Държавата се споразумя с екоактивистите: Магистрала "Струма" ще заобиколи Кресненското дефиле

Трасето на автомагистрала "Струма" все пак няма да минава през Кресненското дефиле, което е част от екомрежата "Натура 2000". След многогодишни съдебни дела държавата и природозащитниците са постигнали споразумение последният и най-проблемен участък от магистралата, която свързва България с Гърция, да заобиколи пролома.
Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) съобщи, че природозащитните организации са оттеглили жалбите и са прекратили делата, свързани с изграждането на последния участък от автомагистралата, която беше замисляно да е готова за олимпиадата в Атина през 2004 г.
Това е станало след споразумение между АПИ, Министерството на околната среда и водите, Районната инспекция по околна среда в Благоевград и членове на коалицията "Да спасим Кресненското дефиле". От Сдружението за дива природа "Балкани" потвърдиха споразумението, което позволява на агенцията да завърши проекта.
Постигнатата договореност включва трасето на магистралата да бъде преместено извън Кресненското дефиле. Предвижда се също международният път Е79, който сега минава оттам, да се запази, но като локален път и това да изведе интензивния трафик от защитената местност. Към момента АПИ изпълнява с приоритет Обхода на Кресна, чието строителство започва през септември 2024 г.
Ще бъде избран външен изпълнител, който да намери най-подходящото трасе извън дефилето. В процедурата ще бъде заложено условие, че предложената отсечка трябва да е в съответствие с екологичните норми и да запази видовете и местообитанията в защитените зони.

Екоминистерството разреши довършването на "Струма" извън Кресненското дефиле
В района на пролома се намират две зони от европейската мрежа от защитени зони "Натура 2000" - "Кресна" и "Кресна Илинденци". От пътната агенция поясняват, че решението е в съответствие с препоръката на Конвенцията на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания, известна като Бернската конвенция. Комитетът отправи препоръка към българските власти да намерят технически осъществими решения за изграждане на западната лента на "Струма" извън територията на Кресненския пролом.
Още през януари от АПИ признаха, че изнасянето на магистралата извън пролома е единствената възможност.
Преди осем години по време на тогавашното правителство на ГЕРБ АПИ реши, че в проблемния участък магистралата ще се раздвои - за пътуване в посока Гърция ще се използва старият път през дефилето, който ще се ремонтира, а към София движението ще се изнесе на изток от него. Агенцията възложи проектирането на този вариант през 2016 г., преди да по това време да е потвърдено, че планът е в съгласие с екологичните процедури.
Плановете бяха критикувани от Европейската комисия и от екоактивисти за неспазване на европейските директиви за безопасност и околна среда. Тогава се включи и комитетът на Бернската конвенция. Сред препоръките му е включването на екип еколози при избора на трасе.

След около половин година започва строителството на обхода на Кресна
Според пътната карта за строителството, приета от правителството през февруари, магистралата ще е готова през 2031 г.