Кой колко се намесва като чуе хомофобски коментари

Кой колко се намесва като чуе хомофобски коментари

Снимката е илюстративна
Снимката е илюстративна
"Никой не прави нищо за хомофобското държание на учители и ученици. Особено на учителя по музика, който всеки час ни говори хомофобски глупости. Директорът говори с учителя, който правеше коментари. Учителят престана за известно време, но после продължи."
Това е цитат на ученик, участвал в проучването на фондация "Single Step" за преживяванията на ЛГБТИ учениците в училище. Картината, която изследването представя, разкрива тъжна картина на деца, които се чувстват несигурни, с желание за емиграция, с увеличаващи суицидни мисли. Освен това не срещат и никакви подкрепа - нито от училище, много рядко от съучениците си и много рядко от семейството.
Повече за проучването четете тук:
Резултатите сочат, че отрицателните коментари по повод изразяването на пола са широко разпространени в училищата. По-голямата част от респондентите съобщават, че чуват в училище и двата типа коментари за нечие изразяване на пола често или много често - 55.3% за това, че няко не е достатъчно "мъжествен" и 36.1% за това, че някоя ученичка не е достатъчно "женствена", показва изследването.
В проучването се отбелязва още, че учениците най-често използват хомофобските подмятания като "педал" или "обратен" в сравнение с останалите видове обиден език, а учители и училищен персонал по-често правят отрицателни коментари относно изразяването на пола.
"Също така, по-малко вероятно е училищният персонал да се намеси, когато чуе негативни коментари от учениците относно изразяването на пола, отколкото когато чува хомофобски коментари. Отчитаки честотата на направените коментари, може да се направи изводът, че като цяло представителите на училищния персонал отчитат по-ясно нуждата от ограничаване на хомофобското говорене в училище, но смятат, че негативните коментари относно изразяването на пола на учениците са по-допустими", пише още в доклада.
Според анализа може да се допусне, че има редица фактори, допринасящи обидните коментари за изразяването на пола и за транс хората да бъдат по-често подминавани от учителите.
Такива фактори могат да бъдат:
  • Хомофобията е по-разпознаваема като форма на дискриминация, тъй като е част от обществения дискурс от по-дълго време;
  • Някои учители имат своите предразсъдъци и предпочитание към стереотипните полови роли, модели за поведение и външен вид и съответно може да са съгласни с подобни коментари;
  • Някои учители може да се надяват, че такива обидни коментари могат да обезсърчат ЛГБТИ учениците да са открити в училище;
  • Някои учители може да не осъзнават отговорността си да вземат отношение по теми като социални роли, полови стереотипи и транс идентичност и съответно да избягват да се намесват, когато стават свидетели на такива коментари.