Тръмп и Борисов предпочитат Сталоун: как Мария Бакалова изчезна от кампанията за визите

Тръмп и Борисов предпочитат Сталоун: как Мария Бакалова изчезна от кампанията за визите

Министърът на външните работи Георг Георгиев с Мария Бакалова след среща, на която според официалното съобщение на ведомството й благодари за участието
Министерство на външните работи.
Министърът на външните работи Георг Георгиев с Мария Бакалова след среща, на която според официалното съобщение на ведомството й благодари за участието
Информационната кампания с актрисата Мария Бакалова по инициатива на Министерството на външните работи (МВнР) "Не ти трябва "Оскар", за да получиш виза за САЩ", която започна в края на декември 2024 г., беше прекъсната, а заснетите материали с нейно участие - премахнати от всички канали за разпространение в петък (7 февруари). Профилите в социалните мрежи, отправени от сайта на инициативата Viza Academy, също са изтрити, но той работи.
Няма да бъдат излъчени и допълнително заснети преди дни кадри с актрисата за продължение на комуникацията, научи "Дневник". МВнР заобикаля въпросите какво е предизвикало обрата след като министър Георг Георгиев лично се срещна и снима с Бакалова (и неговата публикация изчезна от социалните мрежи), но от ведомството отговориха на медиата, че кампанията продължава, като в хода й може да има "промяна и преработка".
От продуцентската компания "Междинна станция" (изпълнител на проекта) обаче обясниха пред "Дневник", че "кампанията е в пауза".
Те казаха, че вече са започнали да преговарят с други популярни личности, които да участват в планираните активности, тъй като трябва да изпълнят ангажимента си към външно министерство, но засега всички са отказали.
Целта на кампанията е да насърчи българите, когато кандидатстват за американски визи тип B-1 и B-2 за бизнес цели и туризъм, да се запознаят с особеностите на процеса и стъпките за подаване на документи, за да ги попълнят успешно и да намалеят грешките, заради които има висок процент откази, а това е един от критериите, които страната да покрие, за да отпаднат визите.
Според предварителните планове комуникацията трябва да продължи до март. "Информационно-обучителната кампания на МВнР продължава да се изпълнява в съответствие със сроковете и клаузите на договора, подписан с фирмата изпълнител", се казва в отговорите на министерството до "Дневник".
От там уточняват още, че "в хода на кампанията всички предложени продукти, канали и графици за разпространение се мониторират съвместно от възложителя и изпълнителя по отношение на тяхната ефективност, и подлежат на промяна и преработка, когато е необходимо за постигане на целите на кампанията".

Кой прави кампанията

Кампанията Viza Academy е по инициатива на Министерството на външните работи, което през септември 2024 г. обявява обществена поръчка на стойност 333.3 хил. лв. Тя включва изработване и изпълнение на цялостна комуникационна стратегия и кампания във всички медийни канали за начините, по които българските граждани следва да кандидатстват за визи за САЩ, пише "Капитал" по темата през декември. По време на обявяване и на старт на кампанията на власт е служебното правителство на Димитър Главчев, а министър на външните работи - Иван Кондов.
Оферти за обществената поръчка са подадени от две дружества - комуникационната агенция "АПРА" и компанията "Междинна станция", собственост на продуцентите Андрей Арнаудов и Иван Христов. Комисията, съставена от пет души, избира за изпълнител на поръчката "Междинна станция" с общо 93.8 точки от 100, спрямо 55.9 от 100 за "АПРА".
Видеоклипът с Мария Бакалова, който е в основата на кампанията, в момента може да бъде открит в "Ютюб", качен единствено от потребител на социалната мрежа, който го е озаглавил "Правителството изтри Мария Бакалова като рекламно лице":

