Не на всяка цена: Как инфлуенсърите с кауза виждат своята мисия

"Започнах да изхвърлям по-малко храна, да търся различна литература и да се чувствам по-уверена в изборите си за това как се възприемам като родител. Чувствам, че се образовам по бърз, достъпен и лесен начин и това ми харесва."
Това казва млада майка с две малки деца, която предпочита името й да не бъде назовано. Тя следва поне 10 активни жени, които определя като инфлуенсъри в Инстаграм и ТикТок. В моментите, в които е свободна, "попива съдържанието", понякога дори си води записки, запазва линкове "за когато потрябват" или просто заема идеи как да се справи с ежедневна битова ситуация. В океана на инфлуенсърството, в който хиляди хора предлагат на милиони други (последователите им) всякакви продукти и идеи (от йога за лице до ново място за донати) въпросът как каузите си проправят път е с повишена трудност.
Как се гради доверие след лесното натискане на бутона "Последвай" и раздаването на палци и сърца, за да предизвикаш активност, промяна, реакция. Може ли бизнесът с инфлуенсърството и партньорствата в интернет да се съчетават с активизъм и каузи, които влияят на нагласи и дори преобръщат начин на живот, избора на работа и цели? Доколко е възможно различните послания да се отличат, след като трите големи платформи, в които процъфтяват дигиталните създатели на съдържание - YouTube, TikTok и Instagram, предоставят в основата си развлекателно съдържание, защото това искат потребителите, показват данните на сертифицираната агенция Talentmediatv, цитирани от "Капитал". И те това приоритизират.
"Дневник" разговаря по темата за ролята на ифлуенсърите в каузи с Лилия Гелева и Кристина Орсова.
Възможност да правя това, което обичам и отстоявам
За самите инфлуенсъри отговорът на горния въпрос е различен. Артистът Лили Гелева, която води подкаст "Свободно падане" и има активен профил в Инстаграм с над 45 хиляди последователи казва пред "Дневник", че активизмът и бизнес ефектът на инфлуенсърстването се съчетават "в личност".
Когато развиваш себе си като бранд и отстояваш принципите си, можеш да съчетаваш каквото си пожелаеш, стига да пазиш своята автентичност, както и своето "защо" (правиш всичко това).
Гелева се определя "по-скоро като създател на съдържание - основно в Инстаграм и подкаста ми ("Свободно падане")". "Като това не изключва напълно инфлуенсърството като нюанс", допълва още тя. "Водещото при мен все пак е, че съм артист- изразявам се по различни начини, разказвам истории, споделям послания и това ми помага да достигам до другите и да се разбирам по-добре", казва Гелева.
"Инфлуенсърството за мен е възможност да правя това, което обичам - да рекламирам продукти, но не какви да е продукти, а такива, които аз лично харесвам, използвам и желая искрено да препоръчам на хората", казва Кристина Орсова, която е маркетинг специалист, кулинарен и мама блогър (както е описанието й в Инстаграм, където я следват 12 хиляди души).
"Ако една рекламна кампания идва с бюджет за мен, то това е само бонус, който обезпечава отделеното време и разходи, които правя, за да снимам, монтирам, публикувам и комуникирам с хората.
Не се стремя да го превърна в бизнес, с който да се издържам, защото тогава парите биха се превърнали в двигател
Според проучване на Financial Times Strategy за медийните навици на поколението Gen Z (родените след 1997 година - бел.ред.) цитирано в "Капитал", доверието в източниците на информация при тях се определя от близостта и сходството. Т.е. младите хора по-скоро биха повярвали на някого, който изглежда и звучи като тях самите, вместо на т.нар. авторитети, лидери на мнение, които виждат в медиите.

Кои са най-следваните инфлуенсъри за 2024 (и още данни за влиянието им)
Отговорност към общността
И Орсова, и Гелева започват своя път на лидери на мнение и инфлуенсъри по различен начин, а не с тази цел. За тях бизнесът и активизмът могат да се съчетават, но не всяка цена и не с привидна цел.
Преди пет години Гелева прави социалната кампания "Писмо в бутилка" - авторска песен и видео към нея. Тя е срещу замърсяването с пластмаса и поставя въпроса какви следи оставяме, каква е личната отговорност на всеки един от нас.

