Частна компания е била собственик на правата върху системата за управление на синята зона във Варна

Администрацията на варненския кмет Благомир Коцев ще сезира прокуратурата заради проблемите със синята зона в града. Това съобщи заместникът му Диан Иванов. В понеделник зоната спря да работи за ден след дълга "престрелка" в социалните мрежи между Коцев ("Продължаваме промяната") и предшественика му Иван Портних (ГЕРБ). Повод за нея стана фактът, че договорът с компанията, обслужваща зоната, се оказа изтекъл в края на миналата година, след което не е бил подновен. След серията обвинения от страна на Портних вчера Коцев обясни, че не е преподписал договора и не е организирал нов търг за възлагане на обществена поръчка, тъй като по неизвестни причини Портних не е предявил претенции за авторските права върху системата за обслужване на зоната, а обслужващата компания е отказала да ги предостави на новата общинска администрация. По тази причина до провеждането на нов търг за обслужване на платеното паркиране във Варна то е поето от нова компания, чието име не беше обявено публично.
Коцев и заместникът му Диян Иванов обясниха също, че екипът на Иван Портних не е провел нужните обществени поръчки, а е избрал формата на пряко договаряне за обслужване на синята зона. "Въпросът е защо администрацията не е поискала правата върху системата, а е сключила ново споразумение, като е "заобиколила" провеждането на търг за възлагане на обществена поръчка", попита Коцев.
В момента общинската администрация във Варна води кореспонденция с дружеството, обслужвало зоната до момента, за прехвърляне на правата върху системата за Синя зона. Според Коцев това е трябвало да стане още през 2021 г. Според изтичащия тогава четиригодишен договор, с неговия край
правата е трябвало да са станали собственост на общината
Това обаче не се случило, но въпреки това Портних е сключил нов договор до 2022, а след него нов, но с друга компания.

Синята зона във Варна спря да работи, истината за причината потъна в престрелки във "Фейсбук"
Основанието за избирането на новия изпълнител на управление на зоната било, че правата върху системата били прехвърлени към нея, а по този начин според Коцев е била заобиколена процедурата по възлагане на обществена поръчка след търг.
"Когато ние влязохме в тази администрация, видяхме нередния начин, по който това е направено и установихме, че това не може да става по този начин, тъй като община Варна трябва да притежава тези права, каза Благомир Коцев. На мен ми беше предложено да продължим договора по същия начин и ми беше представена докладна записка от тогавашния управител на "Общински паркинги и синя зона" за продължаване на договорните отношения с фирмата като просто сключим един нов договор, анекс, пак с пряко договаряне. Аз отказах да подпиша това и започнахме процедура по нова обществена поръчка в началото на годината. След това поръчката беше обжалвана, беше върната при нас, забави се. Така ние нямаше как да сключим договор", каза още Коцев. |
Договорът с дружеството, обслужвало синята зона във Варна, е изтекъл 16 дни след началото на мандата на Благомир Коцев. Това е направило невъзможно сключването на нов договор във времето от встъпването му в длъжност до изтичането на договорния срок.
"Затова старата фирма прие да поддържа системата, подписахме договор на пряко договаряне, за да може да продължи да поддържа до обявяване на обществена поръчка, каза кметът на Варна. Тъй като поръчката се забави, тази фирма отказа да продължи дейност и системата беше изключена", обясни още Коцев. |
Според зам.-кмета на Варна Диян Иванов през 2024 общинската администрация не е плащала за поддръжка на синята зона, като тази дейност е била изпълнявана безвъзмездно на базата на подписано споразумение.
Новият временен договор до провеждането на процедура за избор на изпълнител бил на стойност 5 хил. лв. Той бил сключен с пряко договаряне, но при спазване на всички изисквания на Закона за обществените поръчки, каза Иванов. Според неговите текстове по тази процедура могат да се сключват договори на стойност само до 50 хил. лв., а не за 650 хил. лв, както ГЕРБ и Портних са действали", каза още Диян Иванов.
Пак според него предходната общинска администрация е използвала
фиктивен договор
с който авторските права върху системата на синята зона са били прехвърлени от едно дружество на друго без община Варна да се е съгласила с прехвърлянето. След това е бил сключен договор, с който община Варна е приела, че не е носител на авторските права. Освен това администрацията на Иван Портних е скрила от Агенцията по обществените поръчки, че авторските права върху системата на синя зона не са на община Варна, а на дружеството, което я обслужва.
"В сайта но общинската администрация е качен само договорът без приложенията, от които е видно, че правата би трябвало да принадлежат на общината, каза Иванов. Всичко това е направено умишлено и целенасочено, заради което ще сезираме компетентните органи". |
Диян Иванов каза още, че правата за използването на системата за управление на синята зона са нужни на общинската администрация, за да не бъде изнудвана занапред.

Варна остана без "паяци" заради изтекли договори за поддръжка и липса на 2300 лв.
Според кмета Благомир Коцев ползвателите на зоната вече могат да изпращат SMS за плащане на паркирането в нея. В момента се извършва прехвърляне на данни от старата система за онлайн разплащания към новото приложение Mpark, което се очаква да заработи до няколко дни. В него щели да бъдат прехвърлени и портфейлите на ползвателите на старото мобилно приложение, като парите в тях нямало да бъдат загубени.