Прокурор оневини напълно шофьор (полицай), блъснал момче на пешеходна пътека в София

Прокурор оневини напълно шофьор (полицай), блъснал момче на пешеходна пътека в София

Прокурор оневини напълно шофьор (полицай), блъснал момче на пешеходна пътека в София
Водач, блъснал момче при пресичане на пешеходна пътека, е напълно оневинен. Вината била изцяло на пешеходеца, защото минал бързо и прекалено близо пред идващата кола и шофьорът нямало как да предотврати удара. Това е заключението на прокурора Явор Начев от Софийска районна прокуратура, с което прекратява досъдебното производство.
Инцидентът, за който "Дневник" писа, е станал на 29 ноември 2023 г. привечер на бул. "Александър Малинов" при завой надясно в посока Академията на МВР, като не е отразен в бюлетина на СДВР. Водачът е полицейският служител А.Я., който тогава не е бил на работа.
Колата удря 15-годишният ученик Кирил Хаджиин и го отхвърля напред. Кракът му е счупен, последват две операции в "Пирогов" с поставяне на метални импланти. Това е средна телесна повреда, за която при вина Наказателният кодекс предвижда до три години лишаване от свобода или пробация. В тези случаи задължително се образува досъдебно производство, за да се съберат данни и факти кой от участниците в произшествието доколко е виновен. След това прокурорът внася обвинителен акт в съда.
"Прокурорът прекрати досъдебното производство, защото смята, че по разследването има достатъчно данни да се заключи, че момчето е изцяло виновно и водачът на колата няма никаква вина", обясни адвокат Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи за "Дневник".

Съдът върна случая за допълнително разследване

Тодоров обжалва в съда прекратяването на досъдебното производство и поиска нова автотехническа експертиза, както и друга - да възстанови видеозаписа на катастрофата.
Камерите на кръстовището заснели всичко, но предоставеният запис бил унищожен, защото носителят - компактдиск се оказал счупен, като никой не дава обяснение как е станало това.
Софийският районен съд прие доводите на адвокат Тодоров, добави свои и отмени постановлението на прокурора Начев. От него е изискано да доразследва инцидента и да изясни редица въпроси."С видеозапис всичко ще е ясно - на какво разстояние излиза детето пред автомобила и каква точно е скоростта на колата, както и как, и кога реагира водачът. Но запис няма", вдига рамене адвокат Тодоров.
Като го няма, на назначеното вещо лице се налага да установи скоростта по сложен начин - ниво на сцепление с настилката, вид на колата, степен на увреждане на блъснатия от удара. Вещото лице, изготвило автотехническата експертиза, е бивш полицай по думите на Тодоров. По спорен начин е направено изчислението, че скоростта на автомобила на полицая при удара е била "около 24 км/ч при разрешени 50 км/ч".
"Експертизата твърди, че няма оставени следи от спирачен път, а в протокола, изготвен веднага след ПТП-то, са описани спирачни следи. Те са снимани и са приложени", недоумява Тодоров.

Защо е важно има ли спирачни следи

Следите са важни, защото когато се изчисли, че ударът например е станал с 20 км/ч, а има 2 м спирачни следи, се разбира, че колата се е движела с 50 км/ч, шофьорът е натиснал спирачките и удря пешеходецът, но вече с 20 км/ч.
В случая експертизата твърди, че няма спирачни следи, а ударът е станал с 24 км/ч, значи водачът не е карал с по-висока скорост, която може да бъде преценена като несъобразена.
Карта, на която с червен Х е мястото на произшествието, а с жълта стрелка - посоката на движение на момчето.
Карта, на която с червен Х е мястото на произшествието, а с жълта стрелка - посоката на движение на момчето.
Има и друг детайл в постановлението, оневиняващо изцяло водача - прокурорът никъде не отбелязва, че ученикът е блъснат на място за пресичане. То не е тип зебра, но е със скосени бордюри и тактилни плочи, характерни за тези места. Законът за движение по пътищата (ЗдвП), параграф 6, т.54 изрично посочва, че пешеходната пътека може и да "не е очертана с пътна маркировка или сигнализирана с пътни знаци. На кръстовищата пешеходните пътеки са продълженията на тротоарите върху платното за движение."
"В прокурорското постановление никъде не се казва, че момчето е пресякло на място, където не трябва да се пресича. Казва се, обаче, че е влязло в т.нар."опасна зона" пред автомобила, а не че не е трябвало да пресича там", коментира Тодоров.

Що е то "опасна зона" пред колата

"Опасната зона" е разстоянието, нужно на колата да спре при възникнала опасност. Тя зависи от настилката и скоростта на автомобила - колкото е по-висока, толкова и опасната зона е по-дълга. Според експертизата ученикът бил излязъл само на 3 до 5 м пред колата, а неговата "опасна зона" е била 13 м според възприетата от вещото лице скорост от 24 км/ч и затова въпреки ниската скорост и "незабавната реакция на водача" прокурорът заключил, че сблъсъкът е бил неизбежен.
Дали е изскочил толкова близо пред нея? И от какво разстояние предварително шофьорът е могъл да види, че момчето се е насочило да пресича при положение, че мястото на инцидента е добре осветено вечер, няма храсти или паркирали коли.
Адв.Тодоров поставя и тези въпроси пред Районния съд и посочва, че в Закона за движение по пътищата изрично е вписано, че водачите трябва да са особено внимателни при пешеходци деца, възрастни и хора с увреждания.
Прокурорът има право да обжалва определението на Софийския районен съд, което връща всичко за доразследване, пред по-горната инстанция - Софийския градски съд. Ако това стане, всичко по този инцидент ще бъде гледано от него.
"Синът ми като излиза от подлеза, видял, че се задава автобуса и се забързал без да забележи, че идва кола, но колко наблизо е била и могла ли е да спре? Кирчо сигурно има вина, но е несправедливо да се опитват да му припишат 100% вина. Чувството за несправедливост остава и в момчето ни. Пита "Как така само аз съм виновен?". Дори се притесняваше, че ще го накажат за всичко това", разказа пред "Дневник" майката Лора Варийска-Хаджиина.
Мястото на катастрофата е добре осветено и няма храсти и паркирали коли, които да пречат на видимостта на водача.
Мястото на катастрофата е добре осветено и няма храсти и паркирали коли, които да пречат на видимостта на водача.