Свободна зона ли е България за дронове (въпроси и отговори)

Повече от два дни и половина от официалните институции идваше информация, че не се знае кой е собственикът на дрона, прелетял в петък (7 февруари) вечер над летище София и забавил няколко кацащи и излитащи полета, а коментарите защо летящото устройство е успяло да се измъкне бяха неясни. В понеделник (10 февруари) министърът на транспорта Гроздан Караджов обяви, че случаят може да е тест на системите за национална сигурност или провокация. Извършителят все още е неизвестен, а МВР е образувало досъдебно производство под надзора на Софийската градска прокуратура за престъпление срещу транспорта и съобщенията. По случая работи и Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС). От инцидента се разбра, че летището няма антидрон система, но такива тепърва ще се изграждат и за други стратегически обекти.
"Дневник" обобщава какво се знае и какво не за дрона, защо не е бил свален, но и какви са регулациите за безпилотните летателни апарати и има ли антидрон системи в България.
Какво е известно за дрона и инцидента на 7 февруари?
Във въздушното пространство на летище София в петък (7 февруари) около 22 ч. вечерта е засечен дрон.
Според БНТ ръководителят на полетите в контролната кула е забелязал, че дрон, идващ от района на квартал "Христо Ботев", приближава към западната част на пистата за излитане и кацане, като пресича трасето, по което наближават три самолета. След това пресича над аерогарата, минава над контролната кула и се отправя към столичния квартал "Дружба", където каца. След това изчезва и три дни по-късно нито самото летателно устройство, нито собственикът му са установени.
От Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт (НБРПВВЖТ) също казаха, цитирани от БТА, че дронът е бил засечен да навлиза на прага на полоса 09 (писта за излитане и кацане) откъм столичния кв. "Христо Ботев".
Според транспортния министър Гроздан Караджов дронът, който е прелетял, е тип "крило" с около метър и половина размах на крилете, подобни тежат над 30 килограма. |
Т.нар. fixed-wing drone са с криле като при самолетите и това им позволява да изминават по-дълги разстояния с по-малко енергия и да развиват по-висока скорост, но в характеристиките им е описано, че имат по-ограничена маневреност, включително как кацат и излитат. Някой от тях излитат от катапулт.
Министърът обясни още, че дронът е имал светлинна сигнализация бяла и червена светлина, която той определи "като на самолет", и това е помогнало да бъде забелязан. За управлението на такъв дрон според него се изисква и специална подготовка. Според Караджов "това вече не е игра на някой тийнейджър, както написаха тук и там".
Официалните власти засега не дават повече информация дали са засечени някакви други следи и сигнали от дрона, а от обясненията се разбра, че той е засечен, защото е видян от кулата и след това проследен с бинокъл.
Създал ли е дронът риск за полетите?
Транспортният министър коментира, че ако кацащ или излитащ самолет се блъсне с дрон от този тип, последиците биха били "фатални". Той мотивира рисковете от това устройство и с детайли за движението му, като обясни, че първо е застанал в определена част на пистата при подхода за кацане, а след това се е преместил. Според министъра дронът е "следял движението на полетите" и се е местил спрямо тях.
Христо Христов, директор на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт, също коментира пред "Нова телевизия", че е можело да има сериозни последствия, ако дронът беше попаднал в двигателите на самолет или по системите за управление.

Караджов за дрона на летището: провокация или някой се опитва да тества системите за сигурност
Как е възможно дрон да навлезе в района на летище?
Гражданските летища би трябвало да разполагат със системи за защита от дронове, но се оказа, както призна транспортният министър след среща с представители на държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение" (РВД), Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), МВР, ДАНС, Комисията за регулиране на съобщенията и концесионера "СОФ Кънект", че в системата на софийското летище има пропуски и сега държавата тепърва ще предприема мерки те за бъдат "запълнени".
По думите на Караджов сигурността на летище София не е достатъчна, за да се гарантира сигурността на полетите, и "за нас остава да приложим мерки, с които да гарантираме сигурността".
Според Караджов на другите европейски летища нямало "100-процентово решение на този въпрос" и обяви, че трябва да се направят две системи. |
Едната да е на самото летище София и да покрива периметъра му "от типа "Железен купол", което да дава възможност, ако подобно устройство проникне в близост до периметъра на летището, то да може да бъде неутрализирано". Другата система, която ще бъде изградена, е в радиус 20 км около летището да се засичат всички дронове, като това ще бъде задължение на държавата.
От концесионера и оператора на летище София "СОФ Кънект" не са коментирали проблема до понеделник вечер.
Каква система има летище София за защита от дронове?
Няма система за засичане и обезвреждане на дронове на летището. |
Това се разбра от обясненията на министър Караджов в понеделник и от директора на отдел "Безопасност и качества" в РВД Николай Соколов. Пред БНР той каза, че има споразумение между "СОФ Кънект" и РВД и при определени сценарии се задейства протокол, по които съвместно с МВР се реагира.

