"Предполагам заради кражбите на гориво": България има, но не използва GPS система за влаковете

"Предполагам заради кражбите на гориво": България има, но не използва GPS система за влаковете

"Предполагам заради кражбите на гориво": България има, но не използва GPS система за влаковете
България разполага с GPS система, с която да наблюдава движението на влаковете в страната, но не я използва. Това се разбра по време на пресконференция на министъра на транспорта Гроздан Караджов. На нея той представи мерките за безопасност на железопътния транспорт, които ведомството му е изготвило и започнало да прилага.
Караджов изрази учудването си, че чак сега е започнало внедряването на системата. Той не уточни от кога точно страната притежава такава GPS система, но изказа какви са неговите предположения защо не е правено нищо до момента.
"Истинска изненада беше за мен, че няма да се наложи да купуваме GPS, каквато искаме, защото просто имаме такава. Тя е изградена и не знам защо не функционира. С нея може да се мери нивото на горивото във влаковете и хваща кражби, ако започне да отчита, че в стационарно състояние на влака горивото намалява. Предполагам, че това е една от причините тя да не действа все още, но сега тече процесът по нейното вграждане", обясни Караджов.
Той потвърди, че обявените от него краткосрочни мерки малко след катастрофата между два товарни влака в началото на годината, при която загинаха двама души, а шестима бяха ранени, вече се прилагат. Сред тях са поставяне на камери на гари, спирки и в някои локомотиви. Също така ще се следи дали машинистите и диспечерите не са употребили алкохол или наркотици.
"Към края на април на 52 гари и 11 спирки са монтирани камери за наблюдение. Предстои това да се случи на още 162 гари, като вече е обявена обществена поръчка. Камери ще има и в старите локомотиви, като три от тях вече са оборудвани", добави Караджов.
Министърът каза още, че алкохолни имобилайзери с лицево разпознаване ще има в локомотивите и машинистите няма да могат да тръгват при положителен резултат. Ще има дрегери и за диспечерите, а на ръководителите на движението на влаковете ще се правят тестове за наркотици.
Той уточни, че целта е да бъдат наети още 44 инспектори по безопасността на жп транспорта. Докато това стане, министерството прави цялостно обучение на наличния състав.
"Ще увеличим образованието и обучението на други наши кадри, които са от години в системата, за да могат те да бъдат качени на ново ниво. Сами ще квалифицираме състава си", заяви Караджов.