Съгласуван ли е изборът на актрисата

В петък (7 февруари), преди да да бъде премахното съдържанието с Мария Бакалова, в предаването "България, Европа и светът на фокус" на Радио "Фокус" Андрей Арнаудов от "Междинна станция" коментира: "Изключителен шанс е да направим кампания, чието лице е най-популярната българка в САЩ. За нас беше чест, че тя прие тази кампания, защото тя е полезна за страната."
Той казва, че изборът на Мария Бакалова е бил съгласуван с Министерство на външните работи, както и с американското посолство у нас.
"Ако се прави кампания за падане на визите за САЩ за българските граждани, кой е по-подходящ от най-известната българка за всички времена в САЩ, кандидат за "Оскар" и може би единствената, която е стигала до такова огромно признание", обосновава Аранаудов решението им за избора на Бакалова.
"Съгласихме се да направим тази кампания, защото тя е изключително важна за страната, за да стигнем тези 3% и да паднат визите за САЩ. Това е полезно и за бизнеса", казва още продуцентът.

Бакалова играе себе си в рекламата

Ден по-късно, в събота след като вече е ясно, че материалите са свалени, от KEY Academy, официален представител на актрисата в България, изпратиха официална позиция за участието на актрисата в кампанията. В нея се уточнява, че актьорите не следва да изразяват политически пристрастия публично и за това тя не го е правила никога от първо лице. Веднага след това се казва, че всяка публична личност трябва да има отговорност към обществото и ако се появи възможност да помага на своята родина или сънародниците си, трябва да го прави.
"Искам българите да си позволят да дръзват", каза Мария Бакалова пред "Дневник" в края на миналата година.
"Искам българите да си позволят да дръзват", каза Мария Бакалова пред "Дневник" в края на миналата година.
"Това е и причината тя да приеме поканата, получена през септември 2024 г., за участие в проект на Министерството на външните работи, целящ да повиши информираността на българските граждани за процедурата за кандидатстване за виза и да направи информацията за тези процедури по-широко и леснодостъпна за хората", се посочва в изявлението.
Снимките за кампанията са заснети през октомври 2024 г., преди изборите в България и САЩ и след съгласуване между администрациите от българска и американска страна, се пояснява и в позицията.
В рамките на около 40 дни, от старта през декември до финала ѝ през февруари, кампанията и нейните послания се комуникират активно чрез гласа и образа на Мария Бакалова по телевизия, радио, интернет и печат и за този период тя не е участвала в срещи с представители на САЩ и кампанията не е имала каквато и да е комуникация извън границите на страната.
Ангажиментът ѝ никога не е предвиждал дейности на международно и дипломатическо ниво, се посочва още от нейния комуникационен екип.

Допълнително кадри

В изявлението на KEY Academy е обяснено още, че в средата на януари 2025 г. тя е била помолена да заснеме допълнителни материали за кампанията, като това е било заложено в договора ѝ при необходимост от такива.
Бакалова се е съгласила и снимките са били насрочени в единствения възможен свободен момент за актрисата малко след като тя беше гост на Седмицата на висшата мода в Париж и пристига в България за ангажимента.
Създаденото допълнително съдържание обаче няма да бъде разпространено, подтвърди пред "Дневник" Климент Йончев, мениджър на агенцията.
В деня на снимките за допълнителните материали за кампанията, новият министър на външните работи Георг Георгиев е пожелал да се срещне с нея, за да изрази лично своята благодарност за работата ѝ по кампанията до момента, обясниха от KEY Academy.
"На тази среща тя препотвърди желанието си да продължи да помага за следващи инициативи, стига да може да бъде полезна. След кратък неофициален разговор и обща снимка, Мария се отправи към следващите си ангажименти, свързани с предстоящите премиери на филмите "O Horizon" на фестивала в Санта Барбара и "Триумф", чиято премиера ще бъде на 21 март в България", се посочва още в официалното прессъобщение на агенцията на актрисата.
Тръмп и Борисов предпочитат Сталоун: как Мария Бакалова изчезна от кампанията за визите
Министерство на външните работи.
В прессъобщение (от 5 февруари) от Министерство на външните работи е цитиран министър Георг Георгиев: "Благодаря на Мария Бакалова, че стана лице на кампанията на Министерство на външните работи, с която целим да намалим до под 3 % отказаните на наши сънародници визи за Америка. Във важен момент, Мария застава зад общо усилие на институциите и обществото, за да успеем да реализираме възможно най-скоро този приоритет - България да бъде включена в Програмата за безвизово пътуване."

