Парламентарна комисия единодушно подкрепи промени за търговските арбитражи

Парламентарна комисия единодушно подкрепи промени за търговските арбитражи

Предложенията за промени бяха внесени от Министерския съвет и представени от министър Георги Георгиев.
Предложенията за промени бяха внесени от Министерския съвет и представени от министър Георги Георгиев.
Депутатите в комисията по конституционни и правни въпроси одобриха на първо четене предложените от Министерството на правосъдието промени в Закона за международния търговски арбитраж. Предложенията бяха внесени в отговор на случаите от последните месеци с имотната мафия и злоупотребата с фиктивни арбитражни решения. Разплитането на тази мрежа тръгна от случая с 90-годишната Янка Ушкопова, която щеше да остане без дом след арбитражно решение. Предстои поправките да бъдат гласувани в пленарната зала.
Промените бяха представени в залата от министър Георги Георгиев и подкрепени с пълно мнозинство от всички политически сили - с 13 гласа "за", без нито един "против" и "въздържал се".
Министър Георгиев посочи, че това е първата мярка от пакет за противодействие на имотната мафия. По думите му, с действащия закон няма гаранция за правата на гражданите и заради това са нужни промени, Той обясни, че има над 600 арбитражни решения, както и схеми за решаване на корпоративни войни, а окръжни съдилища отказват да издават изпълнителен лист.
Одобрените промени предвиждат създаване на регистър на арбитражите в България към Министерството на правосъдието. В него ще се вписват всички постоянни арбитражни институции у нас и арбитрите към тях. Вписването в регистъра е условие за законосъобразно осъществяване на арбитражна дейност, а решение, постановено от невписан арбитър или арбитраж, ще е нищожно.
Арбитражите ад хок, създадени за решаване на конкретен спор, ще са допустими само по международни търговски спорове. С промените се повишават и изискванията към арбитрите.
Освен наличието на висше образование, минимум 8 години професионален стаж, чисто съдебно минало от арбитрите ще се изисква също да не са лишавани от право да упражняват определена професия или да заемат определена длъжност, да не са в производство по несъстоятелност и др.
Въвеждат се по-строги правила относно връчването на книжа и призоваване в арбитражно производство. Ако исковата молба, съобщението за насрочване на първото заседание, както и арбитражното решение не са могли да бъдат връчени реално при първия опит, връчването им на ответника трябва да бъде възложено на нотариус или частен съдебен изпълнител.
Завишава се закрилата за гражданите, които не са търговци или предприемачи, с изискване за реално получаване на книжата, като не се прилагат фикциите за връчване.
Създават се нови основания за нищожност и отмяна на арбитражното решение от ВКС. Решение, постановено от невписан в регистъра арбитър или арбитраж, ще е нищожно. А ако решението противоречи на обществения ред, това ще е основание за неговата отмяна. На отмяна ще подлежат и решения, за които по съдебен ред се установи, че почиват на неистински документ, свидетелски показания, заключения на вещи лица, както и ако е имало престъпни действия на страна, на член на арбитража или на негов служител.
Инспекторатът по Закон за съдебната власт към министъра на правосъдието ще може да извършва случайни проверки на арбитражи без конкретен повод и ще има служебен достъп до електронния архив на всички висящи и приключили арбитражни дела.
С промените в закона се предвижда ВКС да изпраща на министъра на правосъдието всяко решение за обявяване на нищожност или отмяна на арбитражното решение, а окръжният съд - да изпраща разпорежданията, с които отказа издаване на изпълнителен лист. Въвежда се възможност министърът на правосъдието да разпореди заличаване на арбитраж от регистъра при извършване на системни тежки нарушения на закона.