Транспортният министър: Целта е нито една катастрофа повече в железопътния транспорт

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Транспортният министър: Целта е нито една катастрофа повече в железопътния транспорт

Транспортният министър: Целта е нито една катастрофа повече в железопътния транспорт
"Задачата, която поставям, е нито една катастрофа повече в железопътния транспорт. Днес разисквахме пробивите в системата за безопасност и как те най-бързо и ефективно да бъдат запълнени." Това каза днес министърът на транспорта Гроздан Караджов след среща с ръководствата на "БДЖ Пътнически преводи", "БДЖ Товарни превози", Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" и представители на националния борд за разследване на произшествия в транспорта.
Той обяви, че последната катастрофа между товарни влакове, при която загинаха двама души, а шестима бяха ранени, е била капката, от която чашата е преляла. Като причина за инцидента министърът посочи грубо нарушение на редица правила. "Комбинацията от грешки води до катастрофата. Възложих да се проучи спешно международният опит в търсене на системи, които сработват въпреки човешките грешки. Всеки, който допусне грешка, ще бъде освобождаван", каза още министърът.
Той допълни, че двамата диспечери и ръководителят на движение, за които се счита, че имат вина за катастрофата, са временно отстранени от длъжност. Вече бяха освободени управителят на "БДЖ - Товарни превози" Християн Кръстев и генералният директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Стоян Стоянов. Конкурсите за титуляри на постовете се очаква да бъдат обявени до месец.
Караджов обяви, че ще има нулева търпимост към всякакви нарушения в дисциплината, правилата и нормите за железопътен транспорт, като наказанието ще е уволнение. Той посочи, че в железниците се забелязва тенденция на повтарящи се нарушения на процедурите. "Има зачестили излизания при червен семафор от машинисти, често съгласувано с дежурния диспечер, а такива нерегламентирани излизания водят до тежки катастрофи", подчерта министърът.
Той допълни, че голям проблем са и т.нар. развързани гари, които не са прикачени към системата за сигурност и там има възможност да се излезе от необозначен коловоз и да се навлезе в трасето на движение, без това да се отбележи в нея. Проблеми имало и с разрешенията за маневри.
Според Караджов трябва да се мислим за система за вторичен, технически контрол, която да поправя човешките грешки. Министърът на транспорта обяви, че до края на седмицата чака предложения с мерки за реализация. Те са разделени на две части - спешни, които ще се реализират веднага със собствени средства на дружествата и дългосрочни.
По-рано днес Караджов обяви, че в дружества на БДЖ трябва да бъде направена пълна ревизия. Според него проверката трябва да обхване не само времето, през което на власт са били служебни правителства, но и преди това.
Повече вижте във видеото