Задълбочава се "рецесията на демокрацията" в ЕС и България също е отговорна за това

На живо
Брифинг за учредяването на новата партия на Ахмед Доган

Задълбочава се "рецесията на демокрацията" в ЕС и България също е отговорна за това

Пет държави в Европейския съюз са в група, в която властите умишлено и системно полагат усилия за отслабване върховенството на закона във всички сфери. Това включва очернящи кампании и множество закони, политики и ограничения във финансирането, които сериозно подкопават законността. Те са наречени "разрушителки" на демокрацията в Европа и една от тях е България.
Това е заключението на годишния анализ за 2024 г. на 43 организации за правата на човека от 21 държави членки на ЕС, който е смятан за авторитетен отговор на неправителствения сектор на доклада на Европейската комисия за върховенството на закона. Заключенията в него ще залегнат в докладите на местните правозащитни организации при редовните посещения на Комисията в 27-те държави през при подготовката на тазгодишния ѝ доклад, обикновено публикуван през юни или юли.
Участващите от българска страна са Антикорупционният фонд и Българският хелзинкски комитет. Докладът заема повече от хиляда страници, а частта за България - близо 40.
Повечето констатации за България не са непознати за българските граждани, институции и политици. Те дават основание на обединението Съюз за граждански свободи за Европа (известен накратко като Liberties) да постави страната в компанията на "резрушителите" Словакия, Хърватия, Румъния и Италия.
  • Унгария, наречена "най-слабото звено", е сама в последната категория, защото "демократичните стандарти са деградирали до такава степен, че [ако беше страна кандидат за членство в ЕС], нямаше да бъде допусната". "Унгарското правителство продължава да прилага закони, оспорени от Европейската комисия, участва в множество кампании срещу правозащитни организации и подкопава ЕС отвътре", се казва в съобщението по повод публикуването на доклада.
  • Челната група с най-добри постижения е малка - само Естония и Чехия заради системните и и нацелени действия, а Полша за малко не попада тук, защото полага усилия, но не ѝ достига устойчив резултат от възстановяването на върховенството на закона (особено независимостта на правораздаването и медийния плурализъм) след 8 години управление на "Право и справедливост".
Авторите не са съставяли някаква класация, рейтинг или индекс за върховенството на закона. В една или друга степен всяка от страните членки е спомената в отделните проблемни области: независимост на съдебната власт, корупция, гражданско общество, човешки права, механизмите за взаимен контрол и възпиране, свобода на медиите.
Според анализа България влошава показателите си в борба с корупцията, механизмите за взаимен контрол и възпиране и влиянието на гражданския сектор, и показва застой в съдебната система, свободата на медиите и защитата на човешките права.

Основни констатации за България

Докладите за отделните страни са съставени от национални членове на Liberties и партньорски организации на основата на обща структура, разработена от организацията, като се вземат предвид приоритетните области и показатели, определени от Европейския съюз, за да стане доколкото по-лесно част от обществената консултация на Европейската комисия и нейния годишен доклад за върховенството на закона.
Задълбочава се "рецесията на демокрацията" в ЕС и България също е отговорна за това
Получената информация е достатъчно представителна, за да даде точна индикация за траекторията на върховенството на закона и демокрацията както в конкретната страна, така и в ЕС. Ето основните констатации за България (конкретните препоръки по тях са в дъното на текста - бел.ред.):
  • Съдебна система: Няма напредък в създаването на независим механизъм за отчетност на главния прокурор и неговите заместници, нито в промяната на състава на Висшия съдебен съвет. Въпреки законодателните инициативи, съдебната система остава нефункционална, а случаи на корупция сред високопоставени политици не водят до наказателна отговорност.
  • Антикорупционна рамка: Антикорупционните институции се използват за атаки срещу политически и бизнес опоненти, вместо за реална борба с корупцията. Разследвания, съдебни процеси и осъдителни присъди по случаи на корупция сред високите етажи на властта остават невъзможни в настоящата политическа среда.
  • Медийна среда и свобода на медиите: Политическата нестабилност блокира регулаторните промени в медийния сектор, което води до застой. Миналогодишната препоръка на Съвета на Европа за осигуряване на прозрачност при разпределението на държавната реклама остава неизпълнена.
  • Разделение на властите: Механизмите за взаимен контрол и възпиране и в трите власти са сериозно нарушени. Заради политически договорки и пазарлъци, множество длъжности в ключови институции остават незаети или се заемат от личности в пресрочен мандат. В началото на 2025 г. беше сформирано правителство, включващо както утвърдени, така и нововъзникващи популистки политически партии, което поражда очаквания за поставяне на партийните интереси над обществения интерес в управлението.
  • Гражданско общество: Нов закон срещу "пропагандата и популяризирането на нетрадиционна сексуална ориентация" ограничи достъпа на НПО до училищата. Направени бяха и опити за прокарване на закон за регистрация на активни граждани като "чуждестранни агенти" и регулирането на застъпническата дейност на гражданския сектор.
  • Пренебрегване на задълженията по правата на човека и други системни проблеми, засягащи върховенството на правото: България не прилага ключови решения на ЕСПЧ поради липса на стабилна правна рамка, която да задължава институциите да ги изпълняват. Отсъстват и конкретни санкции за неизпълнение на съдебните решения.
Платформа от карнавала в Дюселдорф на 3 март – Алис Вайдел, лидер на "Алтернатива за Германия", е изобразена като вещицата от "Хензел и Гретел", която подмамва избирателите с поръсена с бадеми курабийка във формата на нацистки кръст.
Reuters
Платформа от карнавала в Дюселдорф на 3 март – Алис Вайдел, лидер на "Алтернатива за Германия", е изобразена като вещицата от "Хензел и Гретел", която подмамва избирателите с поръсена с бадеми курабийка във формата на нацистки кръст.