След това Гелева започва да бъде разпознавана като активист и да получава покани за всякакви каузи.
"Бързо се научих да бъда много внимателна, да правя собствено проучване и да различавам кауза от "грийнуошинг" (бел.ред. - използване на зелени идеи само с имиджови цели). Та кауза и бизнес за мен са две различни неща, които могат да се съчетават само ако каузата не е за да отклони вниманието от нещо друго", коментира още Гелева.
Орсова казва, че започва като кулинарен блогър преди повече от 10 години. Никога не си е представяла, че ще я следват толкова много непознати хора. "В момента, в който започнаха да ми пишат, че са пробвали някоя моя рецепта или че са си купили нещо, което съм споделила и са доволни, разбрах, че хората ми гласуват доверие", казва Орсова.
За нея моментът, в който разбира, че е инфлуенсър, е, когато с нея започват да се свързват бизнеси и рекламни агенции. |
"Тогава осъзнах, че нося и голяма отговорност за това, което споделям. Постепенно от кулинарен блогър и инфлуенсър реших да се преструктурирам в нишов инфлуенсър и да използвам това влияние и доверие, за да популяризирам теми като живот с по-малко отпадъци и най-вече намаляване на хранителните отпадъци", казва Орсова. Тя обяснява, че покрай тези теми се опитва да препоръчва и други, които я вълнуват - "здравословно хранене, пътешествия с децата, литература, устойчиви български продукти".
За нея и личната й кауза - намаляване на хранителните отпадъци - 2024 година е била добра.

"Радвам, че успях бързо да създам общност от хора, които също се интересуват от тази тема. През 2024 г. проведох няколко срещи на живо в София на тема "Кухня без отпадък", дори получих покана да проведа едно събитие и в Ловеч. Много се радвам, че започнах да си партнирам с "WWF България" по тяхна покана, което за мен беше чест. Участвах в тяхна кампания за популяризиране на горската сертификация по системата Forest Stewardship Council® (FSC®), като целта беше да научим хората да търсят и разпознават знака върху стоки, произведени от хартия или дърво, с което подкрепяме устойчивото използване на дървесината", казва Орсова. По тази кампания тя получава положителни отзиви, което отново й напомня за мисията, която за нея трябва да притежава инфлуенсърът, "а именно да подтиква хората да възприемат нови положителни навици".
Орсова казва, че желае да има свободата да избира какво да рекламира и комуникира в нейните профили, а именно това, което смята, че е ценно за хората и полезно за околната среда. |
За Лили Гелева всяка година се определя от отговорността към аудиторията й. "Човек трябва добре да преценява кое му е по-важно. За мен доверието на тези хора в дългосрочен план, в комбинация с уважението към отреденото ми време на тази планета, са ми милиарди пъти по-важни от да взема пари от крем, който не използвам, или безалкохолна напитка, която не пия и т.н", казва още актрисата.

По-ниска цена, по-висока устойчивост: как пазарува Gen Z
През 2024 година каузите, които тя е отстоявала, варират в темите: "малки български бизнеси на хора, избрали да създават неща тук без никакви компромиси, набирах средства за деца, жертви на войни, повишавах вниманието към проблеми като функционална неграмотност, консуматорството, насилието върху жени, участвах в кампания за повишаване на информираността къде и как да изхвърляме стари електроуреди, как да бъдем активни граждани (като например да гласуваме, да подаваме сигнали за нередности, да подкрепяме и разпространяваме каузи, да протестираме, ако се налага), как чрез (сезонната) храна да се грижим за себе си и околната среда, участвах в кампания срещу рака на дебелото черво, кампания за повишаване на осведомеността за европейските избори" и още теми.
Тя никога не би рекламирала "цигари, алкохол, вейпове, хазарт, неща съдържащи бяла захар, или каквото и да е със състав, който според мен не е окей, не бих рекламирала пластична хирургия и интервенции също така". |
"Живеем във време, в което те вече са достатъчно популярни. Далеч по-важно ми се струва да намеря комфорт с факта, че не сме тук завинаги и остаряването е част от играта. Колкото по-малко се правим на вечни, толкова по-значими ще са миговете ни тук", казва още Гелева. За 2025 година тя си пожелава здраве за нея и семейството й и мирно време за всички. "Планове за интернет и в живота си имам, но нищо не ми е на всяка цена".
За 2025 година Орсова се надява повече хора да се заинтересуват от темата за хранителните отпадъци и да станат по-осъзнати в своето потребителско поведение. "Очаквам и повече партньорства с организации и фирми, за които темата също е на дневен ред. Устойчивите продукти и практики като цяло придобиват все по-голяма популярност и се надявам през новата година да имаме и повече марки които в действителност да ги прилагат, а не да практикуват "greenwashing".