Летищните оператори ще платят за оборудването на летищата с антидрон системи

Летищните оператори ще платят за оборудването на летищата с антидрон системи

Уточнява се, че щели да бъдат проучени различни технологични варианти, които "да са ефективни, но и да не оказват негативно въздействие върху съществуващите системи на летищата".
летище София
Уточнява се, че щели да бъдат проучени различни технологични варианти, които "да са ефективни, но и да не оказват негативно въздействие върху съществуващите системи на летищата".
Международните летища в България да бъдат оборудвани със системи за защита от дронове. Това са се договорили министърът на транспорта Гроздан Караджов и представителите на летищата в София, Варна, Бургас, Пловдив, Горна Оряховица, "Ръководство на въздушното движение" (РВД) и "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), съобщава Министерството на транспорта.
Караджов е цитиран от пиара си, че е казал по време на срещата, че летищните оператори ще трябва да платят за антидрон системите.
"Съвместно с експертите на РВД и ГВА трябва да се намери подходяща технология, която е в разумни икономически рамки и е съобразена с особеностите на всяко едно летище. Решенията трябва да залегнат в инвестиционните планове на компаниите", е подчертал транспортният министър пред концесионерите на летищата.
Поводът за тази активност е засеченият дрон във въздушното пространство на летище София в петък (7 февруари) около 22 ч. вечерта. Дронът все още не е намерен, собственикът му също не е установен.
По думите на Караджов от понеделник (10 февруари) дронът е тип "крило" с около метър и половина размах на крилете, като подобни тежат около и над 30 килограма. При сблъсък с кацащ или излитащ самолет последиците биха били "фатални", подчерта министърът и обясни, че дронът е имал светлинна сигнализация бяла и червена светлина, която той определи "като на самолет", и това е помогнало да бъде забелязан. За управлението на такъв дрон според него се изисква и специална подготовка. Според Караджов "това вече не е игра на някой тийнейджър, както написаха тук и там".
Официалните власти засега не дават повече информация дали са засечени някакви други следи и сигнали от дрона, а от обясненията се разбра, че той е засечен, защото е видян от кулата и след това проследен с бинокъл.
Уточнява се, че по време на срещата е постигната договорка да бъдат проучени различни технологични варианти, които "да са ефективни, но и да не оказват негативно въздействие върху съществуващите системи на летищата".
Според транспортното министерство подобни мерки са рядкост на европейските летища и нямало готов модел, който да бъде приложен веднага, но летищните оператори вече били започнали да проучват чуждия опит. Те са уверили по време на срещата, че са предприети "спешни мерки по наблюдението на летищните зони", като се обръщало специално внимание при излитане и кацане на самолети.
Караджов е обещал, че бързо ще бъдат подготвени законодателни промени, свързани с използването на дронове, контрола и санкциите. "Трябва да се разработят правилници и протоколи за действие при нерегламентирано използване на такива летателни средства", отбелязал министърът.
Участниците в срещата са се разбрали в сряда (12 февруари) да се проведе експертна работна среща, на която да бъде начертан план за действие, като до петък трябва да е готов докладът с резултатите от нея.

Кой управлява петте летища

Летище София е отдадено на концесия на оператора "СОФ Кънект" от април 2021 г., като договорът е за 35 години. Основен играч в дружеството е базираният в Париж инвестиционен фонд Мeridiam, който притежава 100% от капитала и акциите, като си партнира с летище Мюнхен и строителната компания "Щрабаг". "СОФ Кънект" беше избран за победител с оферта да заплаща на държавата 24.5 млн. евро годишно възнаграждение и да инвестира общо 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума 550 млн. лв. първоначално плащане). Това беше най-ниската оферта за инвестиции и третата на база концесионното възнаграждение.
Концесионер на летищата във Варна и Бургас от 2006 г. е германската компания "Фрапорт". Концесионният договор е до 2046 г.
Летището в Пловдив се управлява от държавата в момента.
Кoнцесионер нa лeтищeтo в Горна Оряховица e ĸoнcopциyмът "Гpaждaнско лeтищe Гopнa Opяxoвицa", в който 95% дял има фиpмaта "Кристална вода", индиpeĸтнo cвъpзaнa c бизнecмeнa Pyмeн Гaйтaнcĸи - Вълка. Дъpжaвнaтa ĸoмпaния "Лeтищe Гopнa Opяxoвицa" дъpжи ocтaнaлитe 5%. Cpoĸът нa ĸoнцесията e 35 гoдини.