Държавата започва процедурата за включване на частни оператори в жп транспорта

Правителството прие решение, с което започва официално процедурата за избор на нови оператори на железопътния пътнически превоз в България. По думите на министъра на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов целта на правителството е да превърне железопътния транспорт в "гръбнак на обществения транспорт в страната", тъй като от много години железниците страдали от остро недофинансиране и липса на реформи.
Плановете са следващата седмица на база днешното решение Министерството на транспорта и съобщенията да обяви конкурсната процедура в официалния вестник на Европейския съюз. По този начин достъп до нея ще имат всички оператори с лиценз за пътнически железопътен транспорт от страните от Европейския съюз.
Операторите ще могат да подават оферти в период от 3 месеца и прогнозите са до края на ноември да са събрани всички оферти. Сключването на договори трябва да стане до 13 декември тази година. Новите оператори пък ще започнат да извършват работата си от 13 декември догодина. Самите договори ще бъдат с продължителност 12 години. |
От 1 януари 2028 г. пък в договорите ще влезе в сила система, според която оператор, който не предоставя достатъчно качествени услуги, които да отговарят на критериите в договора, ще бъде глобяван с доста сериозни глоби. Където има по-високо изпълнение, ще може да бъдат предоставяни премии, като по думите на Караджов така "ще стимулираме конкуренцията за по-добро ниво на обслужване на пътниците".

Хубаво е, докато не се озовеш на грешната гара: от София до Бургас и обратно с бързия влак
Реформата с включването на частни оператори в обществения железопътен сектор на България бе заложена в Плана за възстановяване и устойчивост на България, където е записано, че следващите договори за жп превоз ще бъдат възложени чрез открита състезателна процедура. Според Караджов включването на частни оператори в българската железница има потенциал да я направи "атрактивна, устойчива и ефективна".
Три лота
Реформата в обществения железопътен сектор се прави, като железопътната мрежа се раздели на три лота. Най-общо казано - западен, северен и южен. Първият обаче ще отговаря за около 75% от дейността, докато другите два лота - съответно за приблизително 12-13%. Разчетите са направени на база обема извършени дейности тази година. Караджов обаче обещава, че конкуренцията няма да бъде "просто борба за субсидии", а състезание за по-добро обслужване на пътниците.
Общо държавата ще плати на трите избрани оператора приблизително 1.4 млрд. евро без ДДС за въпросните 12 години. За оператора на западния лот субсидията очаквано ще бъде най-голяма - 980 млн. евро, за северния - 230 млн. евро, а за южния - 186 млн. лв. |
Операторите ще имат достъп до подвижния състав, който държавата е закупила след 2009 г. Те ще могат да го използват безплатно, каза Караджов, като ще имат задължение да го върнат в същия му вид, вземайки предвид амортизацията. Собствеността на влаковете ще си остане на държавата в лицето на Министерството на транспорта и съобщенията.
Целият подвижен състав, придобит преди 2009 г., е собственост на "БДЖ-Пътнически превози", които при нужда ще могат да отдават под наем.
С цел да не бъде прекъсвано транспортното обслужване на населението в страната, докато приключи процедурата, договорът с "БДЖ-Пътнически превози" бе удължен с година през юни.
