Няма биоетанол, или защо някои бензиностанции в България останаха без гориво

"Няма А95". Такива бележки бяха залепени в последните дни на бензиностанции, а 0.00 стои на тотемите им срещу обикновения бензин. През лятото, в сезона, свързан с най-много пътувания, подобно нещо набира популярност веднага. Причина за невъзможността на места да се зареди с бензин е в недостига на биоетанол, обясняват експерти от пазара с горива като успокояват, че криза няма, както и причина за паника.
Според изискванията бензинът трябва да се продава с 10% добавка от биоетанол, но доставките му се бавят по ред причини, които председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев описва като "перфектната буря". Думите му се потвърждават и от асоциацията, която обединява по-малките бензиностанции.
Бензин има да се удавим, но няма биоетанол, който да се вложи в него.
Пред "Дневник" Бенчев обясни, че причините за недостига на биоетанол са няколко. В тях влиза затваряне на завод за биоетанол в Унгария, както и въвеждане на квоти за износ на такъв от Украйна. И двете оказват натиск върху пазара на биоетанол като цяло в Европа и подобна на България е ситуацията и в други страни от стария континент.
Проблемът не е само в България.
Той обяснява, че директиви от няколко години задължават наличието на възобновяема енергия в транспорта. Идеята на Европейската комисия първоначално е тя да бъде свързана с биодобавки към традиционните горива, а впоследствие се изменя с повече електроенергия в транспорта. Проникването на електрическите автомобили в региона обаче е слабо и държавите от Източна Европа, както и южните части от Западна Европа, трудно постигат все по-високите цели на Европейската комисия и залагат на биогоривата.
"Колкото повече се вдигат тези цели, толкова повече биоетанолът става търсен", посочва пред "Дневник" Бенчев и обяснява, че част от проблема се корени в това, че Европейската комисия не стимулира и не подпомага производителите на биоетанол и съответно те не инвестират в инсталации, защото "не знаят колко дълго ще има двигатели с вътрешно горене, догодина Комисията какво ще измисли".
В пределите на България той обяснява, че преди десетина години в България производителите на биоетанол са около 45, като Европейската комисия е предоставяла и данъчни облекчения за подобен вид производство. Това обаче приключва и така днес има само 3-4 производители на биоетанол и биодизел в България. |
"Те произвеждат и за България, и за Европа, но тези обеми, които напоследък са необходими, вече много трудно се доставят на пазара", допълва Бенчев.
За ситуацията негативно въздействие оказва и слабата реколта от царевица, от която биоетанолът се произвежда.

Има купувач за бензиностанциите на "Газпром" в България
А по всяка вероятност увеличеното търсене на биоетанол се очаква да повиши и цената му в по-натоварени периоди - с колко Бенчев не може да прогнозира.
Бензиностанциите
На практика биоетанолът се доставя в данъчните складове, където се извършва смесването на горивата с него. От там смесените горива се доставят по бензиностанциите. По-голямата част от данъчните складове са собственост на "Лукойл Нефтохим Бургас", заради което миналата седмица лидерът на "ДПС-Ново начало" Делян Пеевски поиска проверка на групата "Лукойл" от редица институции, включително Националната агенция за приходите, Агенция "Митници", Комисията за защита на конкуренцията и Държавна агенция "Национална сигурност". В началото на юни - отново след сигнал на Пеевски - Комисията за защита на конкуренцията и тази на потребителите също започнаха проверки за цените на горивата на "Лукойл", за която в последните две години се водят преговори за продажба.
Пред Би Ти Ви Бенчев коментира казуса само с "нека да проверят, ние знаем, че това се случва заради доставките на биоетанол".
По думите на Бенчев ситуацията с по-малките участници на пазара е по-критична заради по-малкото им запаси, тъй като няма количество бензин, който да е готов за доставка на пазара. Кои вериги са най-тежко засегнати не може да каже.

Собствениците на малки бензиностанции се оплакват от недостиг на бензини
Според Хаджидимитров проблемът е "повсеместен" и даде пример с Любимец и Свиленград, където от 4-5 бензиностанции само в по една е имало бензин за продажба през почивните дни.
"Паниката е най-опасния враг на всеки един пазар", заяви Бенчев и подчерта, че няма повод да се пълнят туби с горива и хората да се запасяват, а нещата скоро "ще се нормализират" и "каквото можем, всички по веригата правим".
Все пак според Хаджидимитров около 14-15 август се очаква по-голяма доставка от биоетанол.
Очакванията и на него, и на Хаджидимитров са все пак цените на горивата да не се покачват и да се задържат на около 2.30-2.45 лв./л до края на летния сезон или септември.