Какви са тенденциите в Европа

Дори демокрации за пример като Белгия, Франция, Германия и Швеция показват изолирани, но тревожни спадове в някои аспекти, което създава риск от по-нататъшно понижаване на стандартите, посочват още авторите и наричат подобни държави "свличащите се". В групата на "стагнаторите" са поставени Гърция, Ирландия, Малта, Нидерландия и Испания, защото са в застой, или отбелязват минимален напредък в индикаторите за върховенство на правото.
Общата картина разкрива раздалечаване на лидери като скандинавските страни, Германия, Люксембург и Нидерландия, Ирландия и Естония, от една страна, и най-слабо представящите се, сред които е България, казват авторите. Тази тенденция е предизвикателство към интегритета на основоположните ценности на ЕС, допълват те.
Ето заключенията за ЕС като цяло:
  • Съдебните системи страдат от политическа намеса, недостатъчно финансиране и вмешателства в правораздаването, което подкопава тяхната независимост, качество и ефективност.
  • Борбата с корупцията е затруднена от липсата на прозрачност, слабото правоприлагане и неадекватната защита на подаващите сигнали, което руши доверието в правителствата.
  • Свободата на медиите остава застрашена, тъй като политическото влияние компрометира независимостта на регулаторните органи, а концентрацията на собственост потиска плурализма. Журналистите са изправени пред нарастващи заплахи и съдебни преследвания.
  • Механизмите за контрол и възпиране са допълнително отслабени от прекомерната употреба на ускорени законодателни процеси, политическата намеса в независимите институции и компрометираната честност на изборния процес, което ерозира демократичния контрол върху правителствата.
  • Гражданският сектор продължава да се свива, като широко разпространени кампании за очерняне насърчават правителствата да приемат рестриктивни закони, особено по отношение на правото на мирен протест и свободата на сдружаване.
  • Правата на човека са под все по-голям натиск заради по-строгите миграционни политики, неадекватната защита на уязвимите групи и нарастващата дискриминация и реч на омразата срещу малцинствата в целия регион.
"С нарастването на крайнодесния популизъм и отстъплението на демокрацията в САЩ, кризата на върховенството на правото в Европа се задълбочава. Засилващото се влияние на крайната десница заплашва единството на Евросъюза, докато войната на Русия в Украйна и бързо променящите се трансатлантически отношения поставят на изпитание устойчивостта на съюза", коментира Балаж Денеш, изпълнителен директор на Liberties.
Основни системи като съдебната, контрола между властите, медиите и неправителствения сектор в ЕС все още защитават демокрацията и функционирането на върховенството на закона, се казва в доклада. Но бъдещето не изглежда оптимистично.
Базата данни PopuList, която обхваща годините от 1989 до 2022 г., демонстрира постоянен ръст в подкрепата за популистки, крайнодесни и крайно леви партии от 1989 г. насам, със значителен скок през 2015 г., който продължава. До 2019 г. подкрепата за популистки и радикални политически партии в европейските страни достигна 30%, като тази тенденция се увеличи допълнително през 2022 г. Данните показват, че по-голямата част от тази подкрепа отива за популистки и крайнодесни партии.
Дял от гласовете на парламентарни избори, спечелени от популистки партии от различни части на политическия спектър.
Дял от гласовете на парламентарни избори, спечелени от популистки партии от различни части на политическия спектър.
"Силата и устойчивостта на Европа се крие в нейната сила като обединен съюз, но евроскептичните и ултранационалистическите крайнодесни партии заплашват сътрудничеството", се казва още в съобщението. "Необходимостта от силно лидерство на ниво ЕС е по-голяма от всякога. Възстановяването на общественото доверие в институциите на ЕС, насърчаването на ефективното сътрудничество между държавите членки и гарантирането на зачитане на ценностите на ЕС разчита на стабилно върховенство на закона."

