Комисията за потребителите иска мобилните оператори да останат без лицензи

Комисията за потребителите иска мобилните оператори да останат без лицензи

Комисията за потребителите иска мобилните оператори да останат без лицензи
"Крайно необходима мярка" - така председателката на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова мотивира предложението си да бъдат отнети лицензите на мобилните оператори, изпратено днес до медиите.
В края на миналата година "Йеттел" обяви, че повишава цените на месечната такса за мобилни услуги от 5 януари. Тогава Комисията за защита на потребителите първо заяви, че това не нарушава нормативните актове, а няколко часа по-късно размисли и застана на противоположна позиция, обявявайки, че проблем има. В началото на януари пък "Виваком" последва примера и също анонсира поскъпване. В същия ден КЗП заплаши да съди "Иеттел". А Филипова определи ситуацията с ежегодното и почти едновременно увеличение на цените от страна на мобилните оператори като крайно обезпокоителна. Междувременно А1 обяви, че няма да вдига цените на мобилните и фиксираните услуги. "Йеттел" пък се закани да обжалва.
Сега в съобщението се посочва, че Законът за защита на потребителите вменява на КЗП категоричното задължение да предприема решителни действия за защита на обществения интерес. А Филипова вече е изпратила мотивирано писмо до председателя на Комисията за регулиране на съобщенията, издала лицензите на трите големи мобилни оператора, да ги отнеме.
Предприемането на най-строгата санкция не е въпрос на избор, а на крайна необходимост – защита на потребителите, възстановяване на обществения ред и излъчване на ясно послание, че безнаказаността няма място в една правова държава

Подкопаване на доверието в институциите

Според председателката на КЗП отнемането на лицензите е единственият ефективен отговор на "трайното неспазване на правата на потребителите". Тя казва още, че мобилните оператори не само са подкопали доверието в сектора, но са нанесли и тежки удари върху основните принципи на закона и регулацията.
В съобщението се уточнява, че огромен дял от постъпващите в КЗП жалби са свързани с дейността на трите големи мобилни оператора. А през последните години нямало съществена промяна в насока намаляване броя на извършваните нарушения.
"Само един пазар, който е свободен от нелоялни търговски практики, ще задоволи потребностите на хората от електронни съобщителни услуги", пише още Филипова.
Нелоялните практики подкопавали и доверието към институциите, които следва да регулират и контролират сектора. А липсата на санкции за нарушителите утвърждавала усещането за безнаказаност у потребителите, лишени от реална възможност за избор на алтернативни доставчици.
"Наложените финансови глоби, въпреки тяхната честота, очевидно не изпълняват функцията си да възпират или коригират поведението на нарушителите. Вместо това мобилните оператори приемат тези санкции като оперативен разход, който не влияе върху тяхната печалба или позиция на пазара", казва още КЗП.