Третият руски танкер, бедствал в Керченския пролив, е строен в България

Третият руски танкер, бедствал в Керченския пролив, е строен в България

Танкерът "Волгонефт 109"
Скрийншот от сайта Fleetphoto.ru
Танкерът "Волгонефт 109"
Руският танкер "Волгонефт 109", който на 17 декември т.г. изпрати сигнал за бедствие в Керченския проток, превозвайки 4 хил. тона мазут, е на 51 години и е построен в русенската корабостроителница през 1973 г. Това показа проверка на "Дневник" в руската специализирана платформа Fleetphoto.ru. Според моряк, работил на танкера, преди да бъде въведен отново в експлоатация преди година, всичко на борда му е било "унищожено или крайно амортизирано".
Други два петролни танкера от серията "Волгонефт", повечето от които произведени в България по времето на СССР, попаднаха в буря на 15 декември в Керченския проток, като единият се разцепи наполовина и горивото, което превозваше, се разля, предизвиквайки сериозно замърсяване.
В коментар, публикуван в профила на танкера "Волгонефт 109" във Fleetphoto.ru, потребителят с никнейм Lolik-234 разказва следното за състоянието на кораба: "Работих на "Волгонефт" миналата година. Когато се качих се на кораба,
бях шокиран от състоянието му
- всичко беше крайно амортизирано или унищожено, а самият плавателен съд беше бездействал в продължение на 2 или 3 години. Започнахме да събираме карти и документи, тъй като нямаше нищо или информацията беше остаряла. Състоянието на танковете е отделна история. Пристигнаха заварчици и за два месеца преработиха всичко, за да може корабът да премине инспекцията. Работихме по маршрута Ярославъл - Висоцк, но танковете продължиха да текат. При всяко влизане в пристанището на Ярославъл се нуждаехме от заварчик, за да запушим дупките. И досега не е ясно как успяхме да преминем инспекцията и как е било възможно изобщо да бъде разрешено този кораб да плава."
Цитиран от "Медиапул", руският "Известия" пише, че другите два руски танкера от серията "Волгонефт", претърпели крушение по време на буря в Керченския проток миналата неделя, изобщо не е трябвало да бъдат в морето, тъй като са били напълно амортизирани. Те са превишили максималния срок на експлоатация с 10-15 години. "Волгонефт 239" дори нямал необходимата документация. Освен това
конструкцията на тези кораби не позволявала те да бъдат в морето по време на буря
- пише още "Известия".
Скрийншот от Fleetphoto.ru
Скрийншот от Fleetphoto.ru
Според публикация на специализираното онлайн издание maritime-executive.com от началото на септември т.г. неотдавнашен доклад на Военноморския институт на САЩ сочи, че руски "флот в сянка" пренася петрол в четири различни района в Средиземно и Черно море. Нефтът се транспортирал чрез сложна мрежа от прехвърляния от кораб на кораб.
Така нареченият сенчест флот на Русия
бил съвкупност от остарели и износени танкери с неизвестни или съмнителни застрахователи, които помагали на Русия да избегне наложените от Запада санкции, като прикрие произхода на петрола. Като "нова точка" за прехвърляне на петрол от кораб на кораб в публикацията от лятото на т.г. е посочено "подозрително място край бреговете на Румъния".
Според същото издание предстоящи нови санкции на Европейския съюз и Съединените щати би трябвало да отстранят някои от пропуските, използвани от т.нар. сенчест флот на Русия и трансферите на петрол от кораб на кораб. Но в момента броят на подобни случаи бил толкова голям, че единствено постоянното и ефективно наблюдение можело да ограничи тази практика.