Адвокати срещу депутати: Ще влизат ли невинни в затвора за катастрофа по непредпазливост

Адвокати срещу депутати: Ще влизат ли невинни в затвора за катастрофа по непредпазливост

Един от вносителите на предложението за промяна на член 343 е Анна Александрова от ГЕРБ.
Един от вносителите на предложението за промяна на член 343 е Анна Александрова от ГЕРБ.
Ще влизат ли в затвора невинни хора след последните промени в Наказателния кодекс? Според адвокати с практика в делата за пътнотранспортни произшествия такава опасност има. Според депутатите - вносители на текста - не.
В края на юли в Държавен вестник бяха публикувани промени в Наказателния кодекс, част от които предвиждат по-строги наказания, включително и доживотен затвор, за шофьорите, предизвикали пътнотранспортни произшествия под въздействието на алкохол или наркотични вещества. Заедно с тях беше прието предложение да се свали долният праг на наказанията за предизвикани по непредпазливост произшествия със смъртен случай.
След като текстовете влязоха в сила, адвокати изразиха безпокойство, че в резултат ще се появят много невинни затворници, докато вносителят на предложението смята, че интерпретацията им е неправилна.
"Това, което се твърди пред медиите, че всеки ще влиза в затвора, не е вярно", коментира депутатът от ГЕРБ и председател на правната комисия Анна Александрова пред "Дневник". Тя беше потърсена за коментар като съвносител на текста, критикуван от адвокатите, който сваля долния праг на наказанията за пътнотранспортни произшествия със смъртен случай, предизвикани по непредпазливост. Съавтор на текста е колегата на Александрова Георги Кръстев от същата парламентарна група. От стенограмата от заседанието на комисията се вижда, че дискусия при второто четене на тази поправка не е имало.
Приетите промени в Наказателния кодекс предвиждат по-тежки наказания, включително и доживотен затвор, за пътнотранспортни произшествия, извършени под въздействието на алкохол или наркотични вещества. Утежняват се наказанията и за произшествия, допуснати при движение с повече от 20 километра в час над позволеното, ако са вследствие на преминаване на червен светофар или на пешеходна пътека. При тези условия, ако е причинена средна телесна повреда, се предвижда лишаване от свобода от три до дванадесет години. Ако е причинена смърт на един или повече души, се предвижда лишаване от свобода от дванадесет до двадесет години, а в особено тежки случаи - от тринадесет до двадесет години или доживотен затвор.
Промяната, която предизвика най-силен обществен отзвук обаче, е в член 343 от кодекса, който определя наказанията за пътнотранспортни произшествия, предизвикани от непредпазливост. Досега, ако беше причинена смърт, законът предвиждаше наказание от три до осем години лишаване от свобода, а при тежки случаи от пет до дванадесет. След промените наказанието е от пет до осем години, а при тежки случаи от осем до дванадесет.
Адвокати изразиха несъгласие с тази промяна, защото според тях това ще доведе до вкарването на повече невинни в затвора. Ако за наказание до три години лишаване от свобода съдът може да наложи условна присъда, то за наказание от пет години това е невъзможно, обясни адвокат Силвия Петкова пред "Нова телевизия" днес. Тя даде пример с шофьор, преминаващ на зелено, който блъсне движещ се на червено моторист, употребил алкохол. При тази хипотеза по думите й шофьорът на леката кола ще влезе в затвора за поне пет години. Според нея и според нейни колеги, участвали в дискусии по темата в медиите, приетите промени ще доведат до това всеки, който е участвал в пътнотранспортно произшествие, довело до смърт, да влезе в затвора, независимо дали е виновен, или не.
Александрова пред "Дневник" каза, че законът се тълкува превратно и невинни в затвора няма да влязат. "Това е само ако е бил пиян или е карал с над 20 километра в час повече от позволеното, това гласувахме ние и колегите, според мен е логично и не следва да се коментира по този начин", поясни тя. Допълни, че целта на по-тежките наказания е да стреснат потенциалните извършители, защото досегашните мерки не дават резултат.