Третият руски танкер, бедствал в Керченския пролив, е строен в България

Руският танкер "Волгонефт 109", който на 17 декември т.г. изпрати сигнал за бедствие в Керченския проток, превозвайки 4 хил. тона мазут, е на 51 години и е построен в русенската корабостроителница през 1973 г. Това показа проверка на "Дневник" в руската специализирана платформа Fleetphoto.ru. Според моряк, работил на танкера, преди да бъде въведен отново в експлоатация преди година, всичко на борда му е било "унищожено или крайно амортизирано".
Други два петролни танкера от серията "Волгонефт", повечето от които произведени в България по времето на СССР, попаднаха в буря на 15 декември в Керченския проток, като единият се разцепи наполовина и горивото, което превозваше, се разля, предизвиквайки сериозно замърсяване.
В коментар, публикуван в профила на танкера "Волгонефт 109" във Fleetphoto.ru, потребителят с никнейм Lolik-234 разказва следното за състоянието на кораба: "Работих на "Волгонефт" миналата година. Когато се качих се на кораба,
бях шокиран от състоянието му
- всичко беше крайно амортизирано или унищожено, а самият плавателен съд беше бездействал в продължение на 2 или 3 години. Започнахме да събираме карти и документи, тъй като нямаше нищо или информацията беше остаряла. Състоянието на танковете е отделна история. Пристигнаха заварчици и за два месеца преработиха всичко, за да може корабът да премине инспекцията. Работихме по маршрута Ярославъл - Висоцк, но танковете продължиха да текат. При всяко влизане в пристанището на Ярославъл се нуждаехме от заварчик, за да запушим дупките. И досега не е ясно как успяхме да преминем инспекцията и как е било възможно изобщо да бъде разрешено този кораб да плава."

"Плаващи бензиностанции" пред български пристанища продават руско гориво на преминаващи кораби
Цитиран от "Медиапул", руският "Известия" пише, че другите два руски танкера от серията "Волгонефт", претърпели крушение по време на буря в Керченския проток миналата неделя, изобщо не е трябвало да бъдат в морето, тъй като са били напълно амортизирани. Те са превишили максималния срок на експлоатация с 10-15 години. "Волгонефт 239" дори нямал необходимата документация. Освен това
конструкцията на тези кораби не позволявала те да бъдат в морето по време на буря
- пише още "Известия".

Според публикация на специализираното онлайн издание maritime-executive.com от началото на септември т.г. неотдавнашен доклад на Военноморския институт на САЩ сочи, че руски "флот в сянка" пренася петрол в четири различни района в Средиземно и Черно море. Нефтът се транспортирал чрез сложна мрежа от прехвърляния от кораб на кораб.

Мазутно петно, дълго километри, изплува на брега на Черно море
Така нареченият сенчест флот на Русия
бил съвкупност от остарели и износени танкери с неизвестни или съмнителни застрахователи, които помагали на Русия да избегне наложените от Запада санкции, като прикрие произхода на петрола. Като "нова точка" за прехвърляне на петрол от кораб на кораб в публикацията от лятото на т.г. е посочено "подозрително място край бреговете на Румъния".
Според същото издание предстоящи нови санкции на Европейския съюз и Съединените щати би трябвало да отстранят някои от пропуските, използвани от т.нар. сенчест флот на Русия и трансферите на петрол от кораб на кораб. Но в момента броят на подобни случаи бил толкова голям, че единствено постоянното и ефективно наблюдение можело да ограничи тази практика.
