От влака почти на самолета: Караджов се захвана с наземните оператори на летищата

От влака почти на самолета: Караджов се захвана с наземните оператори на летищата

От влака почти на самолета: Караджов се захвана с наземните оператори на летищата
В края на миналия месец транспортният министър Гроздан Караджов се качи на влака София - Бургас за инспекция, а сега, образно казано, почти и на самолет. Министърът обяви за серия от направени проверки на наземния транспорт на летищата в София, Варна и Бургас, който транспортира пътници от терминалите до самолетите, когато това не се случва през т.нар. ръкав.
Караджов съобщава за мизерни условия в автобусите, които превозват пътниците и обявява за ежеседмични проверки на състоянието им, глоби при незачитане на предписанията, преразглеждане на размера на максималните санкции и заплашва с отнемане на лицензи.

Картина и проверки

Непоносима жега. Претъпкан автобус. Неработещ климатик. Облаци от отровни газове. Груб персонал. Необяснимо чакане, за да се стигне от терминала до самолета. Полузадушени и изнервени пътници. Пътуване, което никой не желае да повтори. Преживяване, което всеки възмутено описва на близки и непознати в социалните мрежи.
Тази картина описва министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов в своя публикация във фейсбук след няколко проверки на състоянието на наземния транспорт от терминала до самолета на аерогарите в София, Варна и Бургас.
В нея той разказва за първа назначена на "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА) проверка на 6 юни на летище София, която обхваща 6 полета и операторите "СОФ Кънект" АД, "Голдеър хендлинг България" ООД и "Суиспорт България" АД. Проверките включват дейностите при извеждането на пътниците - качване на автобусите, превоз до самолета, слизане от автобуса и качване в самолета. Проверени бяха пристигащите полети - слизане на пътниците от самолетите, качване в автобусите и превоз до входовете на терминала - зона Шенген и зона не-Шенген.
Констатациите са недостатъчна хигиена в автобусите, неизползване на възможността за "приклякване" (ниско ниво на автобусите при качване и слизане), неизползване на климатичните системи в автобусите, липса на информация при забавяне на тръгването на автобуса към самолета.
След констатациите ГВА е изпратила писма до операторите да се засили контролът върху посочените дейности - да се почистят автобусите, да се пускат климатиците и да се информират пътниците.
Повторната проверка на летище "Васил Левски" - София, е извършена няколко дни по-късно - на 11 юни, и обхваща 5 полета. Тя също констатира по думите на Караджов "безобразно поведение - мръсни автобуси без климатици и груб персонал".
Караджов е наредил извънредна проверка и на летищата във Варна и Бургас, които се очаква да бъдат и по-натоварени през летния сезон.
На 11 юни са проверени 6 полета на летище Бургас, където оператори са "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" АД, "Суиспорт България" АД, "Голдеър хендлинг България" ООД. Констатациите са, че много от автобусите изобщо нямат климатици, отново не се използва ниското ниво за слизане и качване на пътниците, никой не помага на трудноподвижни пътници или майки с деца, липсва информация.
Същата била ситуацията и на летище Варна, на което са проверени 7 полета на 10 и 11 юни.
След проверките ГВА е изпратила задължителни инструкции към операторите на всички летища, които включват процедура за задължително почистване на автобусите преди всяка смяна и след всеки курс, задължително уведомяване на пътниците, когато се налага изчакване в автобусите, вътрешни инспекции и въвеждане на стандарт при обслужване на пътниците.

Санкции

Караджов допълва, че започва и налагане на наказанията - първо глоби, а после може да се стигне и до отнемане на лицензи. Той описва предвидените в този случай максимални глоби от 500 лв. като "смешни" и допълва, че е разпоредил на ГВА преразглеждане на скалата на наказанията и същественото им завишаване.
А проверките на летищата щели да се извършват всяка седмица и при подобряване на обслужването - всеки месец.