"Голямото обезопасяване" на опасни пътища се оказа от под 6 километра

Точно 5.6 километра пътища. Толкова се оказа общата дължина на 36-те участъка с концентрация на катастрофи, които Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) показа миналата седмица заедно с план за спешно обезопасяване.
Опасните пътни отсечки се намират в 17 от общо 28-те области в страната (карта с всички 36 точки вижте по-долу в текста). Те бяха оповестени дни след смъртта на 12-годишната Сияна Попова, когато правителството анонсира план с 37 мерки, с които да постигне целта си за намаляване с 20% жертвите и пострадалите в катастрофи. За всяка от 36-те отсечки е посочен краен срок за обезопасяване. Времевата рамка варира между 30 май и 15 август, като в неделя регионалният министър Иван Иванов заяви по Би Ти Ви, че "ако след 15-ти август има необезопасена отсечка, ще падат глави".
За повечето от обявените като критични участъци мерките за обезопасяване се състоят в козметични ремонти, показва детайлна справка в предписанията на АПИ. Само за 12 от отсечките с концентрация на ПТП, с обща дължина 1450 метра, е предвиден ремонт на пътната настилка с цел отстраняване на неравности и пукнатини.
Обезопасяването на критичните пътни участъци е тема, която периодично се повдига през годините. Едно от последните действия със значими резултати в тази посока беше поставянето на разделителни колчета в Кресненското дефиле през лятото на 2022 г. През юли 2023 г. министърът на регионалното развитие в кабинета "Денков" Андрей Цеков прекрати обявените от служебното правителство на Гълъб Донев процедури за пътно поддържане, след като одит установи предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства. Търговете, обявени по време на редовния кабинет впоследствие, бяха прекратени през декември 2023 г. защото не бяха получени оферти или всички заявления за участие са били отхвърлени. Едва в края на миналата година си пристъпи към сключване на нови договори.

След последната ваканция на едно дете: как реагираха институциите за пътя край Телиш
"Дневник" зададе въпроси на АПИ кой ще извършва обезопасяването на посочените 36 опасни участъци, колко ще струва това и откъде ще дойдат средствата. До излизането на публикацията отговори не бяха получени. В началото на миналата седмица обаче премиерът Росен Желязков каза, че ремонтите ще се възлагат на фирмите, с които от 2022 г. има сключени договори за пътна поддръжка.
Половината критични точки са на първокласни пътища
Общо 15 от опасните участъци, предвидени сега за ремонт и обезопасяване, са на първокласни пътища, които са и едни от най-натоварените, включително като част от международни транспортни коридори. Най-сериозно е положението по направлението Русе-Маказа (републикански път I-5), на който има шест отсечки с концентрации на катастрофи.
По пътя Видин-София-ГКПП Кулата (път I-1) те са 4. Два са участъците с концентрация на пътни произшествия по републикански път I-3 (Бяла - Ботевград) и по един на пътища I-7 (от ГКПП Силистра - Калараш до ГКПП Лесово - Хамзабейли), I-2 (Русе Варна) и I-4 (Ябланица - Белокопитово).
Единствено по първокласните пътища I-8 (от границата с Турция при Калотина, до границата с Турция при Малко Търново) и I-9 (от границата с Румъния при Дуранкулак, до границата с Турция при Малко Търново) няма идентифицирани опасни пътни участъци.
Кои са опасните участъци на магистрали
На магистрали от обезопасяване се нуждаят пет пътни участъка (четири на АМ "Тракия" и един на "Струма"). На "Тракия" фокусът е в две зони - около 26-ти и около 46-ти километър и в двете посоки. Те са известни с това, че при дъжд стават катастрофи, заради събирането на вода на пътната настилка и попадането на превозните средства в т.нар. "аквапланинг".
Генералното решение в такива случаи е основен ремонт, при който се коригира наклонът, така че водните потоци да отиват встрани от пътното платно. Сега за решаването на проблема от АПИ се предписва поставяне на знаци, че се влиза в участък с концентрация на пътнотранспортни произшествия и въвеждане на ограничаване на скоростта при дъжд до 90 км/ч.
Сред задачите, които трябва а се изпълнят до 30 юни, влизат също частични ремонти на пътната настилка за отстраняване на неравности и пукнатини, както и възстановяване и подмяна на повредените мантинели. Финалният щрих е освежаване на маркировката.
Как ще се обезопасяват опасните отсечки
Във всеки от участъците има няколко задължително повтарящи се предписания, които включват подмяна на стари или поставяне на нови пътни знаци - А40 "Внимание! Участък с концентрация на пътнотранспортни произшествия", подновяване на съществуващите знаци и поставяне на нови, при необходимост на жълто-зелен флуоресцентен светлоотразителен фон.

