Срещу 118 дка на брега във Варна държавата е пропуснала ползи за милиони

На живо
Заседанието на Народното събрание

Срещу 118 дка на брега във Варна държавата е пропуснала ползи за милиони

Крайбрежната зона във Варна, известна като Алея Първа, в която до 2010 г. "Холдинг Варна" е трябвало да реализира инвестиция в размер на 73.1 млн. лв.
Крайбрежната зона във Варна, известна като Алея Първа, в която до 2010 г. "Холдинг Варна" е трябвало да реализира инвестиция в размер на 73.1 млн. лв.
В продължение на 18 години държавата не е преценила за необходимо да потърси сметка за обещана, но нереализирана инвестиция в размер на над 73 млн. лв., срещу която е продала на цени поне три пъти под пазарните 118 дка терени на морския бряг. Това се разбира от съдържанието на документ, наречен "Инвестиционен план за инвестиция в проекта Алея Първа". На основание на този план дружеството - инвеститор е получило от Българската агенция за инвестиции сертификат за инвестиция първи клас, а срокът за реализирането й в рамките на три години е изтекъл през септември 2010 г.
От страна на инвеститора не е било поискано удължаване на сертификата и още през лятото на 2010 г., Българската агенция за инвестиции е имала всички законови основания да поиска разваляне на сделката с дружеството "Холдинг Варна" АД за покупка на държавни имоти, направена като "насърчителна мярка".
По неизвестни причини това не се е случило, а проектът "Алея Първа" не е реализиран и до днес.
Инвестиционният план на проекта "Алея Първа" съдържа 13 раздела, в които подробно са описани неговата концепция, цели и параметри, размерът на инвестицията и етапите за реализацията й (в рамките на три години), броят работни места, които ще бъдат разкрити и т.н. Той е подписан на 27 юли 2007 г. от тогавашните съизпълнителните директори на компанията "Холдинг Варна" Таня Парушева и Милчо Близнаков. Документът беше предоставен на "Дневник" от народния представител Стела Николова ("Продължаваме промяната - Демократична България").

50 евро на кв. м. на първа линия до морето

Издаденият на "Холдинг Варна" АД (част от бизнесгрупата около "Химимпорт" и "Централна кооперативна банка") сертификат за инвестиция първи клас позволи на тогавашния областен управител на Варненска област Христо Контров (ДПС) да продаде на компанията държавни терени на брега на морето по 50 евро за кв. м. Тази цена беше поне три пъти по-ниска от пазарната за подобни имоти във Варна през 2007 г. След това обаче с изключение на паркинг зона и укрепване на ската над нея "Холдинг Варна" АД не е реализирал инвестицията си в рамките на 3 години, както изисква Законът за насърчаване на инвестициите. А по-голямата част от терените са напълно занемарени в продължение на вече 18 години.
За да защити сертификата за инвеститор първи клас до юли 2010 г. "Холдинг Варна" е трябвало да изгради 12 обекта в зоната между стария варненски плаж и плажа под местността Салтанат - северната част на Морската градина.
"Инвестиционният проект предвижда изграждането на комплекс за предоставяне на широк кръг от обществени услуги, свързани с лечение, възстановяване и рехабилитация, квалификация на кадри за нуждите на туризма, организиране на местни и международни научни и бизнес презентации, семинари, симпозиуми и конгреси, предоставяне на условия за развитие на хидрологията и хидроложките проучвания на Черноморското крайбрежие, информационни услуги, развитие на морските спортове и туризма" - това е записано в плана.
Обещаната обща застроена площ на проекта е 30 хил. кв. м., върху които е трябвало да бъдат построени "11 самостоятелно обособени обекта, специализирани в предоставянето на услуги по обществено обслужване, отговарящи на международните стандарти и изисквания за това".

