Българската "Галъп" се препозиционира

Българската социологическа агенция "Галъп интернешънъл Болкан" не е част от Асоциация "Галъп интернешънъл" от август 2024 г. и макар да е поискала подновяване на членството в международната организация, процесът е прекратен. Това се разбира от отговор от Асоциация "Галъп интернешънъл" (Gallup International Association) на въпроси на "Дневник".
Преди ден се разбра, че международната организация, чиято мрежа покрива над 130 държави, се разграничава от проучванията на общественото мнение на българската агенция. Такова изявление е публикувано на сайта на асоциацията на 6 август, поясняват от там. Уточняват, че българската агенция не е член на международната асоциация от една година, а причината е смяната на собствеността и последвал одит на дейността ѝ. На този фон българската компания обяви преговори с американската едноименна агенция.
През 2024 г. Андрей Райчев и Кънчо Стойчев продадоха "Галъп интернешънъл Болкан" и едноличен собственик на капитала сега е дружеството "Пакстън рисърч" на Борислав Цеков, показва справка в Търговския регистър. Веднага след сделката бе анонсирано, че предстои преструктуриране на агенцията, която ще прерасне в изследователски център, а три месеца по-късно изпълнителният директор Първан Симеонов обяви, че напуска.

Асоциация "Галъп интернешънъл" се разграничи от българската агенция
Съгласно устава на асоциацията "Галъп интернешънъл" при смяна на собствеността членството на която и да е компания се прекратява автоматично, обясниха от там. "Това е основен принцип на нашата асоциация от нейното основаване през 1947 г. с цел защита на репутацията на асоциацията "Галъп интернешънъл", се казва в отговор от Борда на международната организация на въпроси на "Дневник". От там поясняват, че в такива случаи компаниите могат да кандидатстват отново за членство. Следва подробен преглед на кандидатурата и ако оценката е положителна, бордът излиза с препоръка Годишното общо събрание на членовете да одобри кандидата и тя се подлага на гласуване.
"Получихме заявление за членство, но процесът на разглеждане беше спрян. Не се проведоха преговори с новия кандидат от България", казват от асоциацията. |
От там изброяват и част от най-важните критерии за членство:
- способност и технически капацитет за провеждане на проучвания на общественото мнение по най-високи научни и професионални стандарти
- способност за допринасяне за по-нататъшното развитие на методите за международни и междукултурни пазарни и обществени изследвания
- спазване на най-високите етични стандарти на нашата професия
- абсолютен неутралитет по политически въпроси и еднаква дистанция от всички политически партии, агитационни групи и кандидати.
"След като през февруари 2025 г. започна обичайният одит при нови заявления за членство и след подробно проучване на "Галъп интернешънъл Болкан" и неговите собственици, ръководство и публикуваните изследвания на общественото мнение в продължение на почти 6 месеца, бордът на асоциация "Галъп интернешънъл" реши да не продължава с процеса на кандидатстване", поясняват от ръководството на организацията.
Българската агенция: преговаряме с Gallup, Inc
Същевременно обаче в понеделник (11 август) "Галъп интернешънъл Болкан" заяви, че сама се е отказала от членство в асоциацията, посочи, че тя не притежава законни права върху търговската марка Gallup и обяви, че преговаря за това с американската социологическа агенция Gallup, Inc.
"По общо съгласие от страна на новите собственици на "Галъп интернешънъл Болкан" и на американската страна за първи път в историята на тези отношения се премина към делови преговори. На това основание бяха спрени и висящите съдебни дела и производства пред Патентното ведомство", се казва в позиция на българската агенция, цитирана от "Фокус". Става дума за делата, с които американската компания оспорваше правата на българската "Галъп интернешънъл Болкан" да използва марката Gallup. Американската Gallup, Inc и международната асоциация Gallup International Association от над две десетилетия са в правен спор за използването на търговската марка.
Междувременно българската компания смени и домейна на уебстраницата си. Премахнато е едно тире и домейнът вече не съвпада с този на международната асоциация gallup-international.
В позицията си от вчера "Галъп интернешънъл Болкан" заяви още, че въпросът за продължаването на отношенията е бил иницииран от международната асоциация. "От страна на GIA не е искана и съответно те не са запознати с никаква надлежна информация по каквито и да е аспекти от професионалната дейност на "Галъп интернешънъл Болкан", нейните социологически проучвания, методология, анализи и със самия обновен и авторитетен екип", заявяват от българската агенция. Посочват, че през май 2025 г. са преценили да се въздържат от участие в асоциацията, а през август са я уведомили изрично за това.
От международната асоциация обаче казват обратното - че след като този август са информирали писмено ръководството на българската агенция за решението си да спрат процедурата по кандидатстване, са получили имейл от Борислав Цеков, в който се казва, че "Галъп интернешънъл Болкан" вече не се интересува от членство в нея.