На места е предвидено поставяне на надлъжна шумна маркировка, която да засилва вниманието на водачите, възстановяване на мантинелите и маркировката и др. Малко са случаите, в които е предвидена промяна на организацията на движението, като например се забранява изпреварването, на път I-3 при км 130 в област Плевен. Максималната скорост се намалява в общо пет от 36-те участъка. На едно място, част от пътя Видин- Монтана, се изисква подсилване на мантинелите с такива от по-висок клас. Има и една отсечка - в района на катастрофата, в която загина 12-годишната Сияна Попова, където се иска поставяне на пласт, който повишава сцеплението.
Масово отсечките, които подлежат на подновяване, са с дължина 100 метра. Най-дългата е 600 м., като тя засяга кръговото кръстовище в началото на магистрала "Струма" при връзката със Софийския околовръстен път. Това е и мястото с най-много дейности за реализация - поставяне на нови пътни знаци "Внимание! Участък с концентрация на пътнотранспортни произшествия ", подмяна на пътните знаци и поставянето им на жълто-зелен флуоресцентен светлоотразителен фон, възстановяване и подмяна на всички мантинели в участъка, възстановяване на пътната маркировка, поставяне на напречна шумна маркировка на входовете на кръговото кръстовище и надлъжна шумна маркировка и възстановяване и поддръжка на осветителните тела в кръговото кръстовище. Трябва да се създаде и нова организация на движението за промяна на скоростните режими, с цел уеднаквяване на скоростта на навлизане в кръговото кръстовище.
Основни ремонти са нужни, но пари няма
В коментар по темата пред Би Ти Ви на 13 април министърът на регионалното развитие Иван Иванов каза, че някои от участъците се нуждаят от основни ремонти. Преди това да стане обаче трябва да бъдат одобрени документите за тях и да се изберат изпълнители. Не по-малък проблем е фактът, че няма осигурени средства за такива ремонти.
"Рехабилитацията на всички компрометирани пътни участъци в страната ще струва 35 млрд. лв.", изтъкна Иванов и допълни, че тази година за ремонти Пътната агенция разполага с бюджет от 1.28 млрд. лв.

Премиерът обеща, че няма да се пестят средства за обезопасяването на пътищата
Кой и как установява дали един път е опасен
Службите за контрол на Министерството на вътрешните работи са тези, които ежегодно установяват участъците, в които за последната година е имало концентрация на пътнотранспортни произшествия, според "Наредбата за процедурите за управление на безопасността на пътната инфраструктура". В нея е посочена и методика, по която даден път се определя като такъв с повишена концентрация на ПТП.
При преценката се вземат предвид дължината на участъка, интензивността на движение по него и настъпилите катастрофи. Указан е и минимален брой произшествия, след които даден участък се определя като такъв с концентрация на ПТП. Например, за участък с дължина 100 метра от път, по който минават средно 2 хил. моторни превозни средства дневно, минималният брой ПТП е три. За сравнение, за да бъде обявен за опасен участък също от 100 метра, но от път с интензивен трафик - от над 35 хил. моторни превозни средства дневно, на него следва да са станали пет и повече катастрофи.

Иван Иванов: Ще хвърчат глави, ако до 15 август не са обезопасени 36-те опасни участъка
Информацията за опасните пътища се подава към АПИ, Държавната агенция "Безопасност на движението" и кметовете на общини. Администрацията, която управлява съответния път, следва да утвърди краткосрочни и дългосрочни мерки за обезопасяването на участъците с концентрация на ПТП, а на всеки 6 месеца - да представя и доклад за изпълнението на тези мерки.
При необходимост от спешно обезопасяване на участък с концентрация на ПТП службите за контрол на МВР предоставят информация извън указаните срокове за предприемане на незабавни мерки, е записано още в наредбата.