След протеста на транспортните работници в София синдикатите готвят и национална стачка

Протестиращите синдикални членове в градския транспорт на София предупредиха, че започват да подготвят ефективна стачка, която се надяват да прерасне в национална. Днес исканията им за увеличаване на заплатите с 400 лв. от 1 април не бяха приети от Министерството на финансите и Столичната община.
Протестът започна рано сутринта с блокирането на ключови кръстовища като "Орлов мост", площад "Македония" и на бул. "Драган Цанков"и "Евлоги Георгиев".
Трите лъча на протестиращите се сляха пред финансовото министерство и блокираха ул. "Г. С. Раковски", а оттам продължиха към сградата на общината, където протестът за днес приключи.
Протестиращите обявиха, че дотук се стига, след като три срещи в Столичната община не са дали резултат, като е било предложено увеличение на заплатите едва със 100 лв. Работещите над 7000 души в системата обаче искат скок с 400 лв. на трудовите възнаграждения. Оперативното ръководство на общината обаче обмисля по-голямо увеличение на заплатите само на водачите (които са около 1000 души плюс около 250 незаети позиции), а не "на калпак". Зам.-кметът по финансите Иван Василев дойде при протестиращите и обясни, че ако се предприеме увеличение за всички поравно, финансовият ресурс позволява то да е в размер на 100 лв., с което синдикалистите не са съгласни.
Министерството препрати към местната власт със заявлението, че кметовете на общините носят отговорност за управлението на парите, предоставени им чрез бюджета за обществен превоз на пътници. Според министерството в техните правомощия е да определят размера на възнагражденията в общинските дружества, а в държавния бюджет парите по това перо са увеличени спрямо миналата година. Това обаче не е съвсем точно, доколкото ръководствата на общинските дружества се назначават от Общинския съвет, а не от кмета. Конкретно в София те бяха избрани от опозицията на кмета Васил Терзиев - т. нар. икономическо мнозинство в общинския съвет, формирано от ГЕРБ, БСП, отцепници от "Възраждане" и съветника от ВМРО.
"Кметовете на общините носят отговорност за управлението на средствата, предоставени им за обществен превоз на пътници. В правомощията на всеки кмет е да определя размера на възнагражденията в общинските дружества", се казва в съобщение на Министерството на финансите, разпространено след началото на протеста. |
Неудобства за гражданите
Протестът започна в 8 ч. сутринта с блокиране на трите кръстовища, които са възлови за придвижването в София. Трафикът на леки автомобили беше пренасочван от полицията по съседни улици, видя репортер на "Дневник". Шофьори на автобуси, идващи от "Дружба" и "Младост", предупреждаваха пътниците, че ще се отклонят от обичайния си маршрут преди "Орлов мост" и им предлагаха да преценят дали да слязат, или да продължат пътуването си. Стигна се и до "спирки по желание".
Метрото работеше, но протестиращите влязоха на спирка "Стадион "Васил Левски", придружени от полиция, и пропътуваха до спирка "Софийски университет". Ватманът със звуков сигнал изрази солидарност с действията на колегите си.

Протестиращите от градския транспорт блокираха три ключови кръстовища в София
Около 10 часа протестиращите се насочиха с шествие към Министерството на финансите и към Столичната община като блокираха движението по ул. "Г.С. Раковски" в района на министерството.

Зам.-кметът по финансите Иван Василев, който дойде при протестиращите при метростанция "Стадион Васил Левски", увери, че ще води диалог със синдикатите. Пред медиите той напомни, че в първата година от мандата на кмета Васил Терзиев заплатите бяха увеличени с 15% и е въведена бонусна система. Зам.-кметът каза, цитиран от БТА, че е възможно да се направи "целево увеличение там, където е необходимо при шофьорите". При увеличение за всички поравно парите ще стигнат за 100 лв. на човек, поясни той и добави, че за да бъдат изпълнени синдикалните искани, е нужно съдействие от държавата.

Министерството изпреварващо разясни, че в Закона за държавния бюджет за 2025 г., приет през март, разчетените общо средства за субсидии и компенсации са в размер на 522.3 млн. лв., като е осигурен ръст от 106.5 млн. лв. спрямо закона за 2024 година. За субсидии за Столична община за вътрешноградски транспорт са осигурени 106 млн. лв. или ръст от 17 млн. лв. спрямо 2024 г. За субсидии за превоз на пътници по
нерентабилни автобусни линии, за всички останали общини без Столична община, във вътрешноградския и транспорта в планински и други райони са осигурени 122 млн. лв. или ръст от 23 млн. лв. спрямо 2024 г. За компенсации на намалените цени за пътуване за всички общини, в т.ч. за транспорт на деца и ученици са осигурени 294.3 млн. лв., което представлява ръст от 66.5 млн. лв. спрямо ЗДБРБ за 2024 г., сочи справката на министерството.
"В правомощията на кмета на съответната община е да предприеме необходимите действия за финансиране на всички видове дейности на територията на общината за 2025 г. В допълнение, с разпоредбата на чл. 91 ал. 2 от ЗДБРБ за 2025 г. е предвидена възможността неусвоените към 31 декември 2024 г. средства по бюджетите на общините за финансиране на държавните дейности, с изключение на тези във функция "Образование", да се разходват по решение на общинския съвет за делегираните от държавата дейности във всички функции, ако това не противоречи на условията, определени в нормативния акт, с който са одобрени. По отчетни данни към 31.12.2024 г. само за Столична община са отчетени общо налични средства в размер на 283.6 млн. лв.", информира ръководеното от Теменужка Петкова (ГЕРБ) ведомство.