Ректорът на Художествената академия: Сградата с ателиетата беше опасна за живота

Ректорът на Художествената академия: Сградата с ателиетата беше опасна за живота

"Беше крайно време този ремонт да се случи, след като през годините минаха две експертизи от лабораторията в Университета по архитектура, строителство и геодезия. И двете бяха категорични, че сградата е много опасна, като според втората експертиза тя трябва да бъде изведена от експлоатация, защото застрашава живота и здравето на студенти и преподаватели", разказа ректорът на Националната художествена академия проф. Георги Янков пред БТА.
В момента тече реконструкция на северната сграда на академията, в която се помещават ателиетата и която предизвика много спорове и критики, защото е обявена за паметник на културата.
"Преди две години го намерихме и минахме всички етапи по уреждане на цялата документация, през всички възможни институции. Знаете, никак не е лесно да пристъпиш към такъв ремонт. И слава Богу, от началото на юли вече минахме към същинската част на реконструкцията. Това беше абсолютно спешен, належащ ремонт, иначе рискувахме тук да стане някоя беля", обясни ректорът.
Сградата е първата, строена за нуждите на Рисувалното училище преди повече от 100 г.. Тя е издигната по метода "пруски свод" - без бетонни греди, а с метални релси и с тухли между тях. С годините металът е корозирал и вече е компрометиран.
"Ние пристъпихме към реконструкцията по начин, съгласуван и с паметниците на културата (Национален институт за недвижимо културно наследство - бел. авт.). Тоест всичките обеми, външни и разделителни стени, които са носещи, ги запазваме. Същевременно с това ние допълнително ги укрепваме със съвременна конструкция, спазвайки всички екологични норми, за безопасност, за топлина, за енергоемкост и така нататък. За да стане едно съвременно пространство тук и нашите студенти и преподаватели да могат да работят в подходящи условия", заяви проф. Янков.
Той поясни, че доколкото е възможно, ще запазихме и оригиналната настилка - плочките, които са правени в тогавашния завод за керамика "Изида" в Елин Пелин. "Те са изключително ценни. Нашите студенти ги откъртваха една по една, складирали сме ги и ще се появят тук-таме - като реплика и като мост между миналото и настоящето." По думите му най-характерното и ценното в сградата е витото стълбище, което също ще бъде запазено.
Вижте повече в интервюто на БТА.