Летищните оператори ще платят за оборудването на летищата с антидрон системи
"Има системи за откриване на дронове, които са инсталирани на няколко големи международни летища, като в зависимост от местните процедури тези системи могат да наблюдават само движението на дроновете и тази информация да се предоставя в реално време на въздухоплавателните средства. Но има такива, които могат директно да въздействат върху тях, като прекъсват сигналите за управление към тях, принуждават ги да кацат или дори да ги върнат към точката, от която са излетели. Има и такива, които директно ги свалят и на практика ги унищожават", обясни Соколов.
Няма официален коментар защо на най-голямото летище в България досега не е изградена система.
Аерогарата обаче е сред зоните, в които се забранява провеждане на полети на безпилотни летателни средства. |
Карта за тях се поддържа от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към министерството на транспорта. Ако някой иска да вдигне дрон над територия със забрана или ограничения, трябва да получи разрешение от дирекцията. В останалите територии безпилотни летателни средства могат да се издигат до 120 м височина.
Зоните с извършване на полетите са с пълна забрана. От дирекцията напомнят още, че
"по време на полета всеки дистанционно управляващ пилот е длъжен да проверява на всеки 15 (петнадесет) минути има ли активирана зона, засягаща района, в който се провежда полетът, и при наличие на такава да прекрати полета с БЛС". |
Има ли законодателна рамка за защита от дронове и сваляне на дронове?
Според действащото към момента законодателство по думите на министър Караджов властите нямали законово право да заглушат и свалят дрон, който навлиза във въздушното пространство на обект от националната сигурност, какъвто е и софийското летище.
Уточни, че такива дронове е абсолютно задължително да бъдат регистрирани, проблемът обаче бил, ако са "внесени в багажника на една кола и всеки злонамерен би използвал нерегистриран дрон".
Защитата от дронове на летищата ще бъде държавна задача, която ще изисква законодателни изменения, каза транспортният министър.
На масови събирания, като протести, когато също има ограничения за прелитане на дронове (заради сигурността на участниците) или се провеждат в зони, в които по принцип е забранено за безпилотни летателни апарати (напр. площада между сградите на Министерския съвет, Президентството и Народното събрание) МВР обикновено следи за устройства. И може да "свали"/обезвреди някои от тях (вижте устройството на водещата снимка). В тези случаи става дума за по-малки дронове. Най-малките устройства могат да прелитат по-ниско и да снимат над протести или други прояви, като избягват ограниченията.
Какви защити действат в момента и кой отговаря за тях?
Според официалните обяснения към момента протоколът за действие при случай като този на летище София е от там да се обадят на столичната полиция (СДВР), а тя се обажда на съответните районни управления. "С други думи, има една тромавост, в същото време един извършител може да прибере дрона и да изчезне", отбеляза Караджов и допълни, че това също щяло да изисква законодателни промени.
Като допълнение и "по-скоро като щастлива случайност" транспортният министър обяви, че дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" е в процес на монтиране на антена, която трябва да е готова до края на месеца и която ще може да "открива над 80% от оперираните дронове на територията на цяла София".

Кой може да свали дрон и как?
Министърът на отбраната Атанас Запрянов каза в неделя пред "Нова телевизия", че е необходимо колкото се може по-скоро да бъдат разработени законодателни промени, тъй като в момента не е разписано кои органи при какви условия имат право да свалят дрон.

