Европрокуратурата обвини четирима за измами в българската жп мрежа

Европрокуратурата обвини четирима за измами в българската жп мрежа

Европрокуратурата обвини четирима за измами в българската жп мрежа
Европейската прокуратура повдигна обвинения на четирима заподозрени по разследване за измами в българската железопътна мрежа. Проектът за изграждане на сигнални и далекосъобщителни системи засяга отсечката между Пловдив и Бургас. Финансиран е от ЕС и е на стойност над 94.5 млн. евро, се посочва в съобщението.
През август 2023 г. бяха извършени обиски на множество места в рамките на друго разследване на два проекта за модернизация на железопътната инфраструктура в България на стойност над 241 млн. евро, осигурени от Европейския съюз. В началото на март 2024 г. пък оглавяваната от Лаура Кьовеши прокуратура обяви, че разследва 203 случая на съмнения за измами в България на обща стойност 884.9 млн. евро.

Със знанието на директора

Поръчката за изпълнение на проекта е била възложена на консорциум от четири фирми. Обвиняеми са двама управители на италианска фирма, управител на българска фирма, част от консорциума, спечелил поръчката. Замесен е и бивш директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура", чието име обаче не се уточнява от европрокуратурата. Според източници на "Капитал" става дума за Красимир Папукчийски - бивш служебен министър на транспорта и ръководител на държавната компания, който беше освободен от Николай Събев и покрай който има съмнения за конфликти на интереси. Изданието пише още, че той е фаворит и в настоящия конкурс за ръководител на НКЖИ. Предполага се, че двама от заподозряните са мениджъри на компания "Бомбардие", а третият е Стефан Тотев, мениджър на българската "Джи Пи", пише "Капитал". Изданието допълва още, че европроектът е възложен през януари 2019 г. на консорциум "Плобур" между "Джи Пи Груп", "Мармет", "Бомбардие транспортейшън Итали" и "Бомбардие транспортейшън Полска".
От съобщението на европрокуратурата се разбира, че управителите е наложена гаранция от 50 хиляди евро, а на бившия директор - 5000 евро. Управителят на българската фирма е получил забрана да напуска страната.
Представители на фирмите, съставили консорциума, са подали невярна информация в НК "Железопътна инфраструктура", за да получат неправомерно средства от ЕС, се разбира от разследването. Те са заявили, че едно от дружествата им има предишен опит в глобалните системи за мобилна комуникация в железопътния транспорт (GSM-R) и в бъдещата железопътна мобилна комуникационна система (FRMCS), което им е позволило да спечелят търга. Нито едно от четирите дружества няма необходимия опит, посочва европрокуратурата, позовавайки се на доказателства от разследването.
Оттам посочват още, че бившият генерален директор на НК "Железопътна инфраструктура" е подписал договора и е разрешил плащанията по проекта, въпреки че е знаел, че подадената информация е невярна.
От консорциума са представили декларация, че ще изпълнят поръчката сами, без подизпълнител. По-късно консорциумът е сключил договор с австрийски подизпълнител с необходимия опит. Въпросният по-рано е бил отстранен от процедурата за обществена поръчка с мнението, че не отговаря на техническите изисквания.