Какви са препоръките за България

"Въпреки множеството поправки в законодателството, нито една от тях не доведе нито до независим механизъм за търсене на отговорност на главния прокурори или неговите заместници, нито промяна в съставянето на Висшия съдебен съвет", описва докладът на Liberties. Изброява се също, че нито един публично обсъждан случай на корупция сред политици не е стигнал до съд и че в сегашната ситуация това е невъзможно да се случи.
Говори са това как в една превзета държава "рамката за борба с корупцията не се използва по предназначение, а е инструмент срещу политически и бизнес опоненти на фактическите господари на държавните институции" в името на политическа и икономическа изгода. "След период на относително затишие има значително увеличение на подобни институционални атаки."
В медийната среда цари стагнация, разделението на властите е компрометирано от това, че над 20 регулатора и агенции са с ръководство с изтекъл мандат, две са със съкратен и на една за пръв път ще се избира такова.
Задълбочава се "рецесията на демокрацията" в ЕС и България също е отговорна за това
Ето конкретните препоръки:
За съдебната система:
  • Своевременно парламентът да проведе прозрачна процедура за нови членове на Висшия съдебен съвет, разработена чрез интензивен диалог и сътрудничество с гражданското общество.
  • Парламентът да проведе процедура за избор на нови инспектори в Инспектората на Висшия съдебен съвет.
  • Парламентът да промени реда за избор на главен прокурор от Висшия съдебен съвет. Тази процедура трябва да позволява номинации от неправителствени институции като Националната адвокатска колегия, както и самономиниране от магистрати и следва да се развива чрез интензивен диалог и сътрудничество с национални и наднационални професионални организации и висшите юридически факултети на университетите.
  • Парламентът да продължи работата на временната парламентарна комисия за търговията с влияние в съдебната система
За рамката за борба с корупцията:
  • Юридическите факултети и Националният институт на правосъдието (институцията за обучение на съдии и прокурори) трябва да насърчат фундаментална промяна чрез еволюцията на професионалния етос и политическа култура в начина, по който се упражнява публичната власт в България.
  • Правителството трябва да започне цялостна реформа на системата на наказателното правосъдие, по-специално по отношение на структурата на Висшия съдебен съвет и да въведе по-добри критерии за подбор на неговите членове; реформа на прокуратурата, включително нейното ръководство, структура и форми на външен контрол; и реформиране на правилата на наказателния процес и материалното наказателно право.
  • Насърчаване на цялостна реформа на Антикорупционната комисия, включително нейното ръководство, правомощия и форми на външен контрол.
За медийната среда и свобода:
  • Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) трябва стриктно да прилага антитръстовото законодателство на телевизионния пазар и да се справи със свръхконцентрацията на медийния пазар
  • Парламентът трябва да реформира Закона за радиото и телевизията, за да гарантира независимостта на българските обществени медии. Деполитизираното финансиране, реформите в управлението и единната структура ще намалят неефективността, ще насърчат иновациите и ще обслужват по-добре обществения интерес в конкурентна цифрова среда.
  • Парламентът трябва да преструктурира обществените медии, за да консолидира ресурсите, да елиминира излишъците и да обедини стратегията за съдържание. Реформите трябва да дадат приоритет на политическата независимост, устойчивото финансиране и цифровата трансформация, за да насърчат плурализма на медиите и да засилят демократичната им роля.
За механизмите за контрол и възпиране:
  • Парламентът трябва своевременно да започне прозрачни парламентарни процедури за избор на нов омбудсман.
  • Парламентът да въведе вътрешни правила за спазване на разпоредбите за обществени консултации на Закона за нормативните актове и да възлага междинни доклади за оценка на въздействието на промените в законодателството, внесени между неговите четения.
За гражданското общество:
  • Парламентът трябва да гласува против Закона за регистрация на чуждестранни агенти и всички проекти на Закона за публичност на лобирането трябва да бъдат преразгледани, за да се балансират целите за прозрачност с гаранции срещу обременителни изисквания, които биха могли да задушат застъпничеството или да окажат непропорционално въздействие върху организациите на гражданското общество.
  • Министерството на правосъдието да даде указания на Агенцията по вписванията за изпълнението на решенията на ЕСПЧ във връзка с регистриране на сдружения.
  • Министерството на образованието трябва да установи ясни механизми за противодействие на клеветнически кампании срещу LGBTQIA+ организации и други уязвими групи, включително прилагане на антидискриминационните закони и насърчаване на общественото съзнание за положителната роля на ОГО в образованието и общественото развитие.
За човешките права:
  • Правителството трябва да предприеме стъпки за въвеждане на по-строги правни мерки за изпълнение на решенията на ЕСПЧ, които обвързват всички институции и частни участници.
  • Правителството да предприеме мерки за отмяна на дискриминационните промени в Закона за предучилищното и училищното образование, осигуряващи достъп на гражданското общество до училищата.
  • Парламентът да не приема промени в Закона за вероизповеданията от 2002 г.