Законопроект може да ограничи проблемите с фалшивите позитивни тестове за наркотици на шофьорите

На живо
Заседанието на Народното събрание

Законопроект може да ограничи проблемите с фалшивите позитивни тестове за наркотици на шофьорите

Законопроект може да ограничи проблемите с фалшивите позитивни тестове за наркотици на шофьорите
Книжката на шофьор, който е дал положителен тест за наркотици, но се съгласи да бъде прегледан и да даде кръвна проба, да бъде отнемана само за 72 часа, а не до излизане на резултатите от лабораторното изследване на кръвта, което често отнема над половин година. Това предвижда проект за изменения в закона за движението по пътя, внесен в Народното събрание. Вносители са депутатите от "Продължаваме промяната Демократична България" заедно с Костадин Костадинов (ГЕРБ) и Стефан Бурджев (БСП).
В него е заложено ощеq ако шофьорът се съгласи на преглед и даде кръвна пробва, да не се дерегистрира колата му. Предложението е мотивирано с множеството случаи на фалшиво положителни тестове на пътя и продължителния период, в който водачите остават без книжка, а колата им е дерегестрирана и съхранявана на паркинг на вътрешното министерство.
През лятото на 2023 г. парламентът прие промени в Назателния кодекс, предвиждащи отнемане в полза на държавата на автомобилите на шофьори, които шофират с над 1.2 промила алкохол или след употреба на наркотицични вещества.
В такива случаи книжката на шофьора се отнема, той е арестуван за 24 часа, номерата на колата му се свалят, а в зависимост от практиката автомобилът се изземва като веществено доказателство или предава доброволно. Шофьорът има право да даде кръвна проба, но тъй като лабораториите са претоварени и излизането на резултатите отнема месеци, през които водачът остава без книжка и кола. В Конституционния съд има висящо дело за промените в наказателния кодекс по тази тема.
Медиите често съобщават за шофьори, останали месеци без автомобил и книжка, но в крайна сметка са оневинениq след като кръвната проба доказва, че те не са приемали наркотични вещества, т.е. тестът, направен от полицията, е дал фалш положителен резултат. Според статистиката на Военномедицинска академия (ВМА) от 2012 до 2021 г. фалшиво позитивните тестове са 1/3 от всички направени.
За проблемите с тестовете, които ползва МВР, които са чувствителни и към съставките на някои антиалергични лекарства, както и такива за безсъние, предупредиха дори и от Синдиката на МВР, когато същите тестове трябваше да се ползват за проверка на служителите на МВР.
В мотивите към проекта е записано, че промените целят да възстановят "презумпцията за невиновност".
"В същото време се осигурява действително провеждане на медицински преглед на водачите, което съставлява допълнителна гаранция за живота и здравето на останалите граждани. До момента медицинските прегледи са пренебрегнати и се разчита единствено на лабораторни изследвания, което ни отдалечава от най-високите стандарти за безопасност на пътя в Европейския съюз", пишат още вносителите.
Те се позовават на статистика, според която "има значително повишаване на отказите от страна на шофьорите да бъдат тествани с полеви тестове поради липсата на доверие и несъвършенствата в правния режим в момента". "Предложените промени целят да възстановят доверието на гражданите и да стимулират добросъвестно поведение", мотивират още вносителите.
За разлика от алкохола, при който са заложени граници, българското законодателство криминализира шофирането "след употреба на наркотици", т.е. не се интересува дали шофьорът е бил реално под влияние.
Въпреки това темата за "дрогираните водачи" е във фокуса на пътната безопасност. Според статистиката на МВР за 2023 г. 104 от 6993 тежките катастрофи са причинени от водачи, шофирали след употреба на наркотични вещества или под въздействието на алкохол. Жертвите са 6 от общо 525.