Депутатите решиха да намалят максималната скорост по магистралите

Депутатите решиха да намалят максималната скорост по магистралите

Депутатите решиха да намалят максималната скорост по магистралите
Намаляване на скоростта по магистралите от 140 км/ч на 130 км/ч. Измерване на средна скорост на движение чрез камерите на тол системата. Задължителен придружител при 17-годишни водачи за категория B. Засилено видеонаблюдение с общински камери, които да следят за нарушения, а глобите от тях да отиват в бюджета на общината, в която са извършени те.
Това предвиждат част от промените в Закона за движение по пътищата, които бяха приети на първо четене в парламента. Депутатите забързаха работата по общо шестте законопроекта след тежката катастрофа край Телиш, в която загина 12-годишната Сияна Попова. В средата на седмицата всички те бяха гласувани единодушно от ресорната парламентарна комисия с уточнение, че текстовете ще бъдат прецизирани между първо и второ четене. Това беше заявено и днес от всички парламентарни групи.
Единствено предложенията на "Възраждане" не получиха подкрепа. За тях гласуваха депутатите на прокремълската партия, БСП, ДПС-ДПС, "Има такъв народ", МЕЧ, един народен представител от ГЕРБ и седем от "Продължаваме промяната - Демократична България". 12 гласа не достигнаха на "Възраждане", за да минат и техните предложения.
Промените в закона, предложени от Министерския съвет, ГЕРБ и поотделно от Божидар Божанов и Явор Божанков от "Продължаваме промяната - Демократична България" бяха приети, но без подкрепата на "Възраждане". "ДПС - Ново начало" на Делян Пеевски не подкрепи идеите на Божанов и Божанков, а най-много критики към тях изказаха народните представители на прокремълската партия.
В изказванията си по време на дебата депутатите често уточняваха, че е нужна подкрепа за промените, за да могат те да се задвижат възможно най-бързо. Повечето от народните представители уточниха, че парламентарните им групи ще направят предложения за прецизиране на текстовете между първо и второ четене.
Максималната скорост по магистралите е намалена с 10 км/ч до 130 км/ч. Според депутата от "ДПС - Ново начало" Калин Стоянов това е резонна мярка, тъй като пътищата в страната не са в добро състояние. Той даде за пример съседни на България държави, където тази скорост е 110-120 км/ч. Като допълнителна мярка той предложи за определени нарушения да се взима за няколко месеца книжката, тъй като глобите не притесняват всеки от водачите.
Едно от приетите предложения предвижда именно подобна санкция. При установяване на шофиране с над 40 км/ч над допустимата скорост в градска среда и над 50 км/ч в извънградска книжката да бъде отнета за 2 месеца.
Въвеждането на ограничения за средната скорост чрез камерите на тол системата е мярка, от която се очаква да има сериозен ефект върху намаляването на скоростта и нарушенията. Приетото предложение обаче предизвика дебат как ще се осъществява.
От "Възраждане" попитаха дали ще е възможно да се глобява шофьор два пъти за едно и също нарушение или да не се глоби, ако е извършил такова. Той даде за пример засичането на средна скорост в участък от някоя магистрала. Ако в този участък има стационарна или мобилна камера за скорост и тя отчете превишена скорост, но средната не е превишена. Чуха се и мнения, че със средната скорост изпреварванията ще станат много по-трудни, тъй като някой ще развие по-висока скорост по време на маневрата и след това ще трябва да намали, за да влезе в нормите.
В проекта на Министерския съвет е заложено въвеждане на задължителен придружител при 17-годишни шофьори. Идеята не срещна много подкрепа, защото една от хипотезите е, че придружителят има книжка от 20 години, но до момента да е изминал 200 км зад волана. Някои депутати заговориха и за това, че придружителите също трябва да носят отговорност, ако се случи произшествие на пътя.
Като дългогодишен кмет на София Йорданка Фандъкова (ГЕРБ) защити идеята на партията си за активно включване на общинските камери в следенето за пътни нарушения. Предвижда се 70% от събраните средства от такива глоби да отиват в бюджета на общината, където е установено нарушението. Парите от глобите пък ще се използват за "инфраструктурни и технологични мерки".
"В София има 700 общински камери и поне половината могат много бързо да бъдат пригодени да измерват скорост. Трябва да има възможност да се връчват глоби и от служители на общината при извършване на друг тип услуги", допълни Фандъкова.
Сред идеите на "Възраждане", които не бяха приети, имаше такава, свързана с електрическите тротинетки. От прокремълската партия искаха всички превозни средства с мощност до 25 км/ч и 500 вата да се разглеждат като велосипеди, а всички останали като моторно превозно средство. Така те задължително ще трябва да се движат по пътните настилки.
Приетите предложения на Явор Божанков пък бях свързани с големия брой фалшиво положителни тестове за наркотици. Той настоява при установена с проба употреба на наркотични вещества да не се налагат толкова тежки наказания, защото положителният тест може да се дължи на лекарства. Според него в тези случаи книжката трябва да се отнема до 72 часа , а не до 18 месеца. Освен това регистрацията на автомобила не трябвало да се заличава.