Как незрящи деца ще "виждат" в интернет

"Вижте какво, очевадно е, че аз не виждам. Твърде възможно е да срещате отблизо някого като мен за първи път. Но човек не бива да приема различието като нещо отблъскващо. Защото, ако всички бяха еднакви, скуката щеше да е безкрайно голяма."
Така започнал веднъж курса си от лекции със студенти в Нов български университет преподавателят по политология д-р Петър Стайков. Той губи зрението и на двете си очи от глаукома още когато е на седем години.
Оттогава доказва, че слепотата може да бъде сведена до прост технически проблем.
Затова и една от последните каузи, към които се присъединява, е проект, който ще позволи на незрящи деца да "прогледнат" в интернет и да получат равен достъп до информация и знания.
Проектът
ЗаЕДНО (За Едно Достъпно Неограничено Образование) е насочен към създаването на уебпортал и разработването на електронни помагала, които да помогнат на незрящите деца от средното образование да работят с компютър и да ползват интернет безпрепятствено.
Финансира се от оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" и е на стойност 290 хил. лв.
Уебпортралът и помагалата за използване на софтуера трябва да бъдат готови за употреба и свободно достъпни до една година.
Проектът е съгласуван със стратегията на Министерството на образованието за електронизация на учебния процес и интеграция на незрящите. Порталът ще бъде достъпен на този адрес и още преди приключването на проекта там ще бъде публикувана информация за неговото развитие и изпълнение. Ще бъдат обучени и преподаватели от системата на общото образование за работа с деца с нарушено зрение. |
Двигателят на проекта е Вилма Гергова. Тя е директор на 5-о СОУ "Христо Ботев" в Монтана. А мотивацията й да се захване с начинанието е както лична, така и професионална. "Реших да се ангажирам с този проект, защото той е свързан с една моя мечта - най-съкровеното ми желание е сестра ми, която е незряща, да прогледне в интернет, за да разкрие красотата на света", казва тя.
Другото събитие, което мотивира директора на училището, е нейна ученичка, която през 2004 г. се записва в девети клас. Педагогът си спомня как заради нарушената й зрителна способност учители, родители и съученици обединяват усилията си, за да може момичето да завърши. Прави го с отличие.
Съдържанието на портала предвижда онлайн ресурси, линкове към полезни страници, важна информация за незрящи. Те ще "виждат" чрез специалните озвучителни програми – "Джоус" и "СпийчЛаб".
В момента в училището има едно изцяло незрящо дете и около 10, които имат зрителни аномалии и проблеми. Но след като порталът бъде изцяло готов, той ще бъде достъпен както за тях, така и за всички останали, уверява Гергова.
Оказва се, че ако не виждаш, работата със специалния софтуер е трудна в началото. Именно този проблем ще разреши порталът чрез разработването на ръководства за употреба на програмите.
Зрение чрез слуха
Иван Доброволов е незрящ софтуерен специалист и член на фондация "Хоризонти", която се стреми да разрешава проблемите на слепите в България. Той е участник в създаването на първия в страната синтезатор за българска реч през 2005-а, който ще бъде предоставен безплатно на адреса на бъдещия портал. Доброволов обяснява как с помощта на технологиите слепите могат да ползват интернет.
"Софтуерът се състои от две части. Едната е екранен четец. Това е системата, която прочита от екрана текстовата информация. След това я предава на синтезатора, който я изговаря", разкрива последователността той. Според обясненията му се работи предимно с клавиатурата.
"Работата не е трудна, но човек трябва да знае как да ползва клавишните команди." Доброволов уточнява, че първоначалната цел била да се подпомагат децата в средното образование, но "ще бъде свободно за всички групи".
Организаторите на проекта подчертават, че ще работят и за преодоляването на стереотипите, които повечето хора имат по отношение на незрящите деца. Според наблюденията на Русева в училище те варират от прекалено съчувствие до крайно неглижиране на проблема.
Петър Стайков смята, че трябва да се работи и с родителите, защото прекалената им грижа води до неспособност на децата да се справят сами в живота след време. "Аз имам проблеми с очите, не с краката", шегува се той.
Слепотата може да се превърне от психологически в един чисто технически проблем още на училищно ниво, когато родителите, учители и съученици на такова дете бъдат подготвени, че то е равно на тях, убеден е Стайков. Според него, когато се стига до технически проблеми, "естествено, че техните решения ще са също технически и не е голям проблем да се намерят и предоставят".
"Преди години не съм вярвал, че ще имам толкова много книги пред себе си, че няма да ми стигне животът да ги прочета. Убеден съм, че ако едно незрящо дете може да работи добре с компютър и знае поне един чужд език, би могло спокойно да се реализира в професионален план. Но това трябва да бъде постигнато с общите ни усилия", обобщава той идеята на проекта ЗаЕДНО.