското дъно е било изпратено и
на кмета на Община Варна - в случая Иван Портних. Той обаче не е предприел никакви действия във връзка с това писмо.
По-нататък данните от разследването също потвърждават факти, установени по-рано от "Дневник.
На 16 юли 2015 г. кораб "Марсал рейз" губи управление във Варненското езеро и пуска аварийно котва в района на тръбопровода, при което котвата го е закачила. Паследвалият водолазен оглед на участъка устнавновява, че отходната тръба за мръсни води е на около 50 см от дъното. За този случай също е уведомена Община Варна като собственик на съоръжението. По искане на Портних директорът на "Морска администрация задържа плавателния съд, до изясняване на случая, като в свое писмо до Портних посочва, че закачането на тръбопроводае следствие на факта, че той е положен "по дъното на езерото". В отговора си Община Варна посочва, че тръбопроводът е "под дъното на езерото", което ще усложни евентуални ремонтни дейности при констатирани повреди. Но тъй като повреди и скъсване не са установени, със застрахователя е сключено споразумение, за освобождаването на плавателния съд.

Безотговорност

С писмо от юли 2015 г. директорът на Морска администрация все пак уведомил Община Варна за необходимостта от предприемане на "спешни мерки по възстановяване на засегнатите участъци на съоръжението с цел предотвратяване възникването на аварийна ситуация". Действия обаче отново не само, че не били предприети, но Портних не е направил и никакви усилия да потърси отговорност от строителя на тръбата за възстановяването според проекта в рамките на гаранционния срок.
"В конкретния случай гаранционният срок, в който обвиняемият Портних в качеството си на кмет на Община Варна е имал възможност да предяви искова претенция по за неизпълнението на строителни работи на обща стойност 3 623 552.13 евро равностойни на 7 087 051.96 лв., изтекъл на 6 декември 2021 година, пише в мотивите за вчерашното определение на Варненския Окръжен съд. С изтичането на този срок Община Варна била лишена от възможността да получи от изпълнителя по договора от 17 януари 2008 г. пълно и точно изпълнение на договорените строителни работи или равностойно обезщетение".

Данни за престъпление няма

Въпреки всички тези факти, установени в хода на досъдебното производство по случая, в постановлението си от 17 октомври т.г. Варненската Окръжна прокуратура решава, че "не е налице извършено престъпление, тъй като разпоредбата на закона предвижда да е налице причинена щета, а настоящият случай не е такъв". Освен тва прокуратурата е сметнала, че "неизпълнението на задължението за стопанисване на собствеността представлява пропуснати ползи, които не се преследват по наказателен ред".
Според съда обаче Иван Портних безспорно е субект на престъпление, доколкото е длъжностно лице по смисъла на закона и за това обстоятелство не би следвало да съществува спор. Освен това съдът счита, че въпреки задълженията си, бившият варненски кмет не е упражнил достатъчно контрол върху работата на лица, на които е възложил управлението, разпореждането или отчитането на обществено имущество, от което са последвали значителни щети".
В същото време именно кметовете на общини са тези, които според сега действащото законодателство контролират поддържането и правилната експлоатация на пречиствателните станции за отпадъчни води в урбанизираните територии. Освен това пак те са длъжни да информират населението за състоянието на околната среда. Това свое задължение Иван Портних също не е изпълнил, като в периода от 20 август 2019 г. до края на април 2020 г. не е уведомил гражданите на Варна за прекомерното замърсяване на морските води в района на града.