Министърът на отбраната: В закона не е разписано кой и при какви условия може да свали дрон
"Ако засечем дрон над едно поделение, няма законодателна норма, с която да го свалим. Последствията кой ще ги поеме", попита Запрянов и допълни, че това важи и за национален стратегически обект.
"Дневник" зададе въпроси на Министерството на отбраната, тъй като в Закона за отбраната и въоръжените сили е записано, че министърът на отбраната по предложение на началника на отбраната разрешава използването на оръжие и бойни средства от български военни формирования в случаите на "нарушаване (...) на правилата на полетите над територията на България от въздухоплавателно средство, движещо се по начин, предизвикващ съмнение, че може да бъде използвано като оръжие за терористични действия".
До редакционното приключване на текста отговори не бяха получени, за да се изясни дали в рамките на тези правомощия не могат да бъдат приложени мерки.
Ген. Спас Спасков, който е бивш военен пилот и председател на фондация "Български военновъздушни сили", коментира пред "Нова телевизия" в понеделник, че когато има високопоставени лица на някакво събитие, идват служители от Националната служба за охрана и работят с устройства, които могат да заглушават както телефони, така и дронове. "Мисля, че може такива системи да има в района на пистите. Ако се появи дрон, той ще бъде унищожен и ще падне на земята", обясни генералът.
По думите му дроновете използват GPS системи или се управляват с радиовълни от земята. "Според мен няма да е толкова скъпо да има система за заглушаване", посочи Спасков.
Защо не се знае чий е дронът?
"Дневник" разговаря със специалиста по дронове Сотир Лазарков, според когото само дроновете на световния производител DJI, който произвежда около 80% от дроновете, разполагат с фабрична блокировка да летят над зони с ограничения, при което те "автоматично" не могат да кръжат във въздушното им пространство.
Тези дронове обаче относително лесно могат да бъдат "хаквани" и блокировката им да бъде премахвана. Други производители на дронове изобщо не инсталирали такива ограничения в продуктите си.
"Трудно ще се открие кой стои зад действията", смята Спасков. |
Какъв е регистрационният режим на дроновете?
Операторът в Би Ти Ви и преподавател "Въздушни снимки" в НАТФИЗ д-р Андрей Рашев поясни в сутрешния блок на телевизията, че има законови изисквания за притежание и използване на дрон, като всеки оператор на дрон е задължен да регистрира всеки дрон в системата на ГВА.
"Регистрира се по сериен номер и така той фигурира изцяло и легално в системата на ГВА. След регистрацията има и изпит, който се полага", уточни Рашев и допълни, че изпитът е по подобие на теоретичната част при изкарването на шофьорска книжка, като е изцяло онлайн.
"По принцип самата европейска законова регулация е, че дрон от 250 гр до 25 кг може да се регистрира и да лети в специфичните категории. Имайки камера обаче всеки дрон трябва да се регистрира", добави Рашев.
Дрон без камера и с тежест под 250 грама може да се използва, без да има нужда от регистрация, уточни още той.
"30-килограмовият дрон е голям. Това са вече тип военни дронове, за шпионаж, за изследване. Те са с много по-голям обхват - стигат до 40 и повече километра. Този дрон е специализиран. Няма как да отидем в магазина и да си го вземем и просто да започнем да летим", каза Рашев.
Какво следва?
Над всички обекти, свързани с националната сигурност, трябва да бъдат изградени антидрон системи, каза пред БНТ директорът на "Гранична полиция" Антон Златанов във вторник и обясни, че се планира поръчка на подобна за границата с Турция (по думите му стойността ѝ ще е под 70 млн. лв.).
Предстои да се разбере къде и какви системи ще планират държавата и операторите на летища, какви ще са необходимите средства, как ще бъдат финансирани, поръчани и контролирани. |
Във вторник (11 февруари) има и среща с операторите на българските граждански летища в 12.30 часа, на която транспортния министър ще разговаря с тях да направят инвестиции в мерки за прехващане и неутрализиране на дронове. Според транспортния министър ще се търси опит и от военните.
Според директора на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт Христо Христов са необходими по-строги мерки спрямо притежателите на дронове. "За да може едно такова въздухоплавателно средство да лети, то трябва да иска разрешение от ГВА за района", заяви още Христов. Такива разрешения се изискват и сега, но случаят на летището показва, че не се спазват и тогава са необходими други контролни механизми.
Дали и какви законодателни промени ще бъдат предложени също предстои да се разбере.