Комисията за защита на потребителите обяви, че ще глоби мобилните оператори заради новите цени

Комисията за защита на потребителите обяви, че ще глоби мобилните оператори заради новите цени

Комисията за защита на потребителите обяви, че ще глоби мобилните оператори заради новите цени
Председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова обяви, че със своя заповед забранява едностранни промени в договорите с потребителите от страна на мобилните оператори и ще им наложи санкции заради вече обявени такива действия, съобщиха от комисията.
В подобни случаи законът предвижда санкция в размер до 50 000 лева за всяка прилагана нелоялна търговска практика. През миналия и този месец повишаване на таксите обявиха два от трите мобилни оператора - "Йетел", при които новите цени са в сила от 5 януари и "Виваком", обявили, че актуализацията е от 8 февруари.
В съобщението се казва, че проверките са установили, че е налице едностранна промяна на договорни условия без съгласието на потребителите. "Подобни действия поставят потребителите пред неравностойно положение, принуждавайки ги да приемат нежелани промени или да прекратят договорите си при неблагоприятни условия", посочват от комисията.
Посочва се също, че мобилните оператори са разпространили подвеждащи съобщения за правната обосновка на промените. "При проверката е установено, че един от мобилните оператори е използвал заблуждаващи съобщения, позовавайки се на Закона за електронните съобщения, за да обоснове едностранните изменения на договорите. Такава практика не само нарушава добросъвестността, но и променя икономическото поведение на потребителите чрез подвеждане", смятат от комисията.
Има и случаи на принудително добавяне на подобрения на абонаментните планове срещу увеличение на месечната такса. "КЗП е установила, че един от мобилните оператори е включил двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет, като обосновава това с "подобрение" на абонаментните планове. Въпреки това тези промени се извършват без изрично искане от страна на потребителите", се казва още в съобщението.
От КЗП подчертават, че такива действия нарушават принципите на прозрачност и добросъвестност и могат да доведат до съществена промяна в икономическото поведение на потребителите, които са поставени в ситуация на принудителен избор да приемат нежелани условия или да прекратят договора си.
От комисията обаче вече обявиха, че ако операторите не зачетат потребителските права, няма друг вариант да бъдат принудени да се съобразява с тях освен по съдебен ред. Предупредиха, че докато траят съдебните производства, има риск операторът да им прекъсне услугите или да пристъпи към прекратяване на договорите, което според КЗП ще представлява нелоялна търговска практика.