Руска "плаваща бензиностанция" отново е на позиция пред българския бряг

След прекъсване от няколко месеца руският танкер "Николай Великий" (Nikolay Velikiy), отново стои на рейд на границата на българското териториално море, където извършва офшорна търговия с корабно гориво. Това показа проверка на "Дневник".
Първата - от края на септември м.г. разкри, че заедно с друг танкер - "Николай Гамаюнов" (Nikolay Gamayunov) "Николай Великий" е стоял в продължение на месеци на позиция пред българския бряг. Тогава неофициална информация сочеше, че двата кораба са зареждали с гориво плавателни съдове, излизащи от пристанищата във Варна и Бургас. В края на миналата година обаче Финландия конфискува руски танкер, носещ на борда си шпионска апаратура, насочена срещу НАТО.
Повечето кораби на т.нар. руски сенчест флот за транспорт на петрол в нарушение на санкциите, наложени от Европейския съюз и Съединените щати са стари речни танкери без застраховки. Именно такъв беше танкерът "Волгонефт 212", който в средата на декември м.г. се разцепи край Керченския протока и мазутът, който се изля от него предизвика екологична катастрофа по руското крайбрежие. Съвсем различен е обаче случаят с "Николай Великий". Става дума малък, но относително нов и модерен - 6 хил. тонен петролен танкер. Според сайта за корабна информация Equasis той е построен през 2018 г. и плаващ под руски флаг.
Нови данни от системата Marinetraffic от края на януари показват, че "Николай Великий" отново е бил закотвен на позиция пред Северното Черноморие. |

Тези от предходната проверка на "Дневник" сочеха, че танкерът е пътувал редовно до пристанище Новоросийск, чийто петролен терминал има капацитет от 1.5 млн. барела на ден. След това той отново се е връщал на "стоянката" си пред Варна. Същото е правил и вторият кораб - "Николай Гамаюнов", но той е бил позициониран пред Бургас. Кораби, излизащи от двете пристанища са заставали до танкерите и са прекарвали там по няколко часа, очевидно за зареждане с гориво.
Според собственици на компании, обслужващи кораби в двете най-големи български пристанища, рисковото зареждане в открито море вероятно е мотивирано с дъмпингови цени, постигани, след като в цената не се начисляват данъци и акцизни такси. Според Андрей Делчев, председател на Българската газова и петролна асоциация става дума за "откровена контрабанда". Но пак според корабните агенти нито българските, нито румънските или турските институции, имащи отношение към търговията с петролни продукти в близост до териториалните им води, не са проявявали активност, въпреки, че отдавна били наясно със случващото се.

"Плаващи бензиностанции" пред български пристанища продават руско гориво на преминаващи кораби
Данни от късния следобед на 9 февруари т.г. показаха, че след поредно посещение в Новорусийск "Николай Великий" отново е поел курс на югозапад към българския бряг. Платформата Marinetraffic регистрира пътя на всеки кораб с плътна права линия. Когато тя е прекъсната, това означава, че корабът се е движил с изключена система за идентификация AIS, което го прави "невидим". Точно такъв е и случа с "Николай Великий". Част от маршрута му след напускането на Новорусийск е очертан именно с прекъсната линия, която свързва позицията, на която последно е бил засечен с актуалното му положение.
Къде точно е бил корабът през времето, когато се е движил без система за идентификация, няма как да бъде установено. |
А това означава, че (в конкретния случай) "Николай Великий", но и всеки друг кораб, осъществяващ офшорна търговия с руски петролни продукти или други дейности, би могъл да нарушава границите на българското териториално море, а след това отново незабелязано да ги напуска.

В отговор на въпроси, зададени от "Дневник" още в края на миналата година, от Агенция "Митници" заявиха, че контрол се осъществява "на всички плавателни съдове, които преминават през 12-милната зона (териториални води на България) и акостират на българските пристанища. Не са установени случаи на доставка на петролни продукти, предназначени за преработка или търговия, които да са били заредени от цитираните танкери".
Без отговори останаха въпросите, изпратени по същия повод до "Гранична полиция" и компанията "Лукойл Нефтохим бункер" - единствения доставчик на корабно гориво у нас.
Дали танкерът "Николай Великий" е "плаваща бензиностанция" или нещо повече - въпросите възникнаха, след като в последните дни на миналата година финландските власти извършиха проверка на руския танкер Eagle S, след което той беше конфискуван. При тази проверка на борда на гражданския плавателен съд бяха открити шпионско оборудване и лице, което не е било член на екипажа му.

Финландия мести "сивия" руски танкер, скъсал кабели, до брега
Според информацията, разпространена след проверката на финландските власти, руският танкер, за който се предполагаше, че е повредил подводен електрически кабел на 25 декември м.г., е бил оборудван със специализирани предавателни и приемни устройства. Те са били използвани за наблюдение на военноморските и военновъздушни дейности на НАТО.
"Плаващият под флага на Островите Кук Eagle S и плаващият под флага на Хондурас Swiftsea Rider бяха два от 26-те танкера, свързани с Русия, с непрозрачни структури на собственост, стигащи до трима свързани корабособственици, включително двама, санкционирани от правителството на Обединеното кралство преди в началото на м.г. за "подпомагане на военната машина на Путин", пише електронното издание lloydslist.com.