Графика на деня: Къде беше заглушен GPS сигналът в България в неделя

Графика на деня: Къде беше заглушен GPS сигналът в България в неделя

Графика на деня: Къде беше заглушен GPS сигналът в България в неделя
Заглушаването на сигнала на американската система за глобално позициониране (GPS), забавило кацането на самолета на Урсула фон дер Лайен в Пловдив в неделя, не е нещо ново.
За този проблем, за който е обвинявана най-често Русия, се съобщава особено активно от началото на агресията на Владимир Путин срещу Украйна през февруари 2022 г.
Обикновено тези сигнали идват от балтийските държави, но той съществува в почти същата степен и в западната част на Черно море - район, силно натоварен с граждански трафик заради няколкото военни конфликта в Близкия изток и Иран от последните месеци.
Намесата в сигнала най-често предизвиква погрешно показване къде точно се намира в момента самолетът, автомобилът или човек с устройство (достатъчен е обикновен смартфон).
"Дневник" подбра няколко карти, показващи зоните на висока степен на заглушаване и манипулиране на GPS в неделя, 31 август, както и реалния трафик в момента:
Графика на деня: Къде беше заглушен GPS сигналът в България в неделя
Графика на деня: Къде беше заглушен GPS сигналът в България в неделя
Картата е от 30 август, събота, и показва засегнатите самолети, в които екипажът получава от GPS данни, че се намират на съвсем друго място.
Картата е от 30 август, събота, и показва засегнатите самолети, в които екипажът получава от GPS данни, че се намират на съвсем друго място.
Трасето през южната и западната част на Черно море в момента е едно от основните между Европа и Близкия изток, където са много връзки за полети към Африка, Азия и Австралия.
Трасето през южната и западната част на Черно море в момента е едно от основните между Европа и Близкия изток, където са много връзки за полети към Африка, Азия и Австралия.