Защо Георг Георгиев изтри Мария Бакалова

След като кампанията е в ход от повече от месец какво предизвика "канселирането" на Мария Бакалова - този въпрос няма ясен официален отговор. От проследяване на последователността на събитията може да се заключи, че нещо се е случило след срещата на Георгиев с Бакалова.
Освен в официално прессъобщение, министърът публикува снимките си с актрисата и в профила си във "Фейсбук". Последвали са коментари и нападки за избора на Мария Бакалова, включително от бившия конституционен съдия и бивш депутат от ГЕРБ Георги Марков, пише "24 часа". В реакциите, че в кампания за САЩ се използва актриса, участвала във филма "Стажантът" (за младите години на Тръмп) се включват и други потребители на социалната мрежа.
Още на следващият ден - четвъртък (6 февруари), снимките и постът на министър Георгиев са премахнати от неговия профил.
А в кулоарите на парламента лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов коментира темата, като заяви, че е информиран от министъра по темата и че има сключен договор с "Междинна станция".
"И аз го посъветвах, примерно Силвестър Сталоун, който знаете със своите постове, че дори и при вълците има интернет в България, може да бъде също доста добро рекламно лице, или да участва в кампания. И аз мисля, че особено сега, когато българските граничари ни вкараха в Шенген, мисля че по тази тема можем с американското правителство да се разберем", коментира Борисов, цитира "Клуб Z".
Преди месец Доналд Тръмп съобщи, че Джон Войт, Мел Гибсън и Силвестър Сталоун ще бъдат неговите "очи и уши в Холивуд и ще стори това, което те предложат".
Отново в радио "Фокус" продуцентът на кампанията Андрей Арнаудов попитан за коментар относно снимките на министър Георгиев с Бакалова и как те биха предизвикали реакция от американска страна предвид участието на Мария Бакалова в два филма, които са свързани с Доналд Тръмп - "Борат 2" и "Стажантът", казва:
"Аз лично не виждам никакъв проблем. Важно е да се знае, че ние сме избрали Мария Бакалова, като сме съгласували това решение с Министерство на външните работи, възложителя на тази кампания и най-вероятно, тъй като тя е свързана с падането на визите за САЩ, е съгласувана и с американската администрация в София. Разбира се, това се е случило преди няколко месеца и през това време администрацията се е променила, но е важно да разберете нашата гледна точка. Нашата гледна точка не е да се интересуваме кой в какво е участвал.
В крайна сметка Мария Бакалова е актриса, тя няма политически позиции, тя просто е най-голямата българска звезда в САЩ".
Арнаудов обяснява още, че не искат да бъдат замесвани политически в решение за избора на актрисата. Той уточни, че самата Мария Бакалова дори няма американско гражданство, за да бъде намесвана в подобен казус.
"Причината не е официално оповестена, но не е далеч от ума да се сетим каква е тя - Бакалова изгря в Холивуд благодарение на ролята си в "Борат 2", където показа бившия адвокат на Тръмп Руди Джулиани в доста неудобна светлина. Освен това тя изпълнява ролята на бившата съпруга на американския президент Ивана Тръмп в "Стажантът", който също е номиниран за два Оскара. Тръмп изобщо не хареса биографичната драма, като дори я нарече "отвратителна", а режисьора Али Абаси определи като "човешки отпадък", пише в коментар Александър Детев в "Дойче веле".