Експерт от Столичния електротранспорт: Дерайлиралият трамвай не е бил обезопасен докрай

Експерт от Столичния електротранспорт: Дерайлиралият трамвай не е бил обезопасен докрай

Трамваят, който рано тази сутрин дерайлира и причини материални щети в София, не е бил обезопасен докрай от ватмана и е тръгнал сам. Това съобщи на брифинг следобед началникът на сервиз на Столичния електротранспорт инж. Александър Дашев.
Около 5 ч. сутринта на 2 септември трамвай по линия 22 потегли без ватман в района на румънското посолство, дерайлира и нанесе щети на стени на подлез и паркирани автомобили. Катастрофата блокира до обяд ул. "Цар Иван Асен II". До момента в медиите се тиражират две версии - някой е подкарал трамвая, или той е тръгнал сам, но все още липсва официална информация от разследващите инцидента.
Александър Дашев обясни пред журналисти, че ватманът е дръпнал спирачката, затворил е вратите, но не е обезопасил трамвая докрай, след това е оставил превозното средство и е отишъл да си купува кафе.
"Трамваят беше с включена посока, но останалите действия бяха спазени", каза Дашев и поясни, че "това е все едно да не си дръпнете ръчната спирачка на автомобила". "Записите са предадени на полицията. Не мога да твърдя, че има външна намеса", каза още той. На въпрос възможно ли е това да е причина за инцидента, заяви: "категорично не. На собствен ход не може да потегли, дори и при това положение."

Текат проверки

В салона на трамвайната мотриса и във ватманската кабина има камери, които са предадени на полицията. Дашев посочи, че текат проверки и ще бъдат взети мерки, като ще се събере дисциплинарната комисия на Столичния електротранспорт, а ватманът ще бъде санкциониран. Ватманът е с 20 години стаж, досега не е имал сериозни нарушения.
"Сигурността на хората е абсолютен приоритет. Ако се установи човешка грешка, ще настоявам за конкретни последствия и по-строг контрол върху спазването на правилата от всички водачи. Ако е имало външна намеса, отговорността ще бъде потърсена безкомпромисно, със съдействието на прокуратурата", заяви по-рано във фейсбук кметът на София Васил Терзиев.
Терзиев посочи още, че е разпоредил проверка на "Столичен електротранспорт" и е изискал пълна информация от ръководството,както и че ще изисква спешни мерки за гарантиране на безопасността в градския транспорт, без да даде подробности.
"Гражданите на София имат право на яснота и конкретни отговори, а не на предположения", заяви кметът.

Версиите: от човешка грешка до похищение

Началникът на аварийната служба към Столичния електротранспорт Емил Михайлов отбеляза по-рано пред Би Ти Ви, че трамваите имат няколко защити срещу това да потеглят сами, а необучен човек не може да подкара мотриса. Въпреки това Михайлов изрази мнение, че има външна намеса, но уточни, че повече ще се знае, когато се проверят записите от камерите в трамвая и на кръстовището.
Още сутринта медии се заговори за външна намеса при инцидента,като се съобщаваше за очевидци, видели група младежи. Такава версия обаче не е съобщена официално.
"Аз лично си задавам въпроса тези лица в кой момент са излезли от трамвая, защото трамваят е бил със затворени врати. При тази скорост те къде са слезли, тези лица", заяви пред журналисти директорът на дирекция "Аварийна помощ и превенция" към Столичната община Красимир Димитров.
Също във фейсбук профила си общинският съветник от групата на "Продължаваме промяната - Демократична България" Симеон Ставрев обяви, че ще поиска комисията по транспорт в СОС да извика шефа на "Столичен електротранспорт" ЕАД, който да даде подробна информация за инцидента. "Основен въпрос е защо машина се оставя без надзор", написа той.
Председателят на Постоянната комисия по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет Иван Таков (БСП) съобщи, че на записа от видеокамерата в кабината на ватмана се вижда ръка, която се протяга и бута скоростния лост в празната кабина.
Записът от кабината на ватмана показва ръка, която посяга и бута скоростния лост на трамвая.
"Ако се докаже, че инцидентът с дерайлиралия трамвай тази сутрин е в резултат на безразсъдна хулиганска проява, това за мен е равносилно на терористичен акт. Засечената скорост, с която се е движел трамваят преди да се забие в подлеза, е 80 км/ч! Демонстрацията на такава безотговорност и усещане за безнаказаност е изключително тревожно явление в последно време", казва Таков, цитиран от пресцентъра на градския съвет на БСП - София, без да посочва откъде има тази информация.
Той допълва, че при всички положения има нарушение на процедурите. "Ватманът няма право да оставя трамвая без надзор. Мерките трябва да бъдат безкомпромисни по отношение на всички, които носят отговорност за случилото се", е мнението на Таков.
Според Симеон Ставрев катастрофиралата мотриса е част от 55 трамвая модел Tatra T6А5, произведени през 90-те години на миналия век, които са купени от Чехия. По неговото мнение този модел е доста здрав.
Между другото, трамваят е един от оборудваните с външни климатици, чиято цена стана причина Ставрев да атакува ръководството на общинското дружество "Електротранспорт". То беше назначено без конкурс от икономическото мнозинство в общинския съвет - ГЕРБ, БСП, ИТН, ВМРО и отцепници от "Възраждане".