Опозицията видя корупция в пътната агенция, премиерът настоя да сигнализират прокуратурата

Корупция за 1.5 млрд. лева видяха депутатите от "Продължаваме промяната - Демократична България" Кирил Петков и Андрей Цеков в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Повод за твърдението им стана пуснатата вчера последна и най-скъпа поръчка за изграждане на пътя Русе - Велико Търново. Тя е на стойност около 3.6 млрд. лева, като с парите трябва да се построят 60 км от бъдещата магистрала. Това прави по над 50 млн. лева на километър.
След изказването на народните представители в кулоарите на парламента последва и реакция от управляващите. Преди началото на заседанието на Министерския съвет премиерът Росен Желязков настоя всички доказателства за корупция да бъдат изпратени в прокуратурата, за да е сигурно, че това не са празни приказки.

Пътната агенция пусна последната и най-скъпа поръчка за Русе - Велико Търново
"В края на 2022 г. беше сключен договор за 1.5 млрд. лв. за изграждането на първия участък на тази магистрала от 76 км. Дори да приемем, че съществува инфлация, тази инфлация по данни на НСИ в себестойността на пътностроителните обекти за този период е не повече от 30%, което означава, че една реалистична стойност на новата магистрала би следвало да бъде около 25-26 млн. лв., а не 50 млн. лв. на километър", каза бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков.
По неговите изчисления се получава 24 млн. лв. корупционна надбавка на километър, което той пресметна на "близо 1.5 млрд. лв. пари на българските данъкоплатци, които ще бъдат разходвани по непрозрачен начин".
Кирил Петков настоя регионалният министър Иван Иванов и премиерът Росен Желязков веднага да влязат на проверка в АПИ, защото "не може да има магистрала, която се удвоява в цена само за 2 години". По думите му това е абсурдно.

Парите за магистрала между Велико Търново и Русе не стигат и ще трябват още от бюджета
Цеков даде и предложение какво да направят управляващите. Според него правителството трябва да възложи само проектирането на пътя, след което да бъде изготвен подробен технически проект и на базата на количествените сметки по този проект да бъде проведена поръчка за възлагане на строителството.
Скъпо е, защото теренът е труден
Росен Желязков подчерта в началото на заседанието на кабинета, че този проект е от изключителна важност за страната. Той обясни, че правителството ще разсее всички опити за манипулации, и призова за повече конкретика от Петков и Цеков.
"Нека в рамките на днешния ден да предоставят необходимите факти, с които твърдят, че разполагат, на прокуратурата. В противен случай това е форма на политическа дезинформация и манипулация, която единствено цели оправдаване на поведението на опозицията в лицето на "Продължаваме промяната - Демократична България" спрямо приемането и гласуването на държавния бюджет", заяви Желязков.
След това той даде думата на регионалния министър Иван Иванов, който уточни, че е заварил проекта за магистрала между Русе и Велико Търново. По него са работили няколко кабинета и той се заел да го придвижи. Иванов обясни и по-високата цена.
"Това е един от най-сложните участъци за строителство в тази част на Дунавската равнина. Ще се изграждат три тунела с обща дължина над 2 км, няколко моста с височина на стълбовете над 30 м, обща дължина на виадуктите 9 км, заложено е строителство на подлези и надлези, подпорни и укрепителни стени, дълбоки изкопи и високи насипи, тъй като Дунавската равнина е с предимно льосови почви и сложен терен. Това е участък, изпълнен с изключително много съоръжения, чиито строителство е изключително скъпо", посочи той.
По думите му за всички е ясно, че със забавянето във времето цените се повишават. Даде за пример Румъния, където направил справка за наскоро пуснат търг, който определя цена за км от 55 до 78 млн. лева без ДДС.
Премиерът да се еманципира
Последва нов коментар от Петков и Цеков. Според съпредседателя на "Продължаваме промяната - Демократична България" премиерът трябва да покаже твърдост.
"Сега е моментът Росен Желязков да каже твърдо не на предложението на АПИ, защото ще е нормално да откраднат половината магистрала. Ако Бойко Борисов и Делян Пеевски му предлагат такива схеми и той се чувства задължен, това е моментът да се еманципира", каза Петков.
"Желязков стана защитник на непрозрачни схеми за разпределяна на пари. Сега поръчката се обявява по критерий 40% оценка на техническото предложение, което е кой е написал най-доброто есе как ще построи една магистрала. 60% от критерия е цена", уточни Цеков.