Обекти по приоритети

Уводната част на инвестиционният план съдържа и списък с "обекти по приоритети". Той включва техническа инфраструктура, международен и конгресен център, информационен център, център за обучение, квалификация и преквалификация, институт по хидрология, център за възстановяване и рехабилитация, рибарско селище, аквапарк, спортна база, паркинг зони и други атракциони". Всичко това е оценено на 73.1 млн. лв.
В т. III "Цели на проекта" сред всичко останало изрично е записана и следната: "Реализиране на инвестиция в срок от 3 години". Следващата т. IV включва "Времеви параметри на инвестиционния проект". Те са описани по следния начин: Първа година - период от м. октомври 2007 г. до м. септември 2008 г. Втора година - от м. октомври 2008 г. до септември 2009 и трета година - от октомври 2009 г. до септември 2010 г.
Една от ясно декларираните цели на проекта е той да бъде реализиран в рамките на три години. Този срок е изтекъл през септември 2010 г.
Една от ясно декларираните цели на проекта е той да бъде реализиран в рамките на три години. Този срок е изтекъл през септември 2010 г.
В друг раздел - "Времеви график на етапите" пише, че проектирането е трябвало да бъде извършено през 2007 - 2008г., строително монтажните работи и доставка на машини и оборудване от 2007 до 2010 г. а въвеждането в експлоатация на обектите от инвестиционния проект е трябвало да стане до септември 2010г.
Според времевия график на етапите за реализация на проекта "Алея Първа" неговото въвеждане в експлоатация е трябвало да стане най-късно до край на септември 2010 г.
Според времевия график на етапите за реализация на проекта "Алея Първа" неговото въвеждане в експлоатация е трябвало да стане най-късно до край на септември 2010 г.
Последната - т. XII от инвестиционния план за проекта "Алея Първа" е озаглавена "Ползи за българската държава". Сред тях са изброени следните: "повишаване дела на местните инвестиции, създаване на по-високи нива на заетост и доходност на местното население, създаване на нов облик на района, предоставящ висококачествени обществени услуги, изграждане имидж на района като атрактивна туристическа дестинация, подобряване на инфраструктурата на регионално и местно ниво, създаване на условия за научни изследвания и технологично развитие" и т.н. и т.н.
Към този момент всички тези "ползи за българската държава" изглеждат като пропуснати.
Ползите за българската държава, които след като проектът не е бил изпълнен в законоустановения срок очевидно са пропуснати.
Ползите за българската държава, които след като проектът не е бил изпълнен в законоустановения срок очевидно са пропуснати.

Пет акта за собственост набързо

Държавата продава на "Холдинг Варна" 118 дка на морския бряг във Варна, обособени в пет имота, през юни 2009 г. И в този случай обаче тя е била с "широко затворени очи" тъй като е продала "насърчителните терени" в последната от трите години, в рамките на които дружеството е трябвало да реализира върху тях инвестицията си от 73.1 млн. лв. Или с други думи - още тогава е било ясно, че тази инвестиция няма да бъде реализирана в рамките на предвидения от закона срок.
Става въпрос за пет държавни имота с предходен статут на изключителна държавна собственост, която не може да бъде продавана или отдавана под наем. Те обаче са били деактувани като частна собственост на държавата, което е направило възможно извършването на сделка с тях. Това е станало без задължителното според Закона за държавната собственост решение на Министерския съвет, а мотивите за това остават тайна и до днес. Всичко това се е случило в последните месеци от управлението на т.нар. "тройна коалиция" (НДСВ, БСП и ДПС), а самата сделка е осъществена през юни 2009 г. от тогавашния областен управител във Варна Христо Конторв (ДПС).
"По реда на Закона за насърчаване на инвестициите се насърчават инвестиции за придобиване на дълготрайни активи с цел създаване на ново или разширяване или модернизация на съществуващо производство на стоки и/или услуги, които създават работни места, и срокът за реализация на инвестициите е до три години", пише в становище на агенцията за инвестиции. От там уточняват също, че, инвестицията се приема за реализирана при изпълнение на инвестиционния план, в който се включва график за изпълнение за срок от 3 години.

Въпроси без отговор

Състоянието на петте вече частни имота край брега във Варна показва, че въпросният инвестиционен план не е бил изпълнен не само в предвидените от закона три години след придобиването им, но и до днес - 18 години по-късно. През цялото това време държавата в лицето на Българската агенция за инвестиции и варненската Областна администрация не е намерила за нужно да ревизира сделката с имотите си заради нереализираната инвестиция първи клас.
По този повод "Дневник" изпрати въпроси както до агенцията, така и до областния управител на Варненска област Андриана Андреева. В продължение на повече от две седмици, до приключването на работата по този текст, отговори от Българската агенция за инвестиции не бяха получени.
"Съгласно текста на Договор N2 3910/15.06.2009г (с "Холдинг Варна" АД, бел. авт.) изпълнението на инвестицията се отчита и контролира от Българска агенция за инвестиции, без да е вменено задължение тази информация да се предоставя и/или съхранява в Областна администрация Варна, гласи отговорът, получен от там.
На основание чл. 17 от същия договор всички спорове относно тълкуване, недействителност, изпълнение и неизпълнение или прекратяване, се предявяват от страните пред Арбитражен съд при Българска търговско-промишлена палата, съобразно Правилник за дела, основани на арбитражни споразумения. Това е правна възможност, предоставена само на страните по договора и не вменява задължение на областния управител за разваляне на договора.
"При сключване на договора са изпълнени особените изисквания на Закона за насърчаване на инвестициите и правилника за неговото прилагане. На основание на текста на Закона за насърчаване на инвестициите продажбата на недвижим имот - частна държавна собственост, по местонахождението на инвестицията, се извършва без провеждане на търг, след оценка и писмено съгласие на министъра на икономиката и министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Предвид цитираните разпоредби областният управител на област Варна няма задължението да извършва нарочни проверки по изпълнението на инвестиционния план", пише в отговорите на варненския областен управител Андриана Андреева.