Европрокуратурата обвини четирима за измами в българската жп мрежа

Европейската прокуратура повдигна обвинения на четирима заподозрени по разследване за измами в българската железопътна мрежа. Проектът за изграждане на сигнални и далекосъобщителни системи засяга отсечката между Пловдив и Бургас. Финансиран е от ЕС и е на стойност над 94.5 млн. евро, се посочва в съобщението.
През август 2023 г. бяха извършени обиски на множество места в рамките на друго разследване на два проекта за модернизация на железопътната инфраструктура в България на стойност над 241 млн. евро, осигурени от Европейския съюз. В началото на март 2024 г. пък оглавяваната от Лаура Кьовеши прокуратура обяви, че разследва 203 случая на съмнения за измами в България на обща стойност 884.9 млн. евро.
Със знанието на директора
Поръчката за изпълнение на проекта е била възложена на консорциум от четири фирми. Обвиняеми са двама управители на италианска фирма, управител на българска фирма, част от консорциума, спечелил поръчката. Замесен е и бивш директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура", чието име обаче не се уточнява от европрокуратурата. Според източници на "Капитал" става дума за Красимир Папукчийски - бивш служебен министър на транспорта и ръководител на държавната компания, който беше освободен от Николай Събев и покрай който има съмнения за конфликти на интереси. Изданието пише още, че той е фаворит и в настоящия конкурс за ръководител на НКЖИ. Предполага се, че двама от заподозряните са мениджъри на компания "Бомбардие", а третият е Стефан Тотев, мениджър на българската "Джи Пи", пише "Капитал". Изданието допълва още, че европроектът е възложен през януари 2019 г. на консорциум "Плобур" между "Джи Пи Груп", "Мармет", "Бомбардие транспортейшън Итали" и "Бомбардие транспортейшън Полска".
От съобщението на европрокуратурата се разбира, че управителите е наложена гаранция от 50 хиляди евро, а на бившия директор - 5000 евро. Управителят на българската фирма е получил забрана да напуска страната. |
Представители на фирмите, съставили консорциума, са подали невярна информация в НК "Железопътна инфраструктура", за да получат неправомерно средства от ЕС, се разбира от разследването. Те са заявили, че едно от дружествата им има предишен опит в глобалните системи за мобилна комуникация в железопътния транспорт (GSM-R) и в бъдещата железопътна мобилна комуникационна система (FRMCS), което им е позволило да спечелят търга. Нито едно от четирите дружества няма необходимия опит, посочва европрокуратурата, позовавайки се на доказателства от разследването.

Европрокуратурата внесе обвинение за измама за 6.7 млн. лв. в Асеновград
Оттам посочват още, че бившият генерален директор на НК "Железопътна инфраструктура" е подписал договора и е разрешил плащанията по проекта, въпреки че е знаел, че подадената информация е невярна.
От консорциума са представили декларация, че ще изпълнят поръчката сами, без подизпълнител. По-късно консорциумът е сключил договор с австрийски подизпълнител с необходимия опит. Въпросният по-рано е бил отстранен от процедурата за обществена поръчка с мнението, че не отговаря на техническите изисквания.