Как обществото приема бойкота на супермаркетите, естетичните процедури и мерките срещу вейповете

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Как обществото приема бойкота на супермаркетите, естетичните процедури и мерките срещу вейповете

Две трети от българите са склонни да подкрепят бойкота на супермаркетите при повишаване на цените.
Две трети от българите са склонни да подкрепят бойкота на супермаркетите при повишаване на цените.
Две трети от българите са склонни да подкрепят бойкота на супермаркетите при повишаване на цените. Същия дял хора са против естетичните процедури с инжектиране на вещества. Близо половината са убедени и че държавата разполага с механизми за справяне с разпространението на упойващи вещества сред подрастващите.
Отговор на въпроса какво е отношението към нашумели напоследък теми дава най-новото национално представително изследване на новата социологическа агенция "Мяра". То е проведено с таблети между 6 и 16 февруари 2025 г. сред 803 пълнолетни български граждани.

Две трети са готови на бойкот, но пенсионерите са по-скептични

Темата с бойкота на търговските вериги върви от седмица по аналогия с подобни действия в други страни от Балканите. Инициативата тръгна от Хърватия и след успеха й там беше подета и в Северна Македония, Босна и Херцеговина, Черна гора.
В България инициатори на двата дни бойкот - на 13 и 20 февруари (вторият бойкот е извън периода на проучването - бел. ред.), са движение "Системата ни убива", Федерацията на потребителите и Обединените пенсионерски съюзи. Паралелно недоволството провокира управляващите да се заемат с ремонт на законодателството, което според заявките ще осигури повече прозрачност при функционирането на веригата на доставките.
"Мяра" задава общ въпрос на участниците в проучването: "При повишаване на цените склонни ли сте, или не сте склонни, вие лично да участвате в граждански бойкот на супермаркети например?". Заявяват склонност 65.1%. Всеки пети - 21.8%, не заявява такава склонност. "Декларативната готовност е висока. Съвсем друг е въпросът каква част от склонните са действително готови", коментират социолозите.
Според авторите на проучването делът на въздържащите се от бойкот е по-сериозен именно сред по-уязвимите групи и пенсионерите. Там поддръжниците също преобладават, но с по-малко. Вероятната причина е ценовата политика на част от супермаркетите, свързана с намаления на цените, е предположението на изследователите от "Мяра". Друга вероятна причина според тях е по-слабата възможна информираност за такъв тип действия и по-различният личен дневен ред в различните възрастови групи.

Държавата може да защити децата от упойващите вещества

Обществото по-скоро вярва, че когато става дума за продаването сред подрастващи на наркотични и упойващи вещества във вейп устройства, дъвки, бонбони и други, държавата има своите механизми за въздействие и не всичко зависи единствено от пазара, сочат резултатите от допитването. Периодът, в който то е проведено, съвпада с подетата в Народното събрание инициатива всички вейп устройства (не само нелегално разпространяваните и съдържащите наркотици) да бъдат забранени.
Въпросът на "Мяра" се отнася главно до интернет търговията. Над 46% смятат, че държавата е способна да прекрати изцяло този тип търговия. Над 36% обаче са скептични и отговарят, че търговците винаги намират вратички.

Поддръжниците на естетичните процедури са в малцинство

След като няколко жени получиха тежки странични ефекти след поставяне на ботулинов токсин, прокуратурата започна разследване, а "Мяра" попита хората как се отнасят към разкрасителните процедури.
По принцип не приемат процедури, в които се инжектират вещества за оформяне на части от тялото, например устни, скули, 67.2% от анкетираните. Всеки пети ги приема, а останалите се колебаят. "Демографските разбивки показват, че най-младите са преимуществено толерантни, а най-възрастните са почти изцяло против. Налице е класическа поколенска промяна", коментират